Alla tycker att just

E

ecssory

deras avkommor är..såååå fina.
Forumet speglar verkligheten bra.
De flesta beskriver sina föl/åringar och unghästar som riktiga ämnen.
Högställda, suverän bakbensaktivitet, toppen exteriör, vackra, ädla, utstrålning, lättlärda, sociala, lätthanterade, underbart temperament och lynne, samarbetsvilliga, treåringar med sådan ridbarhet att man i princip i spåkulan kan se knähög passage och sådant scoop några år framåt -"pappa upp idagen".

Är det inte dags att inse att de flesta ser sina uppfödningar med en mors ögon?

Har tillbringat en lördag och söndag hittills med att titta på ett stort startfält "svårklassämnen" på treårstest.

Det tilldelades ca två diplom ca två klass I och en uppsjö med klass II-III och IV.

I mina ögon visades ganska goda ämnen för framtida ridskolekarriär. Lugna, trygga, rejält benade medelmåttor med inte så mycket nerv och känslighet, litet hopp och högst mediokra gångarter.

Unghästtesterna är givetvis inte till för enbart superhästar men det jag noterat är de höga förväntningar som finns på avkommorna kontra det högst förvånade intrycket efter att ens avkomma blivit bedömd som klass 2/3/4.

Jag besviken över att riktiga pärlor lyste med sin frånvaro utan att för den delen vara i närheten av svårklasspotential.

Det var många mkt trevliga och säkra förärvningslinjer som var representerade och ändå var avkommorna så pass dåliga att jag inte kan låta bli att undra om detta inte är ett tydligt tecken på att det är alldeles för många dåliga ston i avel?

En annan sak är okunskapen gällande unghästutbildning.
Man måste ge sin unghäst chansen att få visa upp sin bästa sida. Alltför många kom dit med hästar som knappt löshoppats och gjorde ridprov utan att få hästen i galopp.
En annan sak är att lära känna sin unghäst, många av hästarna stressade upp sig till en nivå som gjorde att de för den delen misslyckades. Kraschade i hindren och hoppade inte en cm efter det.
Andra kom med hästar rangliga och höga som stora älgar.

När skall folk lära sig att det är hästen som bestämmer när den är redo?
Matcha efter förutsättning.

Många hästar slits för tidigt på bara för att man SKALL ställa upp på unghästvisningarna.

I många fall handlar det om pengar. Flera av hästarna är till salu och ett lyckat test ger större fördelning MEN ett misslyckat test förföljer hästen och kan tom göra att den måste slumpas bort.
Med tanke på hur många hästar som får diplom eller klass I så borde fler tänka till lite extra innan de gör en chansning på en unghäst som inte är redo.
Hästarna skall vara redo både mentalt och kroppsligt.
 
Jag skrev i tråden som handlar om ekonomi i avel att det saknas en rejäl portion självkritik hos många uppfödare... säkert hos mig själv också, även om jag försöker att kritiskt granska mina hästar och har sålt en del ston som inte gett vad jag har önskat.
Man måste dessutom kunna bedöma om man ska visa eller avstå pga tex en växtperiod eftersom resultatet följer hästen livet igenom.
 
Det är väl klart att man tycker att sin egen uppfödning är bra! :smirk: Man lägger ju ner mycket tid för planering, pengar, oro och kärlek på dessa underbart vackra avkommor efter de "toppenston" man har i aveln.

Visst har vi uppfödare förmågan att se allt från den ljusa sidan eftersom vi ser individen på ett annat sätt en en domare/köpare.

Tyvärr har inte alla uppfödare den ekonomiska förutsättningen att köpa in tävlingsston/diplomston. Och skulle vi bara använda oss av diplomston och tävlingsston i avels så skulle det bli brist på sporthästar/ridhästar. Jag har själv tre ston som "bara" är klass 1 som jag avlar på och det är bara en utav dessa som har tävlat sig till ett AB.

Visst måste vi stoägare bli mera kritiska i val av sto, hingst och kombinationen av dessa båda. Men för att kunna detta, måste man få erfarenhet och det är inget som bara hoppar på oss uppfödare utan det får vi slita oss till genom "sifferläsning" och mycket unghästtittande.

Jag tycker att det är mycket konstigt att inte uppfödare är mer intresserade av att titta på testerna? De som jag har varit på har nästan bara haft sina egna supportrar på läktaren. Jag är där för att se och lära om olika hingstar och vad domarna vill ha hos en modern sporthäst.

Det är hemskt lätt att i efterhand säga att det inte var värt att visa sin unghäst på treårstestet för att den inte var mogen. En del uppfödare lägger ner ett stort arbete för att kunna visa sina treåringar och då kan det kännas bättre att visa även om hästen kanske är i en tillväxtfas för tillfället. Sedan tycker jag det är tråkigt när en bra häst kommer in och det visar sig att den inte alls är förberedd på sin uppgift... det är inte lätt att visa en häst BRA för hand och att den fått bästa möjliga uppbackning inför löshoppningen.

Jag tillhör oxå den gruppen av uppfödare som gärna vill att mina stos avkommor ska visas på testen, (naturligtvis ska de ju minst vara klass 1 ;) ), eftersom jag vill få så många poäng till stona som möjligt, man vill ju att de ska komma upp i A och Elit så fort det är möjligt...

Jag ser gärna att avelsföreningarna har mycket föreläsningar och kurser för unghästträning och bedömning. Den föreningen jag tillhör är faktiskt ganska bra på detta och det ska de ha en eloge för. Dessutom behöver vi ganska nya uppfödare hjälp från erfarna uppfödare och det är de faktiskt oxå väldigt hjälpsamma med.

Lill / Stall Nöbbeled ( liten uppfödare med viljan att föda upp toppenhästar :rofl: och försöker så gott det går )
 
Oj, vad jag håller med ! Jag tror just att stomaterialet är en av de största grundbultarna..

En reflektion, förra året var jag på treårstesten och såg en massa astråkiga avkommor efter en viss hingst - så jag drog slutsatsen att hingsten var trist (det var typ 5-6 stycken) det jag inte *tänkte* på då var att alla kom från samma ställe, iår hade de en annan hingst på stona (eller tom olika) och de hade lika trista avkommor igen - alltså det var nog trots allt inte hingsten det var fel på....utan det var stona och sättet som de matchas på.
 
Vet inte riktigt var jag ska börja, men håller med om att många (såg också unghästtest i helgen) var dåligt förberedda. :confused:
Har själv visat ston på unghästtest dels 1999 då jag både flyttade 30 mil och inte visste var träningsmöjligheter fanns samt dels var höggravid när jag visade. Det resulterade i klass II som dressyrhäst och klass IV som hopphäst. :crazy:Dels hade vi haft urusla möjligheter till träning och så här i efterhand ser jag ju att hon inte hade vuxit klart (trots dräktighet och fölning växte hon 4 cm på ett år).
Apropå betäckningar av lågt värderade ston är det ju kul att kunna berätta följande:
Avkomman till ovanstående visades förra året och fick klass I som både dressyr- och hopphäst (46 resp. 45 p) :banana:. Hon hade till skillnad från sin mamma både vuxit klart och förberetts mycket bättre.
Visst är avkomman något bättre men största skillnaden ligger nog faktiskt i förberedandet och att hon var färdigvuxen.
Det jag har lärt mig (även när det gäller fölvisningar) är att verkligen granska hästen kritiskt dagarna innan visning. Är hästen i en växtperiod är det inte juste att visa den och om det finns kurser att gå, gör det! Om inte för annat så för att hästen ska få vara i en ovan miljö ;)
 
Jag ser brister i mina hästar och ser dem nog ibland sämre än vad de tydligen är, tex tänkte jag inte åka på treårstestet för jag tyckte inte vi hade där att göra, men jag åkte ändå (för att min stallkamrat lovde att rycka trollmanen om jag åkte :angel:) och kan säga ärligt att ingen blev mer chockad över poängen och vinsten än vad jag blev.

Den treåringen jag har iår har jag valt att avstå med för hon är inte redo i skallen, kroppsligt inga problem, men jag vill inte chansa på att hon "har en bra dag" och då också riskera både henne och poängen.

OS tror jag inte att någon av dem kommer att gå, men jag kan skämta om det ändå. ;)
 
Att hästarna

är dåligt förberedda stämmer ofta. Enligt Lindelöw (tro jag) bör man vara 5 medhjälpare för att ge hästen bästa förutsättningar. Hur många är ens 3?
Är hästen väl förberedd kan ju "lägstanivån" bli betydligt högre om den flippar ur än om den inte vet vad det handlar om.
Sedan det här med hingstar. Hade en unghingst i stallet som "valp" och vet att han har en bra trav, 8-9 idag.
Han hade aldrig varit iväg nånstans på träning inför testet. Ny miljö tillsammans med många hästar och hingstighet gjorde att hans betyg blev låga.
Trots att detta är en häst som kommer att bli en mycket flott dressyrhäst så småningom.
Synd att dessa siffror kommer att följa honom, för de är inte rättvisa. Men tyvärr så kan ju domarna bara bedöma vad de ser för dagen.
Och ser de då en hingst som är helt inne i sin roll som Den Store Hingsten....tja då blir det därefter.
 
Satt just och garvade åt några bilder på tyska hingstar...jag tror det där med att det ska vara "uppförsbacke" börjar gå dem åt hjärnan ordentligt!

Kollar man noga på bakgrunden så ser man ibland att fotot med flit är taget i en vinkel eller backe som gör att hästen ser ut att ha mera uppförsbacke. Det syns eftersom allt i bakgrunden blir liksom snett....

...ja herregud vad kommer härnäst?

Ja alla tycker väl om sina uppfödningar och sina hästar,jag vet inte, men nog tycker jag att jag är ganska självkritisk.Tycker jag att något skulle kunna vara bättre så är det inget jag sticker under stol med.Aldrig i livet.

Jag undrar om det inte var "Shady" som sa att hon tyckte jag skulle vara lite snäll mot mina egna hästar...hi,hi...hon sa uttryckligen att var jag inte snäll så skulle hon komma och hämta en utav dem.

Jag har ju 2 ston...olika varandra som natt och dag.

Den ena har god exteriör,väl ansatt hals,mycket bra ledgångar,halvdana gångarter (7 mässiga men kommer dock til sej bra under ryttare).Men vilka föl hon lämnat...de har både exteriör och till min stora förvåning bra gång trots att hon inte har det själv...hur nu detta kommer sej-jag har ju trots allt avlat på hopphingstar hittills.

Det andra stoet...ja hon är ju bara 2 år än,öhh stor,lång i ryggen just nu i allafall,den där halsen skulle jag helst vilja slita väck och sy dit på nytt.Men vilka rörelser och som hon hoppar!Tja, jag hoppas att hon ser lite bättre ut med tiden när hon växt klart och blivit lite musklad.Lite taskigt fall...denna häst hade varit en möjlig kandidat för ett dubbeldiplom...men det skiter sej fullständigt med hennes exteriör.Även om hon kanske skulle vara värd 777 så tror jag hon hamnar ytterligare ett snäpp under pga av färgen.

Ja jag veet de ska inte göra skillnad på färg...men det kan jag slå vad om att det ändå har en viss betydelse ändå.

Tja ni kan ju se dem på min hemsida om ni vill...
 
Håller med! Jag var och tittade på ett tre-årstest och det var verkligen inga talanger. De var generellt dåligt visade och ridna. Sen så var det såklart några pärlor, men det gick lätt att räkna. Tyvärr. Och jag vågade inte starta min treåring för jag trodde att hon skulle vara så dålig i jmfr med de andra...Där får man för sitt dåliga självförtroende! Nåväl, nu ska vi satsa mot kvalitén i stället, OM hon är redo då.
 
Re: Att hästarna

Tre har jag alltid räknat på. Det är ju vad som krävs för att man ska ha sin "egen personal" till löshoppningen. Fler känns onödigt. Dessa personer kan ju hjälpa till med att kla av och på benskydd osv...

/C
 
Re: Att hästarna

Jag funderar på om siffran ang antal medhjälpare kan komma från den artikel jag skrev inför treårstesterna? Den var med i Ridsport för ett par nummer sedan.
Där intervjuades Jan-Ove Olsson som är domare och sitter i ASVHs unghästgrupp. Det var verkligen en upplevelse att intervjua honom - enormt engagerad och med massor av goda råd! Han rekommenderade minst 3 personer runt hästen.
Intervjuade även Lars-Magnus Olsson i en separat artikel, även han hade massor av kanontips!

Mvh Cissi
 
Klart att de flesta uppfödare tycker att just sin avkomma är fin, och är man min dre kunnig så ser man inte alltid de "dåliga egenskaperna" som sitt föl har.

Vi själv undervärderade vårat föl. Inte trodde vi att hon var så lyckad att hon tog till Riks.
Så det ska bli väldigt spännande nu när hon ska visas som 1 åring.

Det finns många som stressar sin unga hästar, fast de inte är redo.
Men ska de säljas så vill de flesta säljar att hästen ska ha gjort ditten och datten, oavsätt om den är mogen för det eller inte.

Själv kör vi med att ta det lungt och vara noga på hur hästen mognar.
 
Re: Att hästarna

5? Var ska man hitta alla de fem st... Jag har tur om jag kan få hjälp av den snälla person som kör oss på plats :crazy: Löshoppar även själv hemma eller med en extra.

Det är väl tur antar jag att ponnyn är snäll och står still när jag ber om det så jag kan sätta på och av saker själv.

(Och inte behöver jag skämmas heller, hon hoppade 8-7 och sprang vackert för ett dressyrdiplom).

Trådskrivaren; det är väl ändå rätt klart att den egna bäbisen är en pärla och att man VILL att den ska vara svårklass. Sen att en del hamnar hårdhänt på jorden sedan är ju rätt normalt. Men höga förväntningar tycker jag gör det lite roligare bara man inte blir alltför besviken.
 
Resultatet av 3-årstesterna hittar du på asvh.se mitt på förstasidan :)
Beroende på hur snabba de är avelsföreningar är som sitter på resultaten tar det lite olika lång tid innan de kommer till asvh men inom en vecka efter testet brukar de ligga där.
 
Ja, det är nog sant. Och visst är det lätt att tycka att ens egna hästar är verkliga löften, man vill ju så gärna att det ska vara så. Men ska aveln lyckas så är det nog väldigt viktigt att, precis som Jarrah sa, ha en god dos självkritik och verkligen granska sina ston (och deras avkommor).

Sedan så är ju inte treårstestet "den enda sanningen". Bedömingarna skiljer sig åt mellan olika domare och ibland verkar domarna inte alls sträva efter en elegant och långbent typ av häst, den typ som efterfrågas av tävlingsryttarna, utan premierar fortfarande en äldre typ av häst högt.

Såvitt jag kommer ihåg så baseras BLUP-värden inte på tävlingsresultat utan bara på treårstest/kvalitet, vilket verkligen är synd. För de flesta hästar är det ju trots allt tävling som är det viktiga. Visst är det kul att de går bra på treårstestet, men det hjälper ju inte om de inte visar prestationer på tävlingsbanan sedan.
 
Det skulle ju kunna vara intressant med två olika blupvärden - dels den från visningar så man får med förärvning av exteriör m.m. men även en över tävlingsstatistik.

Fast när det gäller tävlingsframgång så är ju hästens utveckling helt beroende på matchning av rätt ryttare.
Kommer en lovande häst i mindre kunniga händer så blir det inte mycket till karriär.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar heter ett gammalt drama av William Shakespear.....Merchant of Venice var väl originaltiteln. Det är också namnet på en ny avelshingst...
Svar
2
· Visningar
1 715
Senast: F-Blod
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp