Bukefalos 28 år!

Alla våra höns är borta!!!

Gogo

Trådstartare
Kom ut på morgonen igår och hönsgården var helt tom! Det var fortfarande lite mörkt och då sitter de vanligen kvar på pinnen.
Luckan som finns på dörren till utegården stod öppen (tyvärr ganska lätt att peta upp) och för att sedan komma in i huset finns en glugg på ca 15-20 cm.

Vad kan ha klarat ,och vågat, gå igenom det lilla hålet och få med sig 12 höns + tupp??
Det finns endast lite fjädrar som spår (som syns att det är från en o samma höna). Det syns också att de sprungit i utegården (brännässlorna nerplattade). Kan något djur verkligen döda och få med sig allihop?

Hoppades på att de gömt sig och skulle komma fram men nu har över ett dygn gått och inte en enda syns till :cry:
När det hände spöregnade det och nu är det minusgrader. Jag är orolig för att om det finns någon levande höna gömd, så fryser den ihjäl liggande på marken och troligtvis varit genomblöt.

Mina små älsklingar....
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Skumt! Tänkte på iller, mård eller mink, men de brukar ju döda allt de ser så det borde ligga någon höna kvar. Räv kanske, men vågar de in i ett sådant litet hål?
Verkligen otrevligt. Hoppas någon kommer hem snart.
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Har varit ut och tittat igen. Ingen har kommit...
Vad tror ni om chanserna att någon lever och kommer tillbaka?
Någon som varit med om att höns klarat sig och dykt upp? Hur länge finns det chans?
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Ja, alla dessa små rovdjur finns här i området sägs det. Men det är vad jag också hört, att de är riktigt blodtörstiga och biter på allt de kommer åt. Borde hittat kroppar då...?
Räv har jag funderat på, men tar de sig in så?
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Glöm dina gamla höns och skaffa nya. Gärna lantras! :)
Iofs kan hönsen leva ute utan problem, men dom brukar återvända inom något dygn även när dom blivit rejält skrämda. Min erfarenhet.

Det är räven som varit framme, eftersom det såvitt jag vet är det enda rovdjur som dels tar sig in igenom hålet och dessutom dödar och bär bort allt den kommer över.

Fixa till luckan så den kan reglas ordentligt, samt kom ihåg att göra detta varje kväll. Lätt hänt att glömma, vet av egen erfarenhet. :crazy:

LIA
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Tyvärr så var de flesta av mina "gamla höns" alldeles nya och mycket fina rashöns. Har ett helt gäng kycklingar som sitter i en annan gård så det är ju inte tomt, men alla dessa favoriterna försvann! :cry:

Tar en räv alltså med sig så många hönor? Går den i flera omgångar? Tycker det är konstigt att det inte ligger mer fjädrar kvar och några borde ju rimligtvis hunnit undan.

Men jag tänker också som så att de borde återvänt under eftermiddagen igår om de är vid liv och kan gå...

Och ja, jag vet att det är slarvigt med luckan men det blir väl lite så med något som fungerat i 10 år tidigare. Det går fritt på dagarna.
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Tar en räv alltså med sig så många hönor? Går den i flera omgångar? Tycker det är konstigt att det inte ligger mer fjädrar kvar och några borde ju rimligtvis hunnit undan.
Ja, dom hämtar och bär iväg alla dom dödat så länge dom inte störs.
Antalet fjädrar hänger på hur rädda dom ännu icke dödade hönsen blir. Sitter dom lugnt på sina pinnar, vilket dom vanligen gör när det är mörkt, och räven hittar dom, så klipper hon/han dom en och en. Ingen kamp eller strid. Hade några hunnit ut så hade du hittat fjädrar lite varstans.

Kolla en bit från ditt hönshus, upp till 100 m. Räven stannar gärna och rycker av lite fjädrar på vägen, så man brukar kunna se en hög eller två utmed den väg den tagit.

LIA
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Om Räv eller annat tagit en Höna så kan de andra blivit rädda och rymt .
Hej från Hambo
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Räv brukar hämta alla hönorna, dödar och gräver ner för svårare tider!
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Ja, men då borde de ha varit tillbaka nu. Dom rör sig normalt inte så långt när dom blir skrämda.
Men för att vara säker ...

TS!
Hur länge har du haft dom "alldeles nya" hönsen? Om dom inte var acklimatiserade, är det tänkbart att dom drivit iväg en bit längre än normalt? Dom kanske helt enkelt inte hittar tillbaka om dom flytt iväg, säg 100 m.
Hoppet är ju det sista ...

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Alla våra höns är borta!!!

De hade varit här sedan maj, kom som kycklingar, så de var ju ganksa inbodda här men väldigt unga. De hade ju några äldre med sig också.

Har faktiskt inget hopp längre. :cry: Det har gått för lång tid nu. De ligger väl i skafferiet för en lycklig räv...

Kycklinggänget har fått flytta in i "storgården" nu (med dubbla luckor!).

Tack för att du delat med dig av din kunskap!
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Du delar erfarenheten med hönsägare i alla tider. Det är en ständig kamp mellan vår önskan att hålla höns för trivsel, ägg och kött och rovdjurens jagande för födan. Varje gång vi missar något eller undervärderar rovdjurens kreativitet så kapar dom åt sig.
Vad vi kan göra är att så gott det går hålla förlusterna nere. Utan att det går ut över hönsens behov av utevistelse och omväxling av föda.

Räknat per hönsindivid är faktiskt skatorna dom svåraste predatorerna. Dom är duktiga på att sno åt sig kycklingar varje sommar, många fler än dom höns och tuppar som räv och hök m fl tar.

Lycka till med dina kycklingar. Med lite tur så har du vuxna djur att börja om med i vår.

LIA
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Räven stannar gärna och rycker av lite fjädrar på vägen, så man brukar kunna se en hög eller två utmed den väg den tagit.

LIA

Nej, räven stannar inte upp och noppar fjädrar, den tar omtag,därför blir det fjäderhögar ibland längs vägens gång.
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Om vi ska vara så petnoga så blir högarna oftast av att räven där biter ihjäl hönan som är fångad men inte död (har sett det). Exakt hur den river loss och släpper/spottar fjädrar vet jag inte, men slutresultatet är jag väl förtrogen med. Därför ser man inte en massa fjäderhögar när räven först dödat ett antal höns och bär bort dom. Då är dom ju redan döda! En och annan hög kan man även då se, antagligen beroende på att räven inte hunnit bita ihjäl alla höns innan den börjar bära bort dom.

Fast jag tror ju inte att det spelar någon roll för TS exakt och i detalj varför fjädrarna ligger där om dom gör det.

LIA
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Om vi ska vara så petnoga så blir högarna oftast av att räven där biter ihjäl hönan som är fångad men inte död (har sett det).

Jag vet inte om det är att vara så petnoga när du skriver "räven stannar gärna och rycker av lite fjädrar på vägen" ,när det är det sista den skulle göra.Rävar är smartare än så och om den kan undvika att lämna spår efter sig så gör den det.

Till TS.Nu kanske inte du är intresserad av fjädrarnas placering men om det är så att räven dödat alla din hönor i hönshuset så är det troligast att du inte ser vart, eller ens åt vlket håll, räven tagit dina hönor.Det för att hönorna är döda och räven behöver då inte göra omtag ,inget omtag på levande höna-inga fjäderhögar.

Däremot om någon höna levde, skulle hönan under resans gång ibland försöka göra sig fri, då måste räven ta omtag och det är då det blir en fjäderhög-hönan flaxar och räven biter och fjädrar yr.

Att räv verkar välja när det är rätt att direkt döda(som antagligen i ditt fall), eller släpa bort på levande höna(vilket räven tjänar på ex under dagtid när det är större risk för upptäckt),visar bara hur smart den är.

Och bara för man ser en fjäderhög, betyder det inte att räven valt att bita ihjäl hönan- det kan vara ett omtag-efter 50 meter kan man hitta ett ny fjäderhög osv.
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Jag har satt upp elstaket runt hönsgårdarna. Jag har hört att räven varit på staketet med.:) Det är tråkigt när dom kommer på att det finns mat. Jag matade en rovfågel med ankor hela förra vintern.. Jag gjorde mig av med ankorna sen.. Har rovdjuret väl kommit på vart buffen är så kommer den gärna tillbaka.
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Jo, det är ju så att man väljer ju att ta en risk i hur man håller dem. Våra har varit lyckliga frigående i ca 10 år (tidigare höns) och med det tar man ju en enorm risk, men vi har haft tur hittills, och då blir man slapp och slarvig. Nu kom det en smartare/hungrigare räv än tidigare, så nu fick våra stackars hönor ta straffet för vårt slarv. Jag trodde inte en räv klarade att ta sig in i det hålet.
Vi har haft besök en gång tidigare men den var inte så duktig, allt det rovdjuret fick med sig var en "dvärgkockinrumpa". Hönan klarade sig men den stora fjäderbollen var borta och hönan hade en naken rumpa.
Då hade de gömt sig men kom tillbaka efter några timmar.

Huruvida den ryckt fjädrar eller inte och när, bryr jag mig inte det minsta om. Jag hoppas bara för hönornas skull att döden gick fort.

Våra höns är ju sällskapsdjur så nu vet jag faktiskt inte om vi skall fortsätta längre. Vill inte ha dem helt inlåsta och orkar inte förlora fler heller...

Barnen sörjer nu Hedvig, Laila, Moa och alla andra....
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Våra höns är ju sällskapsdjur så nu vet jag faktiskt inte om vi skall fortsätta längre. Vill inte ha dem helt inlåsta och orkar inte förlora fler heller...
Vad man kan göra är ju att minimera riskerna.
I första hand ha ett rejält och pålitligt hönshus samt hitta ett bra system för att komma ihåg att stänga luckan. Det är i det senare vi själva brister. Egentligen skulle man ha någon slags automatik eller signalsystem till hjälp.

Dagar då vi helt är borta så släpper vi inte alltid ut hönsen, det blir ett beslut från gång till gång. Är hundarna hemma och ute så är det inga problem och då behöver vi inte vara oroliga för räv. Däremot kan höken fortfarande vara en fara, men den tar ju bara ett byte åt gången. Som tur är har vi ingen bofast hök i grannskapet.

Ett sätt att bättra på oddsen är ju att ha en rejäl hönsgård där hönsen får vara dagar man inte är hemma.

Slår man ut rovdjursproblemen vi haft under alla år så är det ändå inte så farligt. Två gånger har räv-:devil: ställt till massaker, men i övrigt har bara enstaka djur gått åt. Ja, med reservation för skatorna då, men det känns liksom inte lika mycket om en och annan liten kyckling försvinner. Dom är ju så många på sommaren. :o

Så fortsätt du med dina höns. Tänk så många goda ägg du får varje år. :d

LIA
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Nu måste jag bara få höra... har du dina kycklingar springande ute med hönsen också? Guuud va mysigt.:D Jag har aldrig vågat det, pga av kattrisken, så våra små har alltid fått sitta med sin mamma i "barnkammare".
Hade heller ingen aning om att skator var en risk, trodde inte de tog levande byten.
 
Sv: Alla våra höns är borta!!!

Första dagarna är mamman och kycklingarna för sig själva, men efter c:a en vecka är dom ute och därefter med flocken. Mamman sköter själv om när dom ska vara inne och ute, så i början blir det små korta promenader och mesta tiden inne.
Katterna har som sagt aldrig brytt sig, kanske beroende på att vi alltid har dom med bland hönsen och ibland även med någon kyckling i huset som inte kläckts samtidigt med dom andra.

Jo, skatorna är hemska på små kycklingar. Man måste verkligen ha koll på dom fåglarna. Som tur är, så är dom ganska lättskrämda. Även hundarna hjälper till att jaga bort dom.

LIA
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp