allemansrätten?!

Organiskt material i grusvägen ökar behovet av nytt grus på vägen.
Det suger åt sig vatten och får vägen att flyta omkring när det är blött.
Så hästbajs på grusväg ökar kostnaderna för vägens underhåll.

Ja, du har säkert rätt. Men om vägen flyter omkring så är det väl inte dikat ordentligt eller för klent material. De flesta grusbilvägar undantaget när det är tjällossning brukar ju vara torra och fina även vid regn. Ser bara på vår egna grusväg upp till gården som är ca 300m. När vi flyttade hit rann hela vägen bort vid skyfall men när vi dikat ur och lagt på grövre material har det hållt bra och alla hålor är borta. Tills dåren som plogar tog med sig halva vägen när han fick för sig att ploga i plusgrader innan tjälen när det kommit 5cm snö :banghead:
Jag förstår nu varför alla vägar häromkring ser ut som skit. Nu plogar jag med 4 hjulingen istället.
 
Ja, du har säkert rätt. Men om vägen flyter omkring så är det väl inte dikat ordentligt eller för klent material. De flesta grusbilvägar undantaget när det är tjällossning brukar ju vara torra och fina även vid regn. Ser bara på vår egna grusväg upp till gården som är ca 300m. När vi flyttade hit rann hela vägen bort vid skyfall men när vi dikat ur och lagt på grövre material har det hållt bra och alla hålor är borta. Tills dåren som plogar tog med sig halva vägen när han fick för sig att ploga i plusgrader innan tjälen när det kommit 5cm snö :banghead:
Jag förstår nu varför alla vägar häromkring ser ut som skit. Nu plogar jag med 4 hjulingen istället.
Jo men man vill ju inte betala extra vägkostnader för andra människors hästskit.
På mina grusvägar är jag noga med att hästbajset skall bort.
Liksom på ridbanan.
Mockar inte du ridbanan?
 
Jo men man vill ju inte betala extra vägkostnader för andra människors hästskit.
På mina grusvägar är jag noga med att hästbajset skall bort.
Liksom på ridbanan.
Mockar inte du ridbanan?

Det blir nog sällan lika mycket hästskit på en väg som på en ridbana. Ytan på en ridbana är ju dessutom betydligt mindre, alltså desto viktigare att den mockas. Den lilla mängd skit som blir på vår väg av grannens två hästar när de rider där orsakar inga extra vägkostnader. Det är ett icke-problem. Är det vägsträckor som trafikeras hårt av ryttare är det förstås desto viktigare att putta bort bajset.
 
Ja - jag travade på vägen och de körde rakt ut på vägen från sin uppfart i hög hastighet (De har häck utmed grusvägen så kunde inte se dom) precis när jag går förbi, så min stackars 5 åring fick hoppa ner i diket. Trodde först att de bara hade missat att se mig, men nej de hade stått och väntat där (!), för att kunna stoppa och skrika på mig. De hade även skrikit på en tjej som ridit förbi förra veckan... Dom har också innan låtit sin hund jaga barn med sina ponnyer när de har varit ute och ridit:(
Jävlar vilka idioter, de borde inte få vara lösa i samhället! Polisanmäl nu!
 
Det blir nog sällan lika mycket hästskit på en väg som på en ridbana. Ytan på en ridbana är ju dessutom betydligt mindre, alltså desto viktigare att den mockas. Den lilla mängd skit som blir på vår väg av grannens två hästar när de rider där orsakar inga extra vägkostnader. Det är ett icke-problem. Är det vägsträckor som trafikeras hårt av ryttare är det förstås desto viktigare att putta bort bajset.
Men man kan ju förstå att de som skall betala för vägen blir irriterade när de ser potentiella kostnader i skithögarna?
Vägarna från mitt stall skulle ha blivit helt täckta med hästskit om vi inte tagit bort det.
Nu är stallet tomt och det märks skillnad på vägen.

(Hästarna bor dels på ridskola och dels i mitt andra hem.)
 
Jag skulle säga att det som skadar grusvägar mest är bilar som kör för fort och skapar tvättbräda.

På vägen där vi blev uppmanade att rida i mitten för att inte förstöra vägen så var det tvättbräda hela vägen från stora vägen till ett specifikt hus. Efter det specifika huset slutade tvättbrädan tvärt. Vi red även förbi huset en rätt lång bit och kan därför inte ha varit skyldiga till förstörelsen av vägen. Varför folk var på oss som red och påstod att vi förstörde vägen samtidigt som de som bodde i huset där tvättbrädan slutade tilläts fortsätta förstöra vägen genom att uppenbarligen köra för fort vet jag inte. Kändes som dubbelmoral. Detta på en grusväg anlagd för att klara av stora tunga lantbruksmaskiner. Men det var hästarna som förstörde vägen... säkert...
 
Men man kan ju förstå att de som skall betala för vägen blir irriterade när de ser potentiella kostnader i skithögarna?
Vägarna från mitt stall skulle ha blivit helt täckta med hästskit om vi inte tagit bort det.
Nu är stallet tomt och det märks skillnad på vägen.

(Hästarna bor dels på ridskola och dels i mitt andra hem.)

Som sagt, det måste ju ske efter behov. Ingen av oss grannar blir tjurig över ett par skithögar på vägen? Har man en ridskola bredvid sig som brukar vägen mycket är det ju skillnad men att generellt påstå att hästskit per automatik skulle innebära merkostnader och mer underhåll stämmer ju inte. Allt beror ju på förutsättningarna.
 
Ja herregud. För att inte tala om de tunga timmerbilarna. Där kan vi snacka slitage. Ett par hästskitar till eller från gör absolut noll inverkan.
Och @Lingon
Det är väl ändå en väldigt skillnad på om de som betalar för vägen eller utomstående ryttare förstör den?

Om vägen är till för att ta ut timmer för att ägarna skall få pengar så är ju orsaken till skadan en helt annan än om någon som inte äger vägen eller betalar för den rider sönder den för sitt nöjes skull?
Skogsbolagen brukar dessutom betala för vägskador alternativt laga dem.

Om ryttarna erbjuder sig att betala för skador på vägen så går det nog lättare.
 
Och @Lingon
Det är väl ändå en väldigt skillnad på om de som betalar för vägen eller utomstående ryttare förstör den?

Om vägen är till för att ta ut timmer för att ägarna skall få pengar så är ju orsaken till skadan en helt annan än om någon som inte äger vägen eller betalar för den rider sönder den för sitt nöjes skull?
Skogsbolagen brukar dessutom betala för vägskador alternativt laga dem.

Om ryttarna erbjuder sig att betala för skador på vägen så går det nog lättare.

Ok, logiskt. Så om en person som är med i vägföreningen förstör vägen så tycker du att det är logiskt att de andra i vägföreningen accepterar det men gnäller på ryttare som skrittar stillsamt och knappt gör ett märke på den? Det är en annan typ av logik än den jag har. Dessutom så är det inget tvång att köra sin personbil så snabbt på grusvägen så att det skapas en tvättbräda. Det går faktiskt att köra lugnt och stillsamt och vara rädd om vägen.
 
Ok, logiskt. Så om en person som är med i vägföreningen förstör vägen så tycker du att det är logiskt att de andra i vägföreningen accepterar det men gnäller på ryttare som skrittar stillsamt och knappt gör ett märke på den? Det är en annan typ av logik än den jag har. Dessutom så är det inget tvång att köra sin personbil så snabbt på grusvägen så att det skapas en tvättbräda. Det går faktiskt att köra lugnt och stillsamt och vara rädd om vägen.
Det beror ju på om ryttaren är med i vägföreningen eller ej.
Inte med i vägföreningen = ryttaren är en oinbjuden och icke betalande gäst.

Med i vägföreningen = då så räknar man efter tonkilometer-metoden när andelarna för kostnader tas fram.
Det är schablon-värde på bostäder och sedan antal km.
Hästverksamhet (stall) har ett eget värde för sin förslitning.
Det finns inga särskilda sätt att ta ut extra kostnader för vårdslös körning.
 
Något att tänka på när man utnyttjar allemansrätten är att någon annan äger marken, skogen, vägen.
Och enligt allemansrätten så måste den ägaren hållas skadeslös vid nyttjandet.
Det skall inte bli några skador eller spår för då har nyttjaren gått utanför sin rätt enligt allemansrätten.
 
Och @Lingon
Det är väl ändå en väldigt skillnad på om de som betalar för vägen eller utomstående ryttare förstör den?

Om vägen är till för att ta ut timmer för att ägarna skall få pengar så är ju orsaken till skadan en helt annan än om någon som inte äger vägen eller betalar för den rider sönder den för sitt nöjes skull?
Skogsbolagen brukar dessutom betala för vägskador alternativt laga dem.

Om ryttarna erbjuder sig att betala för skador på vägen så går det nog lättare.

Jag skrev ju att det är mina grannar. De betalar också för bitar av vägen, med andra ord. :)
Att lämna ett par skithögar är inte lika med "rida sönder vägen"? Och jag har upprepande gånger skrivit att det ju helt beror på förutsättningarna. Det är ingen här som har problem med att grannen rider sina hästar regelbundet på vägen. Förstår inte varför du alltid ska dra allting till sin spets och börja slåss mot väderkvarnar.
 
Jag skrev ju att det är mina grannar. De betalar också för bitar av vägen, med andra ord. :)
Att lämna ett par skithögar är inte lika med "rida sönder vägen"? Och jag har upprepande gånger skrivit att det ju helt beror på förutsättningarna. Det är ingen här som har problem med att grannen rider sina hästar regelbundet på vägen. Förstår inte varför du alltid ska dra allting till sin spets och börja slåss mot väderkvarnar.
Det är de markägande och vägägande grannarna som verkar ha problem med ryttarna här på sina vägar.

Litet respekt för äganderätten och de kostnader som ägande medför kan vara bra att ha.
Det finns absolut ingen självklarhet i att grannarna som rider på vägarna också är medlemmar i samma vägföreningen, så det framgick inte.
 
Det är de markägande och vägägande grannarna som verkar ha problem med ryttarna här på sina vägar.

Litet respekt för äganderätten och de kostnader som ägande medför kan vara bra att ha.
Det finns absolut ingen självklarhet i att grannarna som rider på vägarna också är medlemmar i samma vägföreningen, så det framgick inte.

Jag tog mitt exempel för att tydliggöra att ditt svepande påstående om att hästskit per automatik skulle medföra merkostnader inte är applicerbart överallt. Det är verkligen inte svårare än så, så jag förstår inte riktigt varför du ska vrida och vända på detta. Jag har inte skrivit att man ska bete sig respektlöst eller dylikt mot markägare och mot de som betalar för vägen.
 
Jag tog mitt exempel för att tydliggöra att ditt svepande påstående om att hästskit per automatik skulle medföra merkostnader inte är applicerbart överallt. Det är verkligen inte svårare än så, så jag förstår inte riktigt varför du ska vrida och vända på detta. Jag har inte skrivit att man ska bete sig respektlöst eller dylikt mot markägare och mot de som betalar för vägen.
Och jag ville bara illustrera varför ägaren av vägen kan bli irriterad över hästskit på vägen.
Jag gjorde absolut ingen korrelation mellan kostnad och irritationsnivå.
 
Och jag ville bara illustrera varför ägaren av vägen kan bli irriterad över hästskit på vägen.
Jag gjorde absolut ingen korrelation mellan kostnad och irritationsnivå.

Det är en lång väg mellan att vara "irriterad" och att försöka köra på någon medvetet, tänker jag, och att även felaktigt hävda att man inte får rida på vägen.
 
en enskild väg är en sån väg som en (trolig) vägförening får bidrag för att hålla i skick, det handlar inte om någon privat väg utan en bilväg som passerar flera fastigheter, om jag fattar saken rätt. Det är viss skillnad jämfört med t.ex en markväg i skogen som ägs, sköts och finansieras av en enskild markägare.
De flesta enskilda vägar får INTE vägsamfälligheten bidrag för att hålla i skick. Statsbidragen är små för enskilda vägar, vilket är anledningen till att vägföreningar inte söker bidraget. Det är lönsammare att betala vägskötseln själv och förbjuda utomstående motortrafik.
 
Det är en lång väg mellan att vara "irriterad" och att försöka köra på någon medvetet, tänker jag, och att även felaktigt hävda att man inte får rida på vägen.
Jo det är det verkligen.
Men det var inte vad jag kommenterade från början.
Jag kommenterade att en grusväg visst kan ta skada av hästbajs.
Som ett svar på att en annan användare, inte du, inte kunde begripa det.

Men du och jag verkar ju överrens om att vägar kan ta skada av hästbajs.
Så jag känner att vi nog är i mål här.
 
Jag skulle säga att det som skadar grusvägar mest är bilar som kör för fort och skapar tvättbräda.

På vägen där vi blev uppmanade att rida i mitten för att inte förstöra vägen så var det tvättbräda hela vägen från stora vägen till ett specifikt hus. Efter det specifika huset slutade tvättbrädan tvärt. Vi red även förbi huset en rätt lång bit och kan därför inte ha varit skyldiga till förstörelsen av vägen. Varför folk var på oss som red och påstod att vi förstörde vägen samtidigt som de som bodde i huset där tvättbrädan slutade tilläts fortsätta förstöra vägen genom att uppenbarligen köra för fort vet jag inte. Kändes som dubbelmoral. Detta på en grusväg anlagd för att klara av stora tunga lantbruksmaskiner. Men det var hästarna som förstörde vägen... säkert...
De stora tunga lantbruksmaskinerna används vid sådd, skörd och plöjning, alltså ett fåtal dagar per år. Ridhästarna får förhoppningsvis komma ut mycket oftare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 341
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 872
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp