Allergi hos häst

NorrbottensOdlaren

Trådstartare
Hej,

Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med allergihästar, vad har ni gjort för förändringar, vad upplever ni fungerar sämre eller bättre, är det skillnad mellan årstiderna. Alla tips och råd mottages.

Har koll på att man bör ha foder av god hygienisk kvalité, strö som inte dammar, inte sopa när hästen är inne osv.
Har ni testat tillskott som ni upplever gör skillnad, inhalerar ni er häst, antihistamin, kortison? Är det skillnad på balat hö och lösho?

Förstår att de är som i många fall beroende på individ, hur svåra problem man har och att alltid rådgöra med veterinären. Jag söker erfarenheter utifrån utgärder man tagit efter kontakten med veterinären.

Tack på förhand 🙂
 
Häst som är känslig för damm, halm och knott.
Tidigare haft episoder av hosta när hon stått på stall, men symtomfri på lösdrift med hösilage. Kan ibland få korta skov av hosta på hösten när det är råare i luften. Då får hon slemlösande medel och ibland även kortison, som jag lägger i kraftfodret under några veckor.
Går heltäckad mot knotten.

Tror att det viktigaste man kan göra är att ändra på stallmiljön till en lösning där belastningen av allergener minskar och sen se till att vara väldigt tidig på att behandla minsta symtom så kan man hålla eventuella skov väldigt korta.
 
En kompis häst konstaterades vara allergisk mot pollen och kvalster. Hostade något fruktansvärt vid motion. Den behandlades med sprutor, någon slags sensibilitetsbehandling. Enligt veterinären hjälpte det i 75% av fallen, tyvärr hörde den här hästen inte till dem. Fick senare tas bort efter ett trauma i hagen så just allergibiten blev ingen lösning på.
 
Häst som är känslig för damm, halm och knott.
Tidigare haft episoder av hosta när hon stått på stall, men symtomfri på lösdrift med hösilage. Kan ibland få korta skov av hosta på hösten när det är råare i luften. Då får hon slemlösande medel och ibland även kortison, som jag lägger i kraftfodret under några veckor.
Går heltäckad mot knotten.

Tror att det viktigaste man kan göra är att ändra på stallmiljön till en lösning där belastningen av allergener minskar och sen se till att vara väldigt tidig på att behandla minsta symtom så kan man hålla eventuella skov väldigt korta.
Tack för svar, mycket uppskattat.
Hästen ifråga har haft lite hosta under sommaren, och väldigt orkeslös. Tog ett tag innan vi fick komma oss till klinik men när vi väl var där så hade hostan försvunnit, dock fortfarande lite orkeslös. Nu när provsvaren är här så tycker jag att hon förbättrats avsevärt men funderar kust över tillskotten som erbjuds på marknaden, om dom kan fungera förebyggande utöver miljöåtgärder.
Du har inte testat några såna?
 
Tack för svar, mycket uppskattat.
Hästen ifråga har haft lite hosta under sommaren, och väldigt orkeslös. Tog ett tag innan vi fick komma oss till klinik men när vi väl var där så hade hostan försvunnit, dock fortfarande lite orkeslös. Nu när provsvaren är här så tycker jag att hon förbättrats avsevärt men funderar kust över tillskotten som erbjuds på marknaden, om dom kan fungera förebyggande utöver miljöåtgärder.
Du har inte testat några såna?
Jo, har testat alla helvetes örtcocktails - gjorde ingen skillnad för oss.

Medicin och att slippa allergenen funkade.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 745
A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
7 664
Senast: moonstruck
·
Hästvård Kanske inte problemhäst, men hästproblem iaf. Jag håller på att ge upp och funderar seriöst på att ta bort henne. Hjälp mig tänka rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 232
Senast: Aaricia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp