Allergi? Utslag runt ögonen

Riru

Trådstartare
Jag börjar bli irriterad på detta, jag får röda, knottriga utslag på ögonlocken och runt ögonen ned mot kindbenen. Kliar och svider och känns svullet, ögonen känns trötta. Ser helt sjukt ut så vill knappt visa mig ute.
Finns det någon allergi som utlöser detta? Vad jag vet har jag inga allergier men det här är ju inte normalt. Och den enda gemensamma nämnaren, då jag får dessa utslag, är när vi varit iväg och träffat släkt på födelsedagar osv. Inom ett dygn efter det så blossar det upp.
Kan man bli plötsligt allergisk mot smink? Har ju använt smink sedan jag var 12 och nu använder jag det väldigt sällan och då bara ett transparent puder och ögonbrynspenna. Har haft det på dessa träffar, men känns konstigt om det vore sminket helt plötsligt.

Någon som har liknande besvär? Har googlat mig fram till atopisk dermatit men det kan det nog inte vara med tanke på att det börjat nyligen (inom 6 månader), så inget jag haft hela livet.
 
Jag hade provat uteslutningsmetoden på sminket.

Annars Djur kanske?
Nåt särskilt man ätit som inte du brukar äta?
 
Jag börjar bli irriterad på detta, jag får röda, knottriga utslag på ögonlocken och runt ögonen ned mot kindbenen. Kliar och svider och känns svullet, ögonen känns trötta. Ser helt sjukt ut så vill knappt visa mig ute.
Finns det någon allergi som utlöser detta? Vad jag vet har jag inga allergier men det här är ju inte normalt. Och den enda gemensamma nämnaren, då jag får dessa utslag, är när vi varit iväg och träffat släkt på födelsedagar osv. Inom ett dygn efter det så blossar det upp.
Kan man bli plötsligt allergisk mot smink? Har ju använt smink sedan jag var 12 och nu använder jag det väldigt sällan och då bara ett transparent puder och ögonbrynspenna. Har haft det på dessa träffar, men känns konstigt om det vore sminket helt plötsligt.

Någon som har liknande besvär? Har googlat mig fram till atopisk dermatit men det kan det nog inte vara med tanke på att det börjat nyligen (inom 6 månader), så inget jag haft hela livet.
Är sminket gammalt?
Själv reagerar jag mot vissa märken av smink och hudvård som min hy och ögon inte klarar av.
 
Jag hade provat uteslutningsmetoden på sminket.

Annars Djur kanske?
Nåt särskilt man ätit som inte du brukar äta?

Ok, är barnkalas om två veckor igen så får skippa sminket då (förhoppningsvis har denna gångens utslag försvunnit tills dess) och se om det ändå kommer efter en dag.

Har ju själv haft djur hela livet av olika slag, och har för närvarande två katter. Så tror inte det kan vara det.
Smörgåstårta? :D:yuck: Fast det äter dom ju inte alltid.
 
Är sminket gammalt? Har läst att mascara bör bytas var tredje månad.
Själv reagerar jag mot vissa märken av smink och hudvård som min hy och ögon inte klarar av.

Nä har nyligen köpt det, eller ja var nån månad sedan men så fort kan det väl inte bli gammalt? Mascara använder jag inte. Visserligen har jag köpt smink från ett märke jag inte använt förut. Men det är bara transparent puder och ögonbrynspenna. Borde det inte kräva lite mer än så?
 
Nä har nyligen köpt det, eller ja var nån månad sedan men så fort kan det väl inte bli gammalt? Mascara använder jag inte. Visserligen har jag köpt smink från ett märke jag inte använt förut. Men det är bara transparent puder och ögonbrynspenna. Borde det inte kräva lite mer än så?
Då borde det inte vara gammalt.
Jag tror att jag har reagerat på puder men vet inte hur vanligt det är.
Men om det inte är smink... uppstår det bara när du varit hemma hos vissa släktingar? Något speciellt som finns där? Eller som du gör då?
 
Då borde det inte vara gammalt.
Jag tror att jag har reagerat på puder men vet inte hur vanligt det är.
Men om det inte är smink... uppstår det bara när du varit hemma hos vissa släktingar? Något speciellt som finns där? Eller som du gör då?

Ok, ska kika vad det är för märke (har för mig det hette Lumene) och googla om det är vanligt med besvär. Kanske är ett kasst märke :laugh:
Det verkar vara när alla samlas, kan besöka svärföräldrarna tex utan att det händer något, men när alla samlas på någon typ av firande där så får jag utslag.
Har funderat på om det kan vara något i parfymväg eller så om någon skulle ha det på sig, men det borde ju i så fall påverka andningen om jag skulle vara allergisk och inte ögonen?
Kanske är jag bara allergisk mot vissa familjer :angel:
 
Eftersom det på perkar ögonen och ger utslag så är det nog värt att ta ett allergitest så du ser vad för saker det är du reagerar på och kan försöka undvika det helt istället för att gissa :).

(Jag gissar iofs på mina alla allergier och överkänsligheter men det är inget att rekommendera ;).)
 
Eftersom det på perkar ögonen och ger utslag så är det nog värt att ta ett allergitest så du ser vad för saker det är du reagerar på och kan försöka undvika det helt istället för att gissa :).

(Jag gissar iofs på mina alla allergier och överkänsligheter men det är inget att rekommendera ;).)

Men tänk om det bara är torr hud? Sminket kanske torkar ut rejält eller nåt, vill utesluta det först innan jag söker och sedan bli dumförklarad :laugh:
Funderade på om det kunde vara allergi, hur länge sitter sådant i i så fall? För det här har jag haft i tre dagar nu och det är inte på förbättringsvägen, snarare tvärtom så blir det värre allteftersom dagarna går.
 
Men tänk om det bara är torr hud? Sminket kanske torkar ut rejält eller nåt, vill utesluta det först innan jag söker och sedan bli dumförklarad :laugh:
Funderade på om det kunde vara allergi, hur länge sitter sådant i i så fall? För det här har jag haft i tre dagar nu och det är inte på förbättringsvägen, snarare tvärtom så blir det värre allteftersom dagarna går.
Träffa dom utan smink?Och se vad som händer?
Annars om det inte går över så tänker jag att det beror på hur mkt det är och om du besväras mkt av det. Om det är till mkt besvär så hade jag ringt VC eller någon av de där tjänsterna med läkare online.
 
Träffa dom utan smink?Och se vad som händer?
Annars om det inte går över så tänker jag att det beror på hur mkt det är och om du besväras mkt av det. Om det är till mkt besvär så hade jag ringt VC eller någon av de där tjänsterna med läkare online.

Ja det är planen nu, är barnkalas om två veckor så förhoppningsvis är detta redan borta då så får jag se om det kommer på nytt efteråt även utan smink.
 
Så här års får jag utslag runt ögonen, men det verkar främst bero på torr hy för mig. I år har jag kört maximalt med återfuktning och minimalt med smink och sluppit både utslag och vaglar vilket annars brukar vara standard. Om du nyligen köpt något nytt smink så skulle jag börja med att byta ut det. Det behöver inte vara ett dåligt märke - det kanske bara inte passar dig.
 
Så här års får jag utslag runt ögonen, men det verkar främst bero på torr hy för mig. I år har jag kört maximalt med återfuktning och minimalt med smink och sluppit både utslag och vaglar vilket annars brukar vara standard. Om du nyligen köpt något nytt smink så skulle jag börja med att byta ut det. Det behöver inte vara ett dåligt märke - det kanske bara inte passar dig.

Ok, jag har aldrig haft detta problem förut men så blir man kanske känsligare med åren. :p
Ja transparent puder och ögonbrynspenna borde ju inte vara så krångligt att hitta hos andra märken, är ju lite värre med foundations och sådant som kräver passande färg till huden.
Detta köpte jag bara för att det var lätt att hitta överallt. Men får prova något annat.
 
Jag börjar bli irriterad på detta, jag får röda, knottriga utslag på ögonlocken och runt ögonen ned mot kindbenen. Kliar och svider och känns svullet, ögonen känns trötta. Ser helt sjukt ut så vill knappt visa mig ute.
Finns det någon allergi som utlöser detta? Vad jag vet har jag inga allergier men det här är ju inte normalt. Och den enda gemensamma nämnaren, då jag får dessa utslag, är när vi varit iväg och träffat släkt på födelsedagar osv. Inom ett dygn efter det så blossar det upp.
Kan man bli plötsligt allergisk mot smink? Har ju använt smink sedan jag var 12 och nu använder jag det väldigt sällan och då bara ett transparent puder och ögonbrynspenna. Har haft det på dessa träffar, men känns konstigt om det vore sminket helt plötsligt.

Någon som har liknande besvär? Har googlat mig fram till atopisk dermatit men det kan det nog inte vara med tanke på att det börjat nyligen (inom 6 månader), så inget jag haft hela livet.
Prova ögondroppar från Apoteket, annars på recept. Hjälper!
 
Jag får röda knottror runt ögonen under vintern. De kliar men om jag inte tar hand om dem börjar de till slut svida bara jag rör vid ansiktet. Riktigt fet salva håller det i schack.
 
Jag börjar bli irriterad på detta, jag får röda, knottriga utslag på ögonlocken och runt ögonen ned mot kindbenen. Kliar och svider och känns svullet, ögonen känns trötta. Ser helt sjukt ut så vill knappt visa mig ute.
Finns det någon allergi som utlöser detta? Vad jag vet har jag inga allergier men det här är ju inte normalt. Och den enda gemensamma nämnaren, då jag får dessa utslag, är när vi varit iväg och träffat släkt på födelsedagar osv. Inom ett dygn efter det så blossar det upp.
Kan man bli plötsligt allergisk mot smink? Har ju använt smink sedan jag var 12 och nu använder jag det väldigt sällan och då bara ett transparent puder och ögonbrynspenna. Har haft det på dessa träffar, men känns konstigt om det vore sminket helt plötsligt.

Någon som har liknande besvär? Har googlat mig fram till atopisk dermatit men det kan det nog inte vara med tanke på att det börjat nyligen (inom 6 månader), så inget jag haft hela livet.

Utöver sminket - har du använt någon kräm i ansiktet i samband med dessa tillfällen. En kräm som du inte använder annars?

/Lizzie
 
Jag kan vara känslig mot vissa krämer, men just övervintern så är det p.g.a. torrhud och beroende på vilket schampo jag använder.
Jag får det precis som du, det blir dock värre om jag bara ignorerar det. Jag smörjer med Aloe Vera som inte är så fet, men den svalkar och tar hand om huden ändå.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså vad är det som händer med mig?? Allt började med att mina ögon kliade för nån vecka sedan. Nu är jag helt röd o typ knottrig...
Svar
4
· Visningar
670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp