Allergisk reaktion?

Corax

Trådstartare
Hästen har gått med ETL-gjord sedan nov '19 utan problem. Men ett tag efter att jag klippte henne nu i höstas (första gången någonsin hon klipps)så började hon mjälla i stora sjok/flarn precis där gjodens platta sitter. Jag bytte då till en annan gjord ett tag och det blev bättre. Dumt nog provade jag ETL-gjorden igen och flagandet eskalerade och hon har nu fläckvis hårbortfall.
Självklart har jag bytt gjord igen och vågar inte ha Tixerant-gjorden alls längre.
Huden är inte sårig eller skadad och hon verkar inte störas av det iöht.

Nu ska hon dessutom vila i ett par veckor så jag hoppas att det läker under tiden.

Men vad kan jag göra för att hjälpa huden (förutom att inte påfresta med gjord)?
Smörja med något? Tvätta?

Kommer jag någonsin att våga använda ETL-gjorden och är det någon annan som varit med om häst som reagerat på (gummi)material?
Hästen får aldrig skav eller är känslig i övrigt...
 
Hästen har gått med ETL-gjord sedan nov '19 utan problem. Men ett tag efter att jag klippte henne nu i höstas (första gången någonsin hon klipps)så började hon mjälla i stora sjok/flarn precis där gjodens platta sitter. Jag bytte då till en annan gjord ett tag och det blev bättre. Dumt nog provade jag ETL-gjorden igen och flagandet eskalerade och hon har nu fläckvis hårbortfall.
Självklart har jag bytt gjord igen och vågar inte ha Tixerant-gjorden alls längre.
Huden är inte sårig eller skadad och hon verkar inte störas av det iöht.

Nu ska hon dessutom vila i ett par veckor så jag hoppas att det läker under tiden.

Men vad kan jag göra för att hjälpa huden (förutom att inte påfresta med gjord)?
Smörja med något? Tvätta?

Kommer jag någonsin att våga använda ETL-gjorden och är det någon annan som varit med om häst som reagerat på (gummi)material?
Hästen får aldrig skav eller är känslig i övrigt...
När jag jobbade i ett tävlingsstall badade jag hästar som blev torra och irriterade på vintern efter klippning med babyolja. En del blev jättetorra över hela kroppen där de blev klippta och då fick de en helkroppsbehandling med babyolja :)
 
När jag jobbade i ett tävlingsstall badade jag hästar som blev torra och irriterade på vintern efter klippning med babyolja. En del blev jättetorra över hela kroppen där de blev klippta och då fick de en helkroppsbehandling med babyolja :)
Mmm fast det här kom typ en månad efter andra klippningen. 🤔
 
Jag hade nog provat att tvätta med något och sen smörjt in. Utifrån hur det ser ut efter några dagar/nån vecka "ifred" eller med smörj hade jag ringt veterinär för att rådgöra
 
En väns häst blev precis likadan av ELT. Hon bytte till en gjord jag jämnt glömmer vad den heter 🙄. Cathrine Dufour har den iaf😁. Ganska bred och med fårskinn, mycket resår. Lite som stübbens equisoft men inte så plastig. Det torra och mjälliga försvann i princip omgående.
 
En väns häst blev precis likadan av ELT. Hon bytte till en gjord jag jämnt glömmer vad den heter 🙄. Cathrine Dufour har den iaf😁. Ganska bred och med fårskinn, mycket resår. Lite som stübbens equisoft men inte så plastig. Det torra och mjälliga försvann i princip omgående.
Jag köpte en billigare variant i läder, också med mycket resår. Den verkade djuret gilla...
Men du får gärna kolla upp vad för gjord hon bytte till. 😊
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
1 971
Senast: _Taggis_
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp