Allergitest

Fengur

Trådstartare
Hej!
Min pojkvän kanske är allergisk mot både katt och häst, tänkte kolla upp det med hjälp av allergitest. Kan man göra det på vårdcentralen eller måste det vara sjukhus? Om sjukhus vart ringer man i så fall?

Han har gjort sticktest när han var liten och då visade det inget men nu känner han troligtvis av mina djur:crazy:

MVH Sanna

Sv: Allergitest

Jag testa mig iaf på sjukhus. Men man kan väl ringa och fråga vårdcentralen först?

Vad får man reda på då? Djurallergier (specifikt häst, hund, katt?), pollen etc?

har gjort pricktest för att kolla allergier men även tagit blodprov för en viss allergi (citrus).
med pricktestet kollar dem de mesta, häst, hund, katt, kvalster m.m.
sedan har de även en "prick" där de kollar immunförsvaret(?) tror jag det var, iaf en prick för att kolla att det inte var fel på själva testet... (detta SKA bli ett utslag, o tusan vad det kliar)
får man utslag på något är man allergisk mot den "prick" man fått uslag på.
(varje prick motsvarar en allergi, t.ex. pollen, häst, kvalster)

HeJ!

Pricktest gör dom helst inte längre, är man rejält allergisk kan man tydligen få en ordentligt allergisk reaktion på pricktestet (tydligen till anfylaktiskt chock och död).

Blodprovet kan testa lite vadsom.. (Läste på baksidan på mitt blodprovspapper) bla björk, gräs, råtta, pälsdjur, häst, nötter mm. Oftast börjar dom tydligen med ett test av "i största allmänhet", för att sen gå in på mer detaljer (om jag fattade rätt iaf)..

/ Lavinia, som inte alls e allergisk mot häst och inte alls blir förkyld varje gång hon sticker ut näsan utanför dörren.

Jag gick till min företagshälsovård, fick en remiss till prick-test och var på prick-testet. Fick inte utslag på något av det som testades, testpricken som skall ge utslag blev knappt synlig och inte det minsta lilla kliig heller.

Själva prick-testet var helt otraumatiskt, kändes knappt när dropparna prickades in i huden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 814
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 257
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 533
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka