Släppa ihop liten häst med stora?

Willys

Trådstartare
Hej på er buke!

Vi är inne på att köpa en liten häst (typ minatyrhäst eller shettis) för körning och agility, men då vi inte haft en så liten häst tidigare kommer viss oro kring hur den skulle funka ihop med övriga flocken… Jag ser ju massor som har små hästar ihop med stora men jag har ett gäng lite buffliga valacker som gärna leker och testar gränser på varandra. Jag ser bara framför mig att den lille råkar bli skadad i detta, men vad är era erfarenheter?

Att det får begränsas i matväg osv så att den lille inte når allt de stora äter har vi en plan för, men det är just ihopsläpp med övriga hästar när storleksskillnaden blir så stor som är oron. Hur gör man detta bäst? Eller får man bara vara beredd på att den lille får gå i ensam hage bredvid?

Jag har aldrig haft några större problem med stora och små.

Min stora har gått med minishettis och flera olika shetlandsponnys. Har en väldigt blandad flock hemma (shettis, b-ponny, akhal teké och SWB) och tänkte nog inte något speciellt nu när vi släppte in en ny häst. Alla är vana att gå i flock och har bra hästspråk :)

Bara varit problem en gång (ett tillfälle) men det hade nog inte med storleken att göra alls.

Hej på er buke!

Vi är inne på att köpa en liten häst (typ minatyrhäst eller shettis) för körning och agility, men då vi inte haft en så liten häst tidigare kommer viss oro kring hur den skulle funka ihop med övriga flocken… Jag ser ju massor som har små hästar ihop med stora men jag har ett gäng lite buffliga valacker som gärna leker och testar gränser på varandra. Jag ser bara framför mig att den lille råkar bli skadad i detta, men vad är era erfarenheter?

Att det får begränsas i matväg osv så att den lille inte når allt de stora äter har vi en plan för, men det är just ihopsläpp med övriga hästar när storleksskillnaden blir så stor som är oron. Hur gör man detta bäst? Eller får man bara vara beredd på att den lille får gå i ensam hage bredvid?

Hage bredvid som en kan ta bort nedre tråden på sen så den lille kommer in där men inte de stora?
Kan ju bli fel det med men då kommer den lilla undan iaf. Sett endel som har de så men vet inte hur de fungerar ur säkerhetsaspekt.

Har inte heller haft problem. De små är ofta snabba och hinner undan.
Men vi har alltid gjort så att oavsett häst så har den nya fått gå i en egen hage bredvid i ett par dagar för säkerhetsskull.
Vissa hästar är ju lite rädda eller fundersamma mot så små hästar om de aldrig har träffat någon förut.

Åh vi hade en mardrömssituation hos oss förra året. En stor häst släpptes ihop med bl a två minishettisar. Den tvååriga shettisens galopperade efter storhästen som måttade och sparkade den lilla i huvudet. Den dog av skadorna tyvärr.😢

Har aldrig haft några problem med storlekarna ihop.
Dom små jag har haft har hållit den stora jobbiga unghästen ifrån sej och sagt nej,
och de hinner undan om det behövs.

Min kunde vara bufflig och jobbig och en annan stor valack satte honom på plats rejält nån gång när han kom direkt från att vara kungen på hingstbetet och hade mopsat sej en hel sommar.
Men men de små har han busat liksom lagom. Och varit sådär lagom jobbig.

Ett gäng delade jag hagen för (av andra orsaker än häststorlek) och hade bara en tråd, så lilla ponnyn gick som den ville emellan konstellationerna- jättenöjd med det!

Welshstoet och hennes föl var inga problem. Stoet gick med de andra stona och ettåringen med våra ettåringar. Möjligen var bekymret att welsh mountain-åringen växte upp i tron att hon var lika stor som de andra. :D

Det enda bekymmer vi haft var en dartmoorvalack som bestämde sig för att döda ett dräktigt sto. Han jagade och slog siktandes mot magen. Tack och lov såg vi och kunde byta hage på honom.

Men generellt ser jag inga bekymmer. Det finns många shettisar vars enda upgift är att vara sällskap åt en ensam storhäst. Tyvärr.

Jag har blandade erfarenheter. Min lugna valack fungerande jättebra med en shetlandsponny som sällskap. Sedan tillkom en yngre valack med betydligt mer energi. Där blev shetlandsponnyn ständigt vallad och lyckades inte säga ifrån till unghästen. Det slutade med att shettisen fick gå i egen hage tyvärr.

Så här såg det ut hos oss när de återsåg varandra efter ett par år. Den stora bara suckade och flyttade på sig. Sedan stod de alltid och åt ur samma höhög 💕
107 cm mot 176cm 😅

IMG_1420.webp

Min lilla b-ponny är väldigt försynt och blir i mina ögon för hårt busad med av de stora hästar som jag testat att ha honom tillsammans med.

Så mina går tyvärr inte i samma hage.

Tack snälla för era svar! Det får bli en parallell hage bredvid flocken och eventuellt gå ihop med den lugna av killarna i första hand, så ser vi sen hur det blir på sikt med flocken. :)

Min lilla var hackkyckling hos ägaren, hon är otroligt orädd och trygg men riktigt smart på hästspråk. Min stora valack är osäker och känner sig lätt trängd och skrämmer då undan andra hästar. Hon håller sig bara precis undan när han tycker hon är för irriterande närgången numera och är som en liten magnet på honom. I början var hon otroligt observant och stillsam på avstånd och han vande sig jättesnabbt vid henne. Tex när han lägger sig ner för att sova lägger hon sig alltid precis intill och när de är i stallet står hon helst med nosen inne i hans svans. Jag visste dock sedan innan att han inte sparkar så det kändes inte oroande i mitt fall. Perfekta sällskapet 😍

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
2 023
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 387
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 895
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka