allergivänliga katter

Haukur

Trådstartare
finns d allergivänliga katter? Typ på hundsidan har vi juh pudlarna som e mer eller mindra allergiväliga å hos hästarna baskirerna (stavn?), så borde d väl finnas katter?

själv har ja hållt mej till bonnkatter men min pojkvän tål dom inte å katt kan man la inte va utan?
 
finns d allergivänliga katter? Typ på hundsidan har vi juh pudlarna som e mer eller mindra allergiväliga å hos hästarna baskirerna (stavn?), så borde d väl finnas katter?

själv har ja hållt mej till bonnkatter men min pojkvän tål dom inte å katt kan man la inte va utan?
Kanske någon påstår att rex-katter är allergivänliga... men jag tror inte det stämmer. Jag har en nu (haft två) och min mamma har känt av dem mer än vad hon känner av bondkatten. De har ju kortare, fjunigare päls och en del kallar dem "allergivänliga" men det är ju inte pälsen i sig som framkallar allergi. Jag tror katt är rätt svårt... katt o häst är väl de djur som är bland de mest allergiframkallande vad jag förstått.

Hur går det i Götet f'resten?? ;)
Björken trivs utmärkt i Hedkärra!! Jag har provat hans 5-åriga sto för första gången idag och hon verkar trevlig!
//Anna F
 
Det där sista, ta det i PM :).

Nån generellt allergivänlig katt finns nog inte. Men vissa människor tål vissa raser bättre. Man får pröva sig fram, genom att umgås med långhåriga/korthåriga/rexar osv.

mandalaki
 
Tyvärr finns det ingen specifik allergivänlig ras.
För det beror alldeles på VAD du är allergisk mot.
Är det hudavlagringarna, saliven m.m.

Själv tål jag absolut inga korthåriga katter, inklusive Rex, medans jag tål alla långhåriga katter så tillvida att det inte är pudrade Perser, tål nämligen inte puder eller parfym.

Och hundar tål jag absolut inte, varesej dom är lång- eller korthåriga.
Får astma så fort dom börjar röra på sej och flämta.
Det gäller även Pudlar.

Om man absolut ska ha katt rekomenderar jag att man först försöker finna ut om man tål kort- eler långhåriga.
Men glöm för alldel inte bort att man måste testa med VUXNA KASTRERADE katter.
Kattungar och okastrerade vuxna katter är "pest" om man är kattallergisk.

När man funnit ut vad för sorts katt man kan ha, så bör man bada katten helst varje vecka, men annars minst
1-2ggr/månad.
Den får absolut inte vara i sängen.
Och bör inte vara som utekatt heller, då den gärna drar med sej andra allergiska saker i pälsen som t.ex. pollen m.m.

Det för att i möjligaste mån förhindra att man ska fortsätta utveckla mer allergi mot katten.

Och framför allt: ALDRIG SLARVA MED MEDICINEN.
 
Min sambo är allergisk. Han tål Sibirisk katt bra, och Norsk Skogskatt ok också. (fast jag tycker bättre om skogisar :D ).
Vi har stängt till sovrummet (oftast, ibland får de vara inne där också).

Ska kanske tillägga att sambon inte är vrålallergisk.

Kattungar är oftast mkt "värre" än vuxna.
 
Att kattungar är värre är nog ingen regel som gäller alla allergiker. En kompis till mig är allergisk mot katter, men kattungar går bra.
Eller ingen regel finns väl egentligen. Det är ju så många olika saker som framkallar allergi och folk är olika känsliga så att man kan ju inte säga att långhåriga är värre än korthåriga osv. Man får nog helt enkelt prova ras för ras vilken som fungerar och vilken som inte gör det. Viktigt för alla allergiker rent generellt är väl i alla fall att man har välstädat och så. Dvs samma ras kan ge olika reaktion beroende på hur noga ägaren är med städningen hemma.
 
Jag tänker mig att katter som inte fäller så mycket kan vara lite bättre än andra... Då kan jag rekommendera Burma :love: fäller väldigt lite jämfört med bondkatter iaf, åsså är de ju bara SÅ trevliga :love:
Fast de är ju väldans sociala, iaf min lillpojke, å han vill ju gärna vara uppe i ansiktet och det är ju kanske inte så bra om man är allergisk :crazy:
Som någon sagt ovan, åk runt till uppfödare av olika raser och prova!
 
Dom va juh fultuffa :D Haha! Har kollat runt på lite hemsidor å d finns juh faktiskt dom som e gulliga...
Men va kan en sån där gynnare tänkas kosta, d blir väl massa tusen?!?!
 
Du skrev:
"När man funnit ut vad för sorts katt man kan ha, så bör man bada katten helst varje vecka, men annars minst
1-2ggr/månad."
Varken katter eller hundar ska badas varje vecka, man förstör det naturliga fettet i pälsen. Om inte djuret är smutsigt eller ska ställas ut så ska man undvika att bada dem, max 1-2 ggr/år!
 
Det är olika vilka katter man tål/inte tål, det behöver inte ha med hur mycket de fäller, även hur deras hudavlagringar är "samansatta" osv. Jag är superallergisk mot "vanliga" katter, men klarar Sibirisk katt hur bra som helst! :love:
Många uppfödare med s.k "allergivänliga" raser kan erbjuda testhem. Åk dit och kör ner näsan i en katt (men se till att ha medicinen nära!!) i några timmar så vet du garanterat att du klarar det. Vissa låter en också låna hem en katt några dagar, så man är riktigt säker.
 
Är man allergisk bör man faktiskt bada djuret ofta. Iaf varannan vecka. Det finns milda schampon och balsam. Visst störs fettbalansen i pälsen, så man kan inte räkna med att djuret ska klara samma fukt och kyla utomhus som vanligt, men det är ytterst få djur som tar skada av att badas.

En fullpälsad perser bör fö badas varje månad oavsett om den ställs ut eller inte, eftersom det håller tovorna borta effektivt.
 
Eftersom en katt som ställs ut på kattutställning badas alltid innan, för det är ju trots allt en skönhetstävling.
Och enligt dom regler som finns inom bl.a. Sverak så får man inte ställa ut oftare än varannan helg.

= badning 1-2 ggr/månad, minst.

Detsamma gäller för hundar som ställs ut.

Så även "hemmadjuren" kan mycket väl badas lika ofta.

Och det finna ju ingen anledning till att göra ett fullt utställningsbad varje gång till "hemmadjuren", utan det räcker oftast att man spolar av djuret.
Precis som man gör när man kommer hem efter att ha rastat hunden och den rullat sej i lera eller tagit ett bad i havet, för att ta några exempel.

Eller låter du då ditt djur fara runt i bostaden otvättad?!??
 
Eftersom en katt som ställs ut på kattutställning badas alltid innan, för det är ju trots allt en skönhetstävling.
Och enligt dom regler som finns inom bl.a. Sverak så får man inte ställa ut oftare än varannan helg.

= badning 1-2 ggr/månad, minst.

Detsamma gäller för hundar som ställs ut.

Så även "hemmadjuren" kan mycket väl badas lika ofta.

Och det finna ju ingen anledning till att göra ett fullt utställningsbad varje gång till "hemmadjuren", utan det räcker oftast att man spolar av djuret.
Precis som man gör när man kommer hem efter att ha rastat hunden och den rullat sej i lera eller tagit ett bad i havet, för att ta några exempel.

Eller låter du då ditt djur fara runt i bostaden otvättad?!??

Badas alltid innan? Nähä, inte mina rexar :D Lite antistatspray så är de "good to go" för utställning.

Sedan håller jag med de andra. Det finns ingen specifikt allergivänlig kattras, inte hundras heller för den delen. Man får helt enkelt prova sig fram.
 
Dom Rex-uppfödare jag känner badar sina katter..

Men det är ju upp till var och en hur mycket man vill sköta "pälsen".
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 360
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 828
Senast: Zpunk
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp