Bukefalos 28 år!

Allmän gnälltråd

vinkelina

Trådstartare
Skall gräva ner mig. Igår ringde ordförande för föreningen jag står hos. Hon är sååååå bekymrad över hur min häst mår utgående från vad Stallskötaren berättat (som jag inte fått höra) tydligen har heppan haft svårt att komma upp en morgon. Oklart när (stod ju på tre ben för 6 veckor sedan så helt klart kan de väl vara svårt att komma upp) hon går inte rent på morgonen till hagen och står mest och vilar benet i hagen. Igår hade dessutom knäet på samma ben svällt upp, troligen då hon stått på Box hela dagen,samma med bakbena. Stod inne pga regn, vill inte att hon går ut då då det är rätt halt till hagen.

Nu är de bekymrade över att hon rör sig så lite och att hon inte ligger ner.

Jag har ägt hästen i 6 år och sett henne ligga ner max 10 gånger. Hon är dessutom lat i hagen och rör inte på sig i onödan. Tycker ni jag bör vara orolig? För den hästen jag hittar på eftermiddagen i stallet är pigg, glad och nu när vi får börja gå 10 min så har hon riktigt bra tempo på, ingen hälta.

Hovslagaren igår anmärkte att hon nog inte ville belasta frambenet då han skodde motsvarande (samtidigt som hon vilade bakbenet) men han pausade mycket, tog kanske 5 min av arbete och två pauser på den tiden. Borde kanske lindat innan.

Ordförande tycker att jag skall ta bort hästen,utan att sett henne. Fundera om hon kan trava, nej jag har inte testar, hästen har 6 månaders travförbud,senskadad så klart jag inte prövat. Fick då som kommentar att vad är det för hästliv.

Är jag dum som kämpar med 22 årig häst?

Fick idag erbjudande om ny stallplats hos min kompis, skulle vara hennes två och min. 12 h i hage som är torr (ingen gegga som nu)

Film från igår. Tog av skorna och ville se hur hon gick. Lite stök mitt i då hon måste kolla vad som kom

 
Skall gräva ner mig. Igår ringde ordförande för föreningen jag står hos. Hon är sååååå bekymrad över hur min häst mår utgående från vad Stallskötaren berättat (som jag inte fått höra) tydligen har heppan haft svårt att komma upp en morgon. Oklart när (stod ju på tre ben för 6 veckor sedan så helt klart kan de väl vara svårt att komma upp) hon går inte rent på morgonen till hagen och står mest och vilar benet i hagen. Igår hade dessutom knäet på samma ben svällt upp, troligen då hon stått på Box hela dagen,samma med bakbena. Stod inne pga regn, vill inte att hon går ut då då det är rätt halt till hagen.

Nu är de bekymrade över att hon rör sig så lite och att hon inte ligger ner.

Jag har ägt hästen i 6 år och sett henne ligga ner max 10 gånger. Hon är dessutom lat i hagen och rör inte på sig i onödan. Tycker ni jag bör vara orolig? För den hästen jag hittar på eftermiddagen i stallet är pigg, glad och nu när vi får börja gå 10 min så har hon riktigt bra tempo på, ingen hälta.

Hovslagaren igår anmärkte att hon nog inte ville belasta frambenet då han skodde motsvarande (samtidigt som hon vilade bakbenet) men han pausade mycket, tog kanske 5 min av arbete och två pauser på den tiden. Borde kanske lindat innan.

Ordförande tycker att jag skall ta bort hästen,utan att sett henne. Fundera om hon kan trava, nej jag har inte testar, hästen har 6 månaders travförbud,senskadad så klart jag inte prövat. Fick då som kommentar att vad är det för hästliv.

Är jag dum som kämpar med 22 årig häst?

Fick idag erbjudande om ny stallplats hos min kompis, skulle vara hennes två och min. 12 h i hage som är torr (ingen gegga som nu)

Film från igår. Tog av skorna och ville se hur hon gick. Lite stök mitt i då hon måste kolla vad som kom


Tycker det var lite svårt att hänga med i ev bakgrundshistoria..Är hästen alltså sedan tidigare skadad, undersökt av veterinär och nu på konvalacens/läkning/rehab i samråd med denne eller vad gäller? 6 veckor för en senskada är väldigt lite och det är klart hästarna har det besvärligt under ev läketid.

Om det är så att hästen är under vård och att man följer vettens anvisningar förstår jag inte varför någon annan än vetten isf ska säga om fortsatt rehab är nödvändigt/motiverat eller om det är "kört" sas. Ingen amatör ska iaf döma ut en häst utan vidare.

Har någon bara på måfå uttryckt sin åsikt att hästen ska bort hade jag tyckt att det hade varit riktigt elakt..så gör man inte. Visst kan man framföra sin oro/kolla läget om hästen kanske behöver vetkollas igen.
 
Har allvarligare senskadad. Diagnos för ca 6 veckor sedan. 50% att de fungerar. I princip blockhalt vid diagnos. Är 22 år
 
Har allvarligare senskadad. Diagnos för ca 6 veckor sedan. 50% att de fungerar. I princip blockhalt vid diagnos. Är 22 år

Och då är ju frågan - Vad säger veterinären om fallet, hur lång tid ger man läkningen, när är nästa åb?

De frågorna och svaren tycker jag man utgår från, sen är det ju upp till hästägaren också lite hur långt man går lite ihop med hur mycket hästen lider av det.

Men i överlag känns det ju konstigt att någon bara kommer fram och säger så, hur pass insatta är de i skadehistorik, läkning etc?

Ålder behöver inte vara en faktor som ska vara avgörande även om läkning brukar försämras men tycker inte som sagt att andra avgör den frågan, utan det är i samråd med behandlande veterinär i så fall.

Har information runt hästen varit öppen/tydlig? Alltså kan det vara så att övriga inte är tillräckligt insatta?
 
Senast ändrad:
Vet tyckte att jag själv kan bestämma. Hon kunde dömma ut hästen om jag ville. Vill jag pröva var det att lite pröva sig fram. Nu är det skritt för hand 10 min om dagen varannan dag. Ökas tills det är varje dag (följa med hur senan reagerar) sedan lägga till 5 min varannan vecka. Kommer ta minst 12 månader. Troligen håller hon som skogsmulle (men inga garantier)

Nytt ultra efter jul. Jag har inte sett att hon att hon just nu mår illa. Pigg och glad vid våra promenader. Vara vid extremare belastning som skoning hon visar en del obehag.
 
Vet tyckte att jag själv kan bestämma. Hon kunde dömma ut hästen om jag ville. Vill jag pröva var det att lite pröva sig fram. Nu är det skritt för hand 10 min om dagen varannan dag. Ökas tills det är varje dag (följa med hur senan reagerar) sedan lägga till 5 min varannan vecka. Kommer ta minst 12 månader. Troligen håller hon som skogsmulle (men inga garantier)

Nytt ultra efter jul. Jag har inte sett att hon att hon just nu mår illa. Pigg och glad vid våra promenader. Vara vid extremare belastning som skoning hon visar en del obehag.

Isf hade jag nog hänvisat till vad veterinären anser, med döma ut så menade jag att det skulle vara så illa att vetten isf säger att avlivning verkligen är ett alternativ typ nu. Om inte så finns det ju chans till läkning.
Vill man då ge den chansen så ser inte jag något fel med att isf få försöka.

Om hästen mår så pass dåligt brukar man se det ganska snart, de tappar livsgnistan. Men det är ju å andra sidan inte konstigt att de kanske inte är eller mår tip top under läketiden heller..Vid senskador kan det räcka med ett felsteg eller någon slags överansträngning just den dagen för att den ska verka lite sämre just den dagen.

I ditt läge hade jag plockat upp telefonen och ringt vetten för en diskussion bara sådär allmänt. Säger då vet att det går bra att fortsätta som planerat är det ju bara att lyfta fram det senare till stallkamrater eller som i ditt fall ordförande för att sprida infon vidare.
Vid extrem osäkerhet hos de andra hade jag kunnat be veterinären komma ut för att inspektera hur hästen ser ut att må i sin miljö även, för ett opartiskt men ett enl mig tillräckligt kunnigt utlåtande.

Känns som att sånt här grundar sig mycket i folks oro när de samtidigt inte är tillräckligt insatta i det enskilda fallet/typ känner att de tappar kontroll lite. Att ha en öppen och så tydlig kommunikation som möjligt tror jag iaf underlättar vid sjuka eller skadade hästar
 
Senast ändrad:
Skall gräva ner mig. Igår ringde ordförande för föreningen jag står hos. Hon är sååååå bekymrad över hur min häst mår utgående från vad Stallskötaren berättat (som jag inte fått höra) tydligen har heppan haft svårt att komma upp en morgon. Oklart när (stod ju på tre ben för 6 veckor sedan så helt klart kan de väl vara svårt att komma upp) hon går inte rent på morgonen till hagen och står mest och vilar benet i hagen. Igår hade dessutom knäet på samma ben svällt upp, troligen då hon stått på Box hela dagen,samma med bakbena. Stod inne pga regn, vill inte att hon går ut då då det är rätt halt till hagen.

Nu är de bekymrade över att hon rör sig så lite och att hon inte ligger ner.

Jag har ägt hästen i 6 år och sett henne ligga ner max 10 gånger. Hon är dessutom lat i hagen och rör inte på sig i onödan. Tycker ni jag bör vara orolig? För den hästen jag hittar på eftermiddagen i stallet är pigg, glad och nu när vi får börja gå 10 min så har hon riktigt bra tempo på, ingen hälta.

Hovslagaren igår anmärkte att hon nog inte ville belasta frambenet då han skodde motsvarande (samtidigt som hon vilade bakbenet) men han pausade mycket, tog kanske 5 min av arbete och två pauser på den tiden. Borde kanske lindat innan.

Ordförande tycker att jag skall ta bort hästen,utan att sett henne. Fundera om hon kan trava, nej jag har inte testar, hästen har 6 månaders travförbud,senskadad så klart jag inte prövat. Fick då som kommentar att vad är det för hästliv.

Är jag dum som kämpar med 22 årig häst?

Fick idag erbjudande om ny stallplats hos min kompis, skulle vara hennes två och min. 12 h i hage som är torr (ingen gegga som nu)

Film från igår. Tog av skorna och ville se hur hon gick. Lite stök mitt i då hon måste kolla vad som kom


Det är ju bara veterinär som kan avgöra vad som är rimligt med din häst.
Varken vi här eller din stallchef har kompetens nog att göra det.
Så prata du med veterinären om du känner dig osäker. :)
 
Skall gräva ner mig. Igår ringde ordförande för föreningen jag står hos. Hon är sååååå bekymrad över hur min häst mår utgående från vad Stallskötaren berättat (som jag inte fått höra) tydligen har heppan haft svårt att komma upp en morgon. Oklart när (stod ju på tre ben för 6 veckor sedan så helt klart kan de väl vara svårt att komma upp) hon går inte rent på morgonen till hagen och står mest och vilar benet i hagen. Igår hade dessutom knäet på samma ben svällt upp, troligen då hon stått på Box hela dagen,samma med bakbena. Stod inne pga regn, vill inte att hon går ut då då det är rätt halt till hagen.

Nu är de bekymrade över att hon rör sig så lite och att hon inte ligger ner.

Jag har ägt hästen i 6 år och sett henne ligga ner max 10 gånger. Hon är dessutom lat i hagen och rör inte på sig i onödan. Tycker ni jag bör vara orolig? För den hästen jag hittar på eftermiddagen i stallet är pigg, glad och nu när vi får börja gå 10 min så har hon riktigt bra tempo på, ingen hälta.

Hovslagaren igår anmärkte att hon nog inte ville belasta frambenet då han skodde motsvarande (samtidigt som hon vilade bakbenet) men han pausade mycket, tog kanske 5 min av arbete och två pauser på den tiden. Borde kanske lindat innan.

Ordförande tycker att jag skall ta bort hästen,utan att sett henne. Fundera om hon kan trava, nej jag har inte testar, hästen har 6 månaders travförbud,senskadad så klart jag inte prövat. Fick då som kommentar att vad är det för hästliv.

Är jag dum som kämpar med 22 årig häst?

Fick idag erbjudande om ny stallplats hos min kompis, skulle vara hennes två och min. 12 h i hage som är torr (ingen gegga som nu)

Film från igår. Tog av skorna och ville se hur hon gick. Lite stök mitt i då hon måste kolla vad som kom


Kan göra lite tillägg till mitt inlägg:

Jag gör ju en del rehabjobb och ibland är det hästar med tydliga rörelsestörningar som ska börja jobbas. De är då kollade av vet och vet har ansett att de ska börja tränas.
En del har jag vägrat iom att jag känner att man fortfarande inte hittat det egentliga problemet och inte hållit med den anlitade vet om att hästen ska vara smärtfri/man hittat problemet och det bör tränas.
Men i de fall jag åtagit mig rehabandet och känt tillit till vets beslut har fått vara beredd på att folk både frågar och undrar normalt. Men också att en del snackar skit bakom ryggen etc.
Det bästa man kan göra är att bara vara öppen med vad vet sagt och tala om att allt sker enligt vets order. De har iaf gått rätt många år heltid och pluggat och borde ha bättre koll än de som inte har den utbildningen.
Enligt lag är det också bara de som får ta de besluten(att fortsätta med häst som har skador som påverkar).
 
Det är ju bara veterinär som kan avgöra vad som är rimligt med din häst.
Varken vi här eller din stallchef har kompetens nog att göra det.
Så prata du med veterinären om du känner dig osäker. :)

Jag har ju själv känt att det går framåt. För jag har ju sett det som filmen visar. Har varit öppen med att jag prövar,vi har fått en 50/50 att det går. Senan är ännu svullen,men värmen har minskat betydligt. Vi tar det försiktigt och tänker inte stressa. Kanske det blir bättre om vi flyttar och hon kan gå ut mera
 
Hej!

Med en så gammal häst tar det ju lång tid att läka. Att den ibland är stel och känner av sin skada är väl inte heller så konstigt? Och svullnaden kommer sitta i ett bra tag, ibland blir det en kronisk svullnad (har varit med om det på klart yngre hästar).

Om du har kontakt med vet och hästen är under behandling och vet inte ansåg att hästen led och måste tas bort nu och alldeles omedelbart så är det väl bara att säga som det är: Ni tycker det är värt att ge hästen en chans trots åldern. Jag vet 25-åring som fått läka ut griffelbensfrakturer och 18-åring som fick senskador och nu som 22-åringar funkar som ridhäst.

Men en flytt till stall där folk inte lägger sig i på så klumpigt vis kan nog kännas skönt för dig?

/Lavinia, som vet precis hur skoj det är med skadad häst...
 
Jag hade nog talat med vetten och sedan med ordförande. Sen hade jag bett stallskötare att MEDDELA mig ifall de ser något som de tycker är fel.

Sen tycker jag att du gör ett smart val om du flyttar. Där du står är det ju inte direkt gratis, trots att du slipper köra bil dit och sparar bensin.
 
Jag hade nog talat med vetten och sedan med ordförande. Sen hade jag bett stallskötare att MEDDELA mig ifall de ser något som de tycker är fel.

Sen tycker jag att du gör ett smart val om du flyttar. Där du står är det ju inte direkt gratis, trots att du slipper köra bil dit och sparar bensin.

Stallskötaren hade inte meddelat mig pga att hon inte kan svenska. Trots att jag alltid pratat finska med henne
 
Stallskötaren hade inte meddelat mig pga att hon inte kan svenska. Trots att jag alltid pratat finska med henne

Problemet är nog att denne inte vågat..Jag tror som tuaphua att det enda man kan göra och bör göra är att vara riktigt öppen med vad som gäller.
Tyvärr låter det som att de andra har pratat en del om detta i stället för att gå till dig direkt. Som oinsatt i hästens vård kan det ju i deras ögon kanske då lätt uppfattas som att någon tex tycker att den inte kommer bli bra fast det liksom är bara början på rehaben/det som görs.

Kan du maila ut till berörda tex om läget? Typ "det har framkommit till mig att det finns en oro vad gäller min häst. Detta är läget:......."

Då har du iaf en chans att få säga ditt ord för det är ju inte direkt så roligt att få höra på sådant sätt som framkommit till dig att andra upplever att den lider enormt och i stället för att fråga dig så blir det som att de ist ifrågasätter dig för att kommunikationen brister.

Jag hade tyckt att det för min skull hade känts bra att jag fick "rentvå" mig själv om det skulle framkomma otydligheter eller oro från andra gällande min häst, berätta mina tankar liksom och att det som sker, sker i samråd med en veterinär. Sedan hade jag även talat om "vid frågor, fråga mig eller min veterinär i stället för att spekulera".
Jag hade fått riktiga obehagskänslor faktiskt men det hade känts betydligt bättre att förklara.

Tycker de fortfarande att det är fel, så tycker jag verkligen att du ska byta stall.
 
Senast ändrad:
Om du tar ut veterinären låt stallfolket vara med och höra själva vad som gäller. INte komma och gnälla och du ska försvara dig.
 
Har inget råd i frågan men inflikar med en liten anekdot.

I ett stall jag stod hade vi en ganska gammal häst. När ägaren inte var i närheten så var hästen riktigt skröplig. Stapplade fram och såg förfärligt hängig ut men så fort ägaren kom till stallet så blev hästen som en annan. Mycket piggare och rörde sig helt ok. Hände att jag försökte förklara för henne att hästen verkade må dåligt men hon fattade ingenting för när hon såg honom var det inget fel på honom. Nu menar jag inte att det är så i detta fallet men det kan hända.
 
Har tyvärr inte råd att ta ut vet bara för att motbevisa stallkompisar. Nu har hon stått tre dagar på Box pga vädret (allt blir lera här vid regn) och trots det inga problem vid promenad.

Håller dock tummarna att vi kan flytta till min kompis. Beror dock på om vi kan bygga Box till hennes shettis då det bara finns två boxar och hon har två hästar
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 531
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp