Markskygg häst + trygghet/förtroende

Bra jobbat!! Jag tror oftare än vi tror kan de där "små" ändringarna i tankesätt var "hela grejen" för hästens del. Fint att höra :)

Om du inte tänkt på det och vill matbelöna från ryggen kan du också kasta den framför hästen. Blir ju ändå att den stannar när den tar belöningen men inte att stoppet lika tydligt kan ge en belöning. Kan behövas tränas lite på dock och är ju bara om du önskar ett alternativ.
Ja det känns som om väldigt, väldigt små förändringar från min sida (så små att de nästan känns löjliga) har gjort det ganska mycket lättare för honom. Lugnt vara på väg framåt. Inte skynda på honom förbi det läskiga. Lite längre tygel men ändå ”vara där”.

Matbelöning känns okej att bara ge från marken just nu - där kan han få sitt godis och ändå ha ”flow” framåt. Kan absolut tänka mig att sitta av för att kunna matbelöna med bibehållen framåtbjudning, för jag vill inte att han gör kopplingen stanna = godis 😊
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 294
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 191
Senast: Sirap
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 495
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp