Sår bakben, lymfangit, skavsår

jellyraspberry

Trådstartare
Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben och fick troligtvis en nervsmäll. Sedan blev det 2 skrapsår som såg små ut. Nästa dag svullnade hela benet upp och jag tvättade med koksalt och efter rörelse gick svullnaden ner. Ej halt. Därefter har jag tvättat varje dag, men lite svullnad har funnits kvar kring såren. En vetrinär som var i stallet tyckte jag skulle linda med bomull och vetrap. Detta var dock omöjligt då hon sparkade hej vilt (unghäst, 3 år). Tog på bakbenskydd och såret blev bättre men var fortfarande lite varmt vid såren.värmen blev mindre efter tvätt och rörelse. Upptäckte igår att såret blivit ännu större då benskydden varit blöta och antagligen skavt. Vad ska jag göra?? Hästen har blivit riden och fungerat som normalt.

Ska byta till en grushage, då hon går i en väldigt lerig hage nu.

Tycker ni jag ska linda? (Är dålig på det och är rädd att lindan ska åka upp/stasa.)
Dessutom sparkar hästen otroligt..

Är det svallkött?

Kan man använda sorbact och ngn tejp? Sorry gör långt meddelande,så orolig.
 

Bifogade filer

  • 20230325_192724.jpg
    20230325_192724.jpg
    287,2 KB · Visningar: 1 446
Jag personligen hade velat åka in och ultraljuda om det fortfarande är så där svullet tre veckor senare.

Hade absolut inte satt några benskydd direkt på såret och definitivt inte i en blöt lerig hage. Brems/slicksten och någon som lyfter andra benet och bandagera med kompress + bomull + vetrap. Svårt att se på bilden men ja, jag tycker att det ser ut som att det kan finnas svallkött så det är ytterligare en anledning till ett veterinärbesök
 
Ok tack! Ja det var väldigt dumt med skydd på... just nu står hon i grushage iaf. Ska kontakta veterinär snarast. Ser ut såhär nu.
 

Bifogade filer

  • 20230326_092248.jpg
    20230326_092248.jpg
    641,2 KB · Visningar: 223
Är toppen om du kan jobba med att linda benet. Just vid skador kan det som bli nödvändigt. Men som nödlösning hade jag tvättat, smörjt ordentligt med manukahonung, sorbact och snögg över. Låt sitta i 3-5 dagar innan du byter tills det är läkt. Manukahonung är verkligen helt outstanding!
 
Är toppen om du kan jobba med att linda benet. Just vid skador kan det som bli nödvändigt. Men som nödlösning hade jag tvättat, smörjt ordentligt med manukahonung, sorbact och snögg över. Låt sitta i 3-5 dagar innan du byter tills det är läkt. Manukahonung är verkligen helt outstanding!
Tack! Honungen har jag hört bra om så den ska jag köpa! Kan man sätta snögg direkt över sorbact?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 980
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 204
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 602
Senast: höstmåne
·
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp