Bukefalos 28 år!

Allmänlydnadspasset

F

Francess

Om 2½ vecka är det kursstart för mig och vovvsan! Dags för Allmänlydnadspasset och jag är så spänd av förväntan! Äntligen ska det bli lite rolig gruppträning igen, efter en ganska händelselös sommar (har tagit mig de här fyra månaderna efter operationen att komma igång och få lite ork och energi). Ska bli kul att se om någon på klubben minns oss tillräckligt sen i våras för att se att jag har gått ner drygt 25 kg sen vårens kursavslut...eller om de inte känner igen mig kanske? :angel:

Någon som gått Allmänlydnadspasset här inne som kan ge lite tips och råd? Nåt att tänka på innan?
 
Sv: Allmänlydnadspasset

Jag har gått den kursen, och nu kan man ställa lite mer krav på sin vovve. Tyvärr så började min tik att löpa mitt under kursen, men eftersom vi inte var speciellt mycket på appelplanen så fick jag ha med henne ändå. Men en löptik är ju inte alla gånger så lätt att lära något, utan vi var mest i bakgrunden och tog in saker lite försiktigt.

Lycka till på er fortsättning, det blir nog inga problem!
 
Sv: Allmänlydnadspasset

Hade samma problem i våras, fick hoppa över ett par kurstillfällen, dvs tiken fick stanna hemma så gick jag dit själv! Man vill ju inte missa nåt. Den här gången har hon redan löpt och ska inte göra det igen förrän januari/februari.

Tycker uppläggningen av kursen verkar intressant. Vettiga saker man ska lära hundarna, inte bara cirkuskonster. Men lite nervöst är det ändå.
 
Sv: Allmänlydnadspasset

Vi går den nu!
Super nyttigt.

Vår instruktör har lagt upp det så att vi tränar mer parten av tiden med enbart fika i mitten. Sen är det teori ett par gånger i längre pass.
Det tycker jag inte om. Det blir för mycket träning på en gång.
Men det är nog individuellt.

Jag tycker att innehållet borde vara lagstadgat att kunna om man har hund.
Det är så basalt men ändå så super viktigt!
Möta hund på stig, uppföra sig i bilen, inte hoppa ut när man öppnar, sitta still när man hälsar på annat ekipage etc etc.
Hur kursen läggs upp beror på instruktören, men examen och provet bedöms av en utomstående på en annan plats än klubben.
 
Sv: Allmänlydnadspasset

Jag gjorde det med Loka när hon var relativt ung, men det var inga problem.

Hos oss har vi sådana bestämmelser för att få fortsätta gå kurs efter unghundskursen/nybörjarkursen så måste du klara allmänlydnadspasset, du får göra om det hur många gånger som helst, himla sunt tycker jag.

Tips och tips... Va lugn och ställ inte för höga krav på hunden och dig själv, då blir det jobbigt. Tänk på att du själv får välja störning när du ska ha det, ta då något som du vet att din hund klarar, älskar det bollar så ha INTE någon som kastar boll även fast alla andra har det. Det är DU och DIN hund som ska klara det, inte visa hur överlägsna ni är (vilket ni så klart är;-))

Lycka till!!

Nu ska jag iväg och hålla unghundskurs....

//E
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 361
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
908
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp