Tävla med ridskolehäst - bu eller bä?

Dressyrtanten_

Trådstartare
Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar. Jag tycker inte detta är så bra.
Ridskolan ifråga har haft problem med halta hästar, hästar som har varit "utbrända" och hästar som tidigare älskat att tex hoppa och som nu tvärvägrar, för att ridskolan låtit de hoppa för mycket. Är det då bra att låta hästarna komma iväg och tävla?
En ridskolehäst/ ponny kan gå runt 1-3 h per dag. Det är olika ryttare som rider hästen, och hästen får kanske först gå in från lektion och sedan ut igen. Bara att hästen får gå med olika ryttare påverkar den både fysiskt men också psykiskt. Hästarna på ridskolan har söndagar som helt ledig dag. Då är det inga lektioner, och såvida det inte är tävling, så får de gå i hagen och bara vara hästar. De är ju såklart att de kan få vilodagar mitt i veckan, beroende på hur ridlärarna har lagt upp planen.
Tävlingarna hålls på helgerna, och många ponnytävlingar är ju just på söndagar. Det gör ju, att hästen kanske inte får den vila som den ska ha, och FÖRTJÄNAR. För tänk så här: en ponny går runt 2 timmar i genomsnitt per dag, med olika ryttare och olika övningar. Sedan, på vilodagen, så ska hästen åka iväg och tävla. Hästen ska alltså fixas iordning tidigt på morgonen, lastas, komma till ett nytt ställe, lastas ur, ridas i all "tävlingsuppståndelse", lastas på, och åka hem igen. För en häst som går såpass mycket, är detta en väldig psykisk påfrestning.
De allra flesta tävlar hoppning, och hoppar väl mellan 70-85 cm. Det är högt för en ridskoleponny.
Jag personligen tycker inte att det är en bra hästhållning att låta hästarna gå så mycket och sen åka iväg och tävla, bara för att ridskolan ska kunna ha personal i stallet. För så är det. För alla vet ju, att man inte bara kan vara i stallet och fixa, utan att få någon belöning för det? Om man har valt att rida, så får man faktiskt ta att man ska kunna fixa till hästen.
En väldigt hoppglad ponny ( som förövrigt INTE trivs...) blev för tre veckor sedan halt, svullen i ett framben. Denna ponny fick vila i ungefär två veckor. Sedan sattes den igång igen. Samma vecka som den sattes igång, så skulle den ut och tävla LD/LC, med en för lång ryttare dessutom. Denna ponny har sedan den veckan gått samma klasser tre helger i rad. Två gånger med den för långa ryttaren. Om två veckor är det Majpokalen, en tävling på klubben där det finns alla klasser mellan LD och MSVA. Ponnyn har två tävlingsryttare. Hon kommer då antagligen gå minst fyra starter. Den veckan är teorivecka för ridande elever, och ridskolehästarna brukar släppas på bete den veckan. Förutom de ponnyer som ska tävla Majpokalen då.
Jag förstår inte VARFÖR de ska ha det så här. Jag förstår att det är ett företag. Men om man vill att företaget ens ska gå runt, kanske det är bra att ta hand om sina hästar. En ridskolehäst ska lära ryttare att rida. Den behöver inga meriter. Om man vill tävla, så hoppa en klubbhoppning eller rid en klubbdressyr?
En privatryttare som tävlar varje helg ( vilket de flesta INTE gör..) kan lägga upp träningen så det passar sin häst. En privatryttare kanske inte rider VARJE dag. Dessutom så har hästen vant sig vid just sin ryttare.
Ridskolan drivs av en fd. tävlingsryttare, och hon har själv döttrar som tävlar hoppning på ganska hög nivå. Hon om NÅGON borde väl förstå att en häst inte håller att hoppa varenda helg?
Dessutom förstörs det lite för oss om inte tävlar. Dessa ryttare har sina tävlingshästar, som de ofta rider och tränar med. Vi andra får alltså inte rida de lika ofta. Om de hästarna som tävlas blir totalt utbrända, så förstörs det för oss andra.
Vad tycker ni om detta, och vad kan jag göra?
 
Det där kändes väldigt lite som ett diskussionsunderlag för "bu eller bä" utan mer som en uppsats om varför det är "bu".
Rent spontant så är det nog inte tävlandet som är problemet utan hela upplägget. När jag gick på ridskola fanns det elever som tävlade hästarna men det ställde aldrig till problem för verksamheten eftersom man hade ett vettigt upplägg.
Om vi tittar på klubbtävlingar (typ blåbärshoppningar och annat inom klubben) så fick hästarna göra max 2 starter på en sådan.
 
Jag tycker inte det behöver vara något fel på det inlägget. Jag vet ridskolor som gör så för att kunna erbjuda utbildning på olika nivåer- även högre. Att tävla är också något som man behöver träna och lära sig.

Huruvida det innebär för hög belastning på hästarna är viktigt svårt att säga tycker jag utan att veta något om stället eller se hästarna.
 
Jag har inget problem med att ridskolor erbjuder att tävla på sina hästar, tvärtom. Och en del hästar livas ju upp av att komma ifrån vardagen på ridskolan. Såklart kan det skötas på olika bra sätt, men så är det ju med privatryttare också - och bara för att det finns privatryttare som sköter tävlandet dåligt tycker jag ju inte det innebär att alla privatryttare sköter det dåligt.
 
Och angående vad man kan göra: så länge det inte är illa nog att anmäla till länsstyrelsen att hästarna far illa så är det att byta ridskola som gäller. Man får hitta en ridskola som passar en själv, inte försöka anpassa en redan existerande ridskola till sig själv.
 
Att tävla lätta klasser är ju inte mer ansträngande än ett vanligt ridpass så ser inte något problem med att göra det många helger. Ridskolehästar går ju ofta lågintensivt (även om det inte är så lågintensivt som en arbetshäst men så jobbar en arbethäst fler timmar än 3) så 1 till 3h ridning ser jag inte som några problem.

Skulle kolla underlaget i ridhuset, vet att det var ett problem när jag jobbade som hovis när ridskolehästarna började bli halta ofta.
 
Att tävla lätta klasser är ju inte mer ansträngande än ett vanligt ridpass så ser inte något problem med att göra det många helger. Ridskolehästar går ju ofta lågintensivt (även om det inte är så lågintensivt som en arbetshäst men så jobbar en arbethäst fler timmar än 3) så 1 till 3h ridning ser jag inte som några problem.

Skulle kolla underlaget i ridhuset, vet att det var ett problem när jag jobbade som hovis när ridskolehästarna började bli halta ofta.
Kom på att jag vet 2 ridskolor som hade problem med halta hästar där underlaget i ridhuset var boven. Ena med för bra grepp och andra för halt (upptäcktes när hästar började gå omkull i en sväng under hopptävling).
 
Det där kändes väldigt lite som ett diskussionsunderlag för "bu eller bä" utan mer som en uppsats om varför det är "bu".
Rent spontant så är det nog inte tävlandet som är problemet utan hela upplägget. När jag gick på ridskola fanns det elever som tävlade hästarna men det ställde aldrig till problem för verksamheten eftersom man hade ett vettigt upplägg.
Om vi tittar på klubbtävlingar (typ blåbärshoppningar och annat inom klubben) så fick hästarna göra max 2 starter på en sådan.
Men "bu" är inte sämre än "bä" eftersom de är samma sak - eller ja - egentligen inget. Därför håller jag i o f med om att inlägget är obegriplig.
Varken bu eller bä = ingenting, har i alla fall jag lärt mig att det betyder. Oftast i uttryck som: någon sa varken bu eller bä = personen var tyst eller hade ingen åsikt i frågan (negativt, det borde personen haft).
 
Men "bu" är inte sämre än "bä" eftersom de är samma sak - eller ja - egentligen inget. Därför håller jag i o f med om att inlägget är obegriplig.
Varken bu eller bä = ingenting, har i alla fall jag lärt mig att det betyder. Oftast i uttryck som: någon sa varken bu eller bä = personen var tyst eller hade ingen åsikt i frågan (negativt, det borde personen haft).
Personen sa varken bu eller bä betyder för mig att personen varken sa något positivt eller negativt.
 
Vissa ridskolor klarar av att låta elever åka och tävla utan att hästarna blir utbrända, vissa ridskolor klarar det inte.
Jag personligen vill inte jobba på en ridskola som hindrar det helt eller har någon jättekonstig variant av urvalsmetod för att avgöra vilka som får åka och tävla - för mig är det en del av utbildningen att drivna elever som tränar för det också får möjlighet att tävla när tiden är inne och jag vill inte jobba på ett ställe som har sån obalanserad arbetsbörda att hästarna blir "utbrända" av att göra ett par starter per säsong.

Utifrån informationen i ditt originalinlägg vet jag vilken klubb det rör och ptja - de har hållit på under lång tid och har med största sannolikhet kläm på att det inte är särskilt lönsamt att låta hästar bli halta av för hög arbetsbörda, oavsett om det är på hemmaplan eller extra arbete i form av tävling. Försök vara lugn i att personalen sett flera tusen hästar genom åren och med största sannolikhet har koll.
 
Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar. Jag tycker inte detta är så bra.
Ridskolan ifråga har haft problem med halta hästar, hästar som har varit "utbrända" och hästar som tidigare älskat att tex hoppa och som nu tvärvägrar, för att ridskolan låtit de hoppa för mycket. Är det då bra att låta hästarna komma iväg och tävla?
En ridskolehäst/ ponny kan gå runt 1-3 h per dag. Det är olika ryttare som rider hästen, och hästen får kanske först gå in från lektion och sedan ut igen. Bara att hästen får gå med olika ryttare påverkar den både fysiskt men också psykiskt. Hästarna på ridskolan har söndagar som helt ledig dag. Då är det inga lektioner, och såvida det inte är tävling, så får de gå i hagen och bara vara hästar. De är ju såklart att de kan få vilodagar mitt i veckan, beroende på hur ridlärarna har lagt upp planen.
Tävlingarna hålls på helgerna, och många ponnytävlingar är ju just på söndagar. Det gör ju, att hästen kanske inte får den vila som den ska ha, och FÖRTJÄNAR. För tänk så här: en ponny går runt 2 timmar i genomsnitt per dag, med olika ryttare och olika övningar. Sedan, på vilodagen, så ska hästen åka iväg och tävla. Hästen ska alltså fixas iordning tidigt på morgonen, lastas, komma till ett nytt ställe, lastas ur, ridas i all "tävlingsuppståndelse", lastas på, och åka hem igen. För en häst som går såpass mycket, är detta en väldig psykisk påfrestning.
De allra flesta tävlar hoppning, och hoppar väl mellan 70-85 cm. Det är högt för en ridskoleponny.
Jag personligen tycker inte att det är en bra hästhållning att låta hästarna gå så mycket och sen åka iväg och tävla, bara för att ridskolan ska kunna ha personal i stallet. För så är det. För alla vet ju, att man inte bara kan vara i stallet och fixa, utan att få någon belöning för det? Om man har valt att rida, så får man faktiskt ta att man ska kunna fixa till hästen.
En väldigt hoppglad ponny ( som förövrigt INTE trivs...) blev för tre veckor sedan halt, svullen i ett framben. Denna ponny fick vila i ungefär två veckor. Sedan sattes den igång igen. Samma vecka som den sattes igång, så skulle den ut och tävla LD/LC, med en för lång ryttare dessutom. Denna ponny har sedan den veckan gått samma klasser tre helger i rad. Två gånger med den för långa ryttaren. Om två veckor är det Majpokalen, en tävling på klubben där det finns alla klasser mellan LD och MSVA. Ponnyn har två tävlingsryttare. Hon kommer då antagligen gå minst fyra starter. Den veckan är teorivecka för ridande elever, och ridskolehästarna brukar släppas på bete den veckan. Förutom de ponnyer som ska tävla Majpokalen då.
Jag förstår inte VARFÖR de ska ha det så här. Jag förstår att det är ett företag. Men om man vill att företaget ens ska gå runt, kanske det är bra att ta hand om sina hästar. En ridskolehäst ska lära ryttare att rida. Den behöver inga meriter. Om man vill tävla, så hoppa en klubbhoppning eller rid en klubbdressyr?
En privatryttare som tävlar varje helg ( vilket de flesta INTE gör..) kan lägga upp träningen så det passar sin häst. En privatryttare kanske inte rider VARJE dag. Dessutom så har hästen vant sig vid just sin ryttare.
Ridskolan drivs av en fd. tävlingsryttare, och hon har själv döttrar som tävlar hoppning på ganska hög nivå. Hon om NÅGON borde väl förstå att en häst inte håller att hoppa varenda helg?
Dessutom förstörs det lite för oss om inte tävlar. Dessa ryttare har sina tävlingshästar, som de ofta rider och tränar med. Vi andra får alltså inte rida de lika ofta. Om de hästarna som tävlas blir totalt utbrända, så förstörs det för oss andra.
Vad tycker ni om detta, och vad kan jag göra?
Tycker ditt namn är lite missvisande antar att du inte är någon tant?
 
Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar. Jag tycker inte detta är så bra.
Ridskolan ifråga har haft problem med halta hästar, hästar som har varit "utbrända" och hästar som tidigare älskat att tex hoppa och som nu tvärvägrar, för att ridskolan låtit de hoppa för mycket. Är det då bra att låta hästarna komma iväg och tävla?
En ridskolehäst/ ponny kan gå runt 1-3 h per dag. Det är olika ryttare som rider hästen, och hästen får kanske först gå in från lektion och sedan ut igen. Bara att hästen får gå med olika ryttare påverkar den både fysiskt men också psykiskt. Hästarna på ridskolan har söndagar som helt ledig dag. Då är det inga lektioner, och såvida det inte är tävling, så får de gå i hagen och bara vara hästar. De är ju såklart att de kan få vilodagar mitt i veckan, beroende på hur ridlärarna har lagt upp planen.
Tävlingarna hålls på helgerna, och många ponnytävlingar är ju just på söndagar. Det gör ju, att hästen kanske inte får den vila som den ska ha, och FÖRTJÄNAR. För tänk så här: en ponny går runt 2 timmar i genomsnitt per dag, med olika ryttare och olika övningar. Sedan, på vilodagen, så ska hästen åka iväg och tävla. Hästen ska alltså fixas iordning tidigt på morgonen, lastas, komma till ett nytt ställe, lastas ur, ridas i all "tävlingsuppståndelse", lastas på, och åka hem igen. För en häst som går såpass mycket, är detta en väldig psykisk påfrestning.
De allra flesta tävlar hoppning, och hoppar väl mellan 70-85 cm. Det är högt för en ridskoleponny.
Jag personligen tycker inte att det är en bra hästhållning att låta hästarna gå så mycket och sen åka iväg och tävla, bara för att ridskolan ska kunna ha personal i stallet. För så är det. För alla vet ju, att man inte bara kan vara i stallet och fixa, utan att få någon belöning för det? Om man har valt att rida, så får man faktiskt ta att man ska kunna fixa till hästen.
En väldigt hoppglad ponny ( som förövrigt INTE trivs...) blev för tre veckor sedan halt, svullen i ett framben. Denna ponny fick vila i ungefär två veckor. Sedan sattes den igång igen. Samma vecka som den sattes igång, så skulle den ut och tävla LD/LC, med en för lång ryttare dessutom. Denna ponny har sedan den veckan gått samma klasser tre helger i rad. Två gånger med den för långa ryttaren. Om två veckor är det Majpokalen, en tävling på klubben där det finns alla klasser mellan LD och MSVA. Ponnyn har två tävlingsryttare. Hon kommer då antagligen gå minst fyra starter. Den veckan är teorivecka för ridande elever, och ridskolehästarna brukar släppas på bete den veckan. Förutom de ponnyer som ska tävla Majpokalen då.
Jag förstår inte VARFÖR de ska ha det så här. Jag förstår att det är ett företag. Men om man vill att företaget ens ska gå runt, kanske det är bra att ta hand om sina hästar. En ridskolehäst ska lära ryttare att rida. Den behöver inga meriter. Om man vill tävla, så hoppa en klubbhoppning eller rid en klubbdressyr?
En privatryttare som tävlar varje helg ( vilket de flesta INTE gör..) kan lägga upp träningen så det passar sin häst. En privatryttare kanske inte rider VARJE dag. Dessutom så har hästen vant sig vid just sin ryttare.
Ridskolan drivs av en fd. tävlingsryttare, och hon har själv döttrar som tävlar hoppning på ganska hög nivå. Hon om NÅGON borde väl förstå att en häst inte håller att hoppa varenda helg?
Dessutom förstörs det lite för oss om inte tävlar. Dessa ryttare har sina tävlingshästar, som de ofta rider och tränar med. Vi andra får alltså inte rida de lika ofta. Om de hästarna som tävlas blir totalt utbrända, så förstörs det för oss andra.
Vad tycker ni om detta, och vad kan jag göra?
Tycker många privata hästar har det sämre , dom står på anläggning och tas in tidigt på eftermiddagen men rids sen bara en stund eller inte alls.

Hästar mår bra av motion och rörelse och måste inte ha vilodagar, hellre en längre sammanhängande vila då.
 
Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar. Jag tycker inte detta är så bra.
Ridskolan ifråga har haft problem med halta hästar, hästar som har varit "utbrända" och hästar som tidigare älskat att tex hoppa och som nu tvärvägrar, för att ridskolan låtit de hoppa för mycket. Är det då bra att låta hästarna komma iväg och tävla?
En ridskolehäst/ ponny kan gå runt 1-3 h per dag. Det är olika ryttare som rider hästen, och hästen får kanske först gå in från lektion och sedan ut igen. Bara att hästen får gå med olika ryttare påverkar den både fysiskt men också psykiskt. Hästarna på ridskolan har söndagar som helt ledig dag. Då är det inga lektioner, och såvida det inte är tävling, så får de gå i hagen och bara vara hästar. De är ju såklart att de kan få vilodagar mitt i veckan, beroende på hur ridlärarna har lagt upp planen.
Tävlingarna hålls på helgerna, och många ponnytävlingar är ju just på söndagar. Det gör ju, att hästen kanske inte får den vila som den ska ha, och FÖRTJÄNAR. För tänk så här: en ponny går runt 2 timmar i genomsnitt per dag, med olika ryttare och olika övningar. Sedan, på vilodagen, så ska hästen åka iväg och tävla. Hästen ska alltså fixas iordning tidigt på morgonen, lastas, komma till ett nytt ställe, lastas ur, ridas i all "tävlingsuppståndelse", lastas på, och åka hem igen. För en häst som går såpass mycket, är detta en väldig psykisk påfrestning.
De allra flesta tävlar hoppning, och hoppar väl mellan 70-85 cm. Det är högt för en ridskoleponny.
Jag personligen tycker inte att det är en bra hästhållning att låta hästarna gå så mycket och sen åka iväg och tävla, bara för att ridskolan ska kunna ha personal i stallet. För så är det. För alla vet ju, att man inte bara kan vara i stallet och fixa, utan att få någon belöning för det? Om man har valt att rida, så får man faktiskt ta att man ska kunna fixa till hästen.
En väldigt hoppglad ponny ( som förövrigt INTE trivs...) blev för tre veckor sedan halt, svullen i ett framben. Denna ponny fick vila i ungefär två veckor. Sedan sattes den igång igen. Samma vecka som den sattes igång, så skulle den ut och tävla LD/LC, med en för lång ryttare dessutom. Denna ponny har sedan den veckan gått samma klasser tre helger i rad. Två gånger med den för långa ryttaren. Om två veckor är det Majpokalen, en tävling på klubben där det finns alla klasser mellan LD och MSVA. Ponnyn har två tävlingsryttare. Hon kommer då antagligen gå minst fyra starter. Den veckan är teorivecka för ridande elever, och ridskolehästarna brukar släppas på bete den veckan. Förutom de ponnyer som ska tävla Majpokalen då.
Jag förstår inte VARFÖR de ska ha det så här. Jag förstår att det är ett företag. Men om man vill att företaget ens ska gå runt, kanske det är bra att ta hand om sina hästar. En ridskolehäst ska lära ryttare att rida. Den behöver inga meriter. Om man vill tävla, så hoppa en klubbhoppning eller rid en klubbdressyr?
En privatryttare som tävlar varje helg ( vilket de flesta INTE gör..) kan lägga upp träningen så det passar sin häst. En privatryttare kanske inte rider VARJE dag. Dessutom så har hästen vant sig vid just sin ryttare.
Ridskolan drivs av en fd. tävlingsryttare, och hon har själv döttrar som tävlar hoppning på ganska hög nivå. Hon om NÅGON borde väl förstå att en häst inte håller att hoppa varenda helg?
Dessutom förstörs det lite för oss om inte tävlar. Dessa ryttare har sina tävlingshästar, som de ofta rider och tränar med. Vi andra får alltså inte rida de lika ofta. Om de hästarna som tävlas blir totalt utbrända, så förstörs det för oss andra.
Vad tycker ni om detta, och vad kan jag göra?
Vad är för lång för dig?
 
Om det är bra eller dåligt att ridskolehästar får tävla beror väl helt på upplägget. Om man har en ansvarsfull ridskolechef som ser över hur mycket hästarna går och deras välbefinnande i största allmänhet så behöver det inte vara dåligt. Sedan är det förstås självklart att de som får åka ut och tävla ska ha höga krav på sig, dels att kunna rida hästen på ett föredömligt sätt men även att kunna lasta, köra och ta hand om hästen väl samt förstås uppföra sig väl i samband med tävlandet.
Hos oss är det mycket höga krav på dem som får tävla och vår ridskolechef skulle förstås aldrig riskera hästarnas välbefinnande. Vem tjänar på utslitna hästar som mår dåligt??? Ingen.
 
Att som ridskoleelev som inte har råd eller möjlighet att tävla privat osv är det en otrolig tillgång att kunna få tävla. Hästarna behöver inte heller "fara illa" av det. Det handlar om att lägga upp och planera utefter hästens förutsättningar.

Generellt skulle jag säga att hästar på ridskolor har det bra. Det finns kompetent personal i närheten hela tiden, och det finns ingen poäng alls med att ignorera signaler från hästarna att de inte mår bra. Dels är det för dyrt att behandla sina kollegor som slit och släng då det kostar en hel del att köpa in och träna in en häst i verksamheten, dels slutar eleverna på ridskolan om hästmaterialet blir allt för dåligt eller för att de ser favoriter behandlas dåligt. Skulle dessutom tro att personalen själva inte vill se sina kollegor fara illa.
Med det sagt, är det väl okej att tävla ridskolehästar på samma sätt som det är okej att tävla privathästar. Argumentet med att ridskolehästar rids 2 timmar varje dag och inte har någon vilodag om de ska tävlas varje söndag tänker jag blir underligt. Ridskolehästar är vana med det. Tänk en hurtig person som tränar 1,5h varje dag, hen har tränat och klarar av den belastningen utan större problem. Samma med hästar.

Om det är just bra eller dåligt för ridskolehästen låter jag dock vara osagt. Hästen bryr sig nog inte nämnvärt så länge det görs på ett vettigt sätt, det blir som ett träningspass. Och om man ska diskutera om det är bra eller dåligt för en häst att tävla måste man nog väva in även privathästar etc.

Är det helt tokigt på just din ridskola tänker jag att det kanske kan vara bättre att byta ridskola? Om nu hästarna är halta och utbrända känns det ju som bortkastade pengar att rida där.
 
Jag ansluter mig till kören att om det är så illa som du beskriver det så är det ju inte tävlingen som är problemet utan hästhållningen. På ridskolan jag arbetade förr så tävlade ridskolehästar varje helg. Det ingick i deras timmar per vecka, så åkte de iväg på tävlingar på söndagen gick de inga lektioner på kvällen. Likväl var det en balans mellan nybörjarlektioner (kanske 25min skrittande) och högsta nivå, där de kanske kunde gå 2 nybörjarlektioner per kväll plus en avancerad, medan de inte skulle gå 3 avancerade. Allt handlar om balans, och då är inte tävlingarna ett problem utan snarare att vi kunde se att hästarna taggade till och kom tillbaka pigga och glada :)
 
Du känns ganska trollig och svår att ta på allvar med tanke på att du bara kastar ur dig trådar och sedan inte ids gå in i dem men - att tävla är väl i allra högsta grad bra om ridskolor kan erbjuda?

Den ridskolan du skriver om, eftersom det finns en tävling i hela Sverige i den klassen som heter majpokalen är det inte så svårt att lista ut vilken det är, är dessutom prisad både som årets ridskola, för sin hästhållning och för andra priser. Jag har visserligen bara varit där på majpokalen men har fått intrycket att det är en riktigt seriös ridskola med god hästhållning där alla trivs. Du känns mest bitter ;)
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 471
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 873
Senast: Nox
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp