Allmänna åsikter om Brenderup-släp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 8 725
L

Lord Owen

Vad tycker ni om Brenderup-släpen?? Alla modeller och årgångar! Fram med åsikterna! :d

Sv: Allmänna åsikter om Brenderup-släp!

Min spontana reaktion blir denna :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Har kört ett antalt olika släp som Brenderup tillverkat och de går FETBORT på allt. :devil:

Dålig kvalité i stomme, värdelösa konstruktioner. Med integrerad sadelkammare - omöjlig för hästen att åka bekvämt i (kan inte ta ner huvudet och balansera). Billiga skräplösningar med nålfiltmattor (annars blir lämmen för tung - bullshit!).

Stå gärna inne i släpet och notera att det blir centimeterstora spingor mellan läm/vägg eftersom de snålat in på listerna. Säkert väldigt behagligt att åka i när trafikljudet kryper på *not*.

Har sett flera Brenderup där hästen lyckats antingen sparka genom sidorna eller nertill på baklämmen.

Skärp, skräp, skräp.

Själv älskade jag mitt brenderup släp..

Hästen åkte lungt o stabilt.

Mina hästar föredrar Brenderup. Har haft en häst som bara blev värre och värre att lasta. Tog flera timmar till slut, men efter 2 resor i kompisens gamla Brenderup så sprang han på utan tvekan :)
Tycker även att det är jättestabilt att dra och går väldigt lätt bakom bilen, så jag har bar bra erfarenheter av det.
Min andra kompis har haft en gammal Brenderup, men bytte bort den mot en ny Ume A60, och hon tycker att Brenderup'en var mkt bättre :)

Mina egna erfarenheter är väl att det är kasst att bommen där fram inte går att ta loss utan "kirurgiska ingrepp", att hela släpet är rätt ostabilt (aldrig testat med boggi dock), att rampen är ostabil (fullständigt värdelöst med tygmatta) och att det är glipor lite här och var. Det positiva är väl att släpen är stora och rymliga, ljusa och fina. Känns luftiga.

Fler åsikter? :bow: :bow: :bow: :bump:

Stallet har ett äldre Brenderup som jag använder oftast. Tycker det är ganska bra faktiskt, mkt stadigt både för hästarna o att köra.
Sen finns ju inte de finesser som på andra släp kanske, men jag är nöjd med det ändå.

Jag har ett Brenderup av äldre modell (-88) som jag totalrenoverat och det är helt kanon. Hur stabilt och rejält som helst och rymligt! Däremot så tror jag att det har blivit mycket sämre med de nyare modellerna.

Mitt släp har 21mm plywood i lämmen + 15mm på sidorna där det dessutom sitter sparkplåtar. Ska mycket till innan en häst sparkar sig igenom det. Och gillar man inte filtmatta så får man väl lägga på en tunn gummimatta? Hur enkelt som helst och adderar inte många kilo...

Totalrenovering för ofta med sig den trevliga effekten, släpet blir av med det som man upplever som problem :)

När jag skulle köpa annat släp var jag runt och tittade på en hel del Brenderup (årsmodell av 96 och yngre) och upptäckte just det som jag nämnde ovan. Ringde till ett par återförsäljare och ställde frågor i anknytning till det jag ville åtgärda och måste säga att de var väldigt negativa till att renovera upp/byta ut. T ex var det blankt nix hos två att ta fram gummimatta till lämmen "blir för tungt, vad är det för fel på nålfilt?". Den tredje skulle ha grymt betalt för mattan.

Just detta med ovilliga och oförstående återförsäljare var också en bit som gjorde att jag ryggade, om det är så jobbigt att få BESKED om reservdelar, hur är det då när jag väl behöver dem?

Okej, väldigt tråkiga återförsäljare du pratat med i så fall. Jag köpte alla mina grejer som jag behövde av en mekanisk verkstad som tillverkar och modifierar lastbilssläp. Då fick jag samtidigt en hel del bra tips längs vägen + att det blev billigt.

Gummimattan köpte jag direkt av en firma som tillverkar gummimattor så då kunde jag få den precis så tjock och tung som jag ville ha den. Tyngdpunktsmässigt så spelar ju inte mattan någon större roll för släpet. Känns lämmen tung ska man snarare fundera på om det inte är dags att byta ut gasdämparna för lämmen. De kostar 500kr styck men jag lovar att det blir skillnad!!

Jo, jag vet de där delarna (umgås med just folk som bygger om till bl a hästbilar).

Även om jag har kontakterna vill jag gärna veta att det finns backup från återförsäljare, vissa saker passar bara i original (har jag lärt mig av trist erfarenhet).

Trane är djäkligt trist släp, men deras ÅF Trailergruppen är guld värda, tog inte mer än två dyng innan jag hade min gasfjäder.

Vilka släpmärken föredrar ni? (syftar på alla) :D

Har just köpt en Boj Bravo som jag är väldigt nöjd med, men Fautras och Ume är också kvalitetssläp!

Vad har ni tittat på för konstiga släp?? Mitt brenderup har tjock gummimatta inne i släpet och gummimatta på lämmen, hästarna står kanonbra och stabilt, har kört många släp men detta är absolut det bästa :bump:

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 224
Utrustning Jag har ett 6 år gammalt Ifor Williams 506 som fått fuktskador både på frontrampen som bakrampen. Materialet i ramperna består av...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: lizzie
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 186
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår