Allmänna fodertråden

Nu har jag fasat ut helt till Magnussons våtfoder och han har svarat bra på det. Bajsar typ dubbelt så mycket men är i bra konsistens och ingen klåda så vi fortsätter och ser om han går ner i vikt.

Men jag hade en tanke om någon här har kunskap om sånt? Han har pga gammal muskelskada svårt att bygga muskler och är ojämnt musklad trots bra med fysisk motion mycket bland kuperad mark i samråd med fysio. Hur mycket protein behöver en hund? Bör jag ge ett proteintillskott eller kan det ge konsekvenser om han får överskott av protein? Ger ju som sagt Magnusson lätt och mild men proteinhalten i fodret säger ju mig ingenting, om det är lagom eller inte.
 
Söker foder med liknande sammansättning:

Ris, torkat fågelprotein, animaliskt fett, majs, hydrolyserat animaliskt protein, jäst, äggpulver, betmassa, sojaolja, mineraler, cellulosafiber, fiskolja, frukto-oligosackarider (FOS), psylliumfrön/skal, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider (MOS)), tagetesextrakt (innehåller lutein).

Någon som har något tips?
 
Söker foder med liknande sammansättning:

Ris, torkat fågelprotein, animaliskt fett, majs, hydrolyserat animaliskt protein, jäst, äggpulver, betmassa, sojaolja, mineraler, cellulosafiber, fiskolja, frukto-oligosackarider (FOS), psylliumfrön/skal, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider (MOS)), tagetesextrakt (innehåller lutein).

Någon som har något tips?
Vad är problemet med fodret du har nu, vill du ha den sammansättningen är det ju det fodret du ska fortsätta med?
Eftersom det är ett medicinskt foder (RC gastrointestinal) är det svårt att hitta ett foder som fungerar likadant med samma sammansättning. De andra märkena som gör medicinska foder har också gastrofoder med samma indikation i sitt sortiment men sammansättningen skiljer sig; Specific, Hill’s, Purina etc.
 
Vad är problemet med fodret du har nu, vill du ha den sammansättningen är det ju det fodret du ska fortsätta med?
Eftersom det är ett medicinskt foder (RC gastrointestinal) är det svårt att hitta ett foder som fungerar likadant med samma sammansättning. De andra märkena som gör medicinska foder har också gastrofoder med samma indikation i sitt sortiment men sammansättningen skiljer sig; Specific, Hill’s, Purina etc.
Det är väl egentligen priset. Ger tiken ett märkesfoder som kostar 34kr/kg medan RC kostar 55kr/kg. Blir ett kännbart med stor hund..
Ger även blötfoder som topping för att hunden ska äta det dyra fodret.
 
Det är väl egentligen priset. Ger tiken ett märkesfoder som kostar 34kr/kg medan RC kostar 55kr/kg. Blir ett kännbart med stor hund..
Ger även blötfoder som topping för att hunden ska äta det dyra fodret.
I Royal vanliga sortiment finns ju Digestive Care. Det har liknande sammansättning men borde vara billigare. Det är dock inte säkert att hunden med känslig mage fungerar på det.
 
Söker foder med liknande sammansättning:

Ris, torkat fågelprotein, animaliskt fett, majs, hydrolyserat animaliskt protein, jäst, äggpulver, betmassa, sojaolja, mineraler, cellulosafiber, fiskolja, frukto-oligosackarider (FOS), psylliumfrön/skal, jästhydrolysat (innehåller mannan-oligosackarider (MOS)), tagetesextrakt (innehåller lutein).

Någon som har något tips?
MeraDog tror jag har något likande.
 
Väcker liv i den här tråden. Eftersom jag väntar valp så har jag senaste veckorna läst, och läst och läst lite till om foder. Har ibland känt mig gråtfärdig över alla val och hur olika läger det finns. 😭 Önskar att det fanns en manual att följa...

Har hursomhelst fastnat för tre saker: 1) jag vill stötta tarmfloran 2) jag vill ha svenskt och 3) helst undvika kyckling.

Därför kommer jag att prova ge 2/3 klassfoder (färskfoder) och 1/3 magnussons junior (kommer framför allt portioneras ut från fickorna på promenader m.m.). Kommer blanda i lite färska grönsaker av olika sorter och en skvätt kefir eller A-fil.

Så får man väl utgå sen från hur mage, päls, hull och muskler blir...

Ge gärna feedback om ni tycker att jag tänker helt tokigt!
 
Väcker liv i den här tråden. Eftersom jag väntar valp så har jag senaste veckorna läst, och läst och läst lite till om foder. Har ibland känt mig gråtfärdig över alla val och hur olika läger det finns. 😭 Önskar att det fanns en manual att följa...

Har hursomhelst fastnat för tre saker: 1) jag vill stötta tarmfloran 2) jag vill ha svenskt och 3) helst undvika kyckling.

Därför kommer jag att prova ge 2/3 klassfoder (färskfoder) och 1/3 magnussons junior (kommer framför allt portioneras ut från fickorna på promenader m.m.). Kommer blanda i lite färska grönsaker av olika sorter och en skvätt kefir eller A-fil.

Så får man väl utgå sen från hur mage, päls, hull och muskler blir...

Ge gärna feedback om ni tycker att jag tänker helt tokigt!

Vad tänker du att grönsakerna och a-filen ska bidra med? Ger du helfoder så behöver du inte ge några tillskott.

Sorten du ska ge av Klass, är den gjord för valpar?
 
Vad tänker du att grönsakerna och a-filen ska bidra med? Ger du helfoder så behöver du inte ge några tillskott.

Sorten du ska ge av Klass, är den gjord för valpar?
Fibrer av olika sorter (prebiotika) till bakterierna och goda bakterier.

Enligt klassfoder själva ska man kunna ge aktiv kött och aktiv fisk till valp, eller är det dumt? 🤔
 
Fibrer av olika sorter (prebiotika) till bakterierna och goda bakterier.

Enligt klassfoder själva ska man kunna ge aktiv kött och aktiv fisk till valp, eller är det dumt? 🤔

Vill du ge prebiotika så hade jag hellre gett Fortiflora för att slippa det extra kalciumet som blir av fil. Jag ser dock inte att det skulle vara nödvändigt på en valp, så länge magen inte är i olag?
 
Vill du ge prebiotika så hade jag hellre gett Fortiflora för att slippa det extra kalciumet som blir av fil. Jag ser dock inte att det skulle vara nödvändigt på en valp, så länge magen inte är i olag?
Läste någon artikel från Humlebyns om att det var är bra att tillsätta lite kefir eller äppelcidervinäger om man ska blanda torrfoder och färskfoder. Men det kanske är onödigt? 🤔
 
Väcker liv i den här tråden. Eftersom jag väntar valp så har jag senaste veckorna läst, och läst och läst lite till om foder. Har ibland känt mig gråtfärdig över alla val och hur olika läger det finns. 😭 Önskar att det fanns en manual att följa...

Har hursomhelst fastnat för tre saker: 1) jag vill stötta tarmfloran 2) jag vill ha svenskt och 3) helst undvika kyckling.

Därför kommer jag att prova ge 2/3 klassfoder (färskfoder) och 1/3 magnussons junior (kommer framför allt portioneras ut från fickorna på promenader m.m.). Kommer blanda i lite färska grönsaker av olika sorter och en skvätt kefir eller A-fil.

Så får man väl utgå sen från hur mage, päls, hull och muskler blir...

Ge gärna feedback om ni tycker att jag tänker helt tokigt!

I första hand skulle jag fortsätta med fodret uppfödaren har gett om det fungerat bra och om jag velat byta väntat nån vecka tills valpen boat in sig.
 
Läste någon artikel från Humlebyns om att det var är bra att tillsätta lite kefir eller äppelcidervinäger om man ska blanda torrfoder och färskfoder. Men det kanske är onödigt? 🤔

Aldrig hört. :) Jag ger mina vuxna blandat, men undviker det med valpar. Ett valpfoder räcker, liksom. Vill inte laborera under deras växtfas. Så länge det är ett helfoder så finns det ju ingen anledning att blanda, egentligen.
 
@Bracco Jag gjorde som du, men jag gav Mush för valp och Essential för valp.
Ville ha som du, godis i fickan på promenader och sen hade jag en skål på en byrå som jag kunde ta av vid behov. Istället för att hon skulle få godis när hon behövde näring.
Däremot ville jag att hon skulle få smaka av både det ena och det andra som valp, men det handlade mer om berikning.

Jag hade försökt börja så enkelt som möjligt, för är det någon som felar så vet du inte vad. 🙂
 
@Bracco Jag gjorde som du, men jag gav Mush för valp och Essential för valp.
Ville ha som du, godis i fickan på promenader och sen hade jag en skål på en byrå som jag kunde ta av vid behov. Istället för att hon skulle få godis när hon behövde näring.
Däremot ville jag att hon skulle få smaka av både det ena och det andra som valp, men det handlade mer om berikning.

Jag hade försökt börja så enkelt som möjligt, för är det någon som felar så vet du inte vad. 🙂
Tack för väldigt bra råd! 😊
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 252
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 624
Senast: Åsa A
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 434
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 622
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp