Allround mot dressyr *ännu en sadeltråd*

Pilot

Trådstartare
Har kommit fram till att det som nog kommer passa mig bäst är en allroundsadel mot dressyr, men jag undrar samtidigt hur mycket det skiljer sig från en vanlig allroundsadel?
Hoppar max en gång per månad, rider däremot mest ut, och dressyr på banan två gånger i veckan. Låter detta som en bra idé?

Försökte hitta sadelåterförsäljare på nätet, men utan någon tur. Ni får gärna PM:a om ni vet någon.
Annars vill jag gärna ha råd om sadelmärken som säljer allroundsadlar mot dressyr, helst i läder.

Pållen i fråga har kort rygg, och behöver svängd bom. HJÄLP!

Sv: Allround mot dressyr *ännu en sadeltråd*

Jag skulle satsa på en ren dressyrsadel om det är detta du rider mest i.
Det går hur bra som helst att hoppa i en dressyrsadel.
Jag har en bates caprilla och den hoppar jag med utan problem de få gånger jag nu hoppar.

men ska man satsa på hoppningen så köp en hoppsadel ist men rider man mestadels ut eller dressyr så tycker iaf jag det mesta är värt att köpa en Dressyrsadel om man nu bara hoppar 1 gång i månaden!

jag skulle satsa på en dressyrsadel, men du kan ju kolla upp allroundsadlar o se om ngn passar dig (och din häst givetvis). min erfarenhet av allroundsadlar är att de varken ger en det stöd man behöver i hoppning eller dressyr.
själv har jag en HdR allround (inte min sadel utan pållens) mot dressyr, men har nu köpt en dressyrsadel o det är en enorm skillnad. ska senare även investera i en hoppsadel.

lycka till!

Svarar till båda.

Argh! Blir inte det minsta klokare :p
Tänkte väl mest på vad som passar till både dressyr och ut o ösa i skogen med. Tänkte att smarta jag har hittat en praktiskt mellanting. Men det är säkert som ni säger, man kommer inte ha en praktiskt position i varken dressyren, hoppningen, eller i luffandet.

Du kan väl köpa en dressyrsadel som inte har världens största stöd så att du inte blir så "fast" i den?
Men det beror ju på vad du trivs i.

Hästens dressyrsadel tycker jag är jätteskön men en långritt i den gör mig knas kalas just för att de tint eär så mkt rörelsefrihet i den.

Problemet jag har är nog tvärtom, jag gillar inte dressyrsadlar som "låser" fast än, dvs inga stor knåstöd alls. VIlket gör att näg jag ska hoppa så glider benen fram och tillbaka o jag har inget stöd alls, samma när jag rider ut att det är jobbigt att rida med korta läder för benen spretar ut åt alla håll.

Ska sälja min dressyrsadel som det är nu (får inte så mycket för den ), och funderar på att köpa en billig hoppsadel att rida i, och när jag har råd köpa en "finare" dressyrsadel. Vilket egentligen känns helt bakvänt.

Nu tror jag att vi gick om varann lite. Om du köper en dressyrsadel med stora stöd kommer du ju inte kunna korta stiglädrena speciellt mkt eftersom stöden tar emot.

Själv rider jag mest bomlöst (har allroundsadel om jag skulle hoppa) och i den är det inte speciellt mkt stöd. (bara runt rumpan;)) och den kan jag lugnt rida ut med.

Beror kanske lite på hästen också antar jag och hur man känner själv.
I en bomsadel vill jag ha stöd, annars blir det pannkaka av det.

Jag hade en allround mot dressyr (eller ja, jag har sadeln till salu nu så jag har den ju kvar :p)innan jag köpte ny, bredare häst. :D Jag tycke den var väldigt bra. Gick super att hoppa med, perfekt att rida ut i o man kom ner bra i den i hoppningen. Har nu en ren dressyr o en hopp o tycker dressyren är väldigt opraktisk att rida ut i o hoppa skulle jag aldrig ens tänka på i den. :D Men det beror väl på person till person. Min allr m. dress är märke Georg Keiffer helt i läder så dom har :p

Tycker du det funkar att rida i allroundsadel så skulle jag köpa det. Jag hatar att hoppa i dressyrsadel även om det går. Dressyrsadel är inte heller det allra mest skönaste när det gäller långturer. Rider max 2 h i min dressyrsadel, annars får jag ont i bäckenet. Dock så är ju en dressyrsadel optimalt när man rider dressyr, en allround blir aldrig lika bra.

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 004
Senast: ameo
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 181
Senast: scizofren
·
Utrustning Hej på er! Håller på att leta sadel till min arabkille och vi har provat en hel del sadlar, ingen har passat så bra att jag ridit i...
Svar
12
· Visningar
1 821
Senast: Limaha
·
E
Utrustning Jag har två hästar av helt olika typer: Nr 1 är en varmbldstravare, tunn med mycket manke som kräver smal bomvidd. Något överbyggd...
Svar
12
· Visningar
2 921
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka