Katt som bråkar med den andra katten

Tvåkatter

Trådstartare
Hej! Jag har ett stort dilemma kring mina två katter. Jag har en hona på snart 10 år, som jag haft sedan hon var kattunge och en hane på 5 år som också har varit i mitt hem sen han var liten. Honan har alltid varit ganska egen och inte riktigt kommit överens med andra djur, men när mitt ex flyttade in till mig ville han gärna skaffa en till katt. Och så blev det. Vi bestämde då att om någon hände mellan oss så var hanen hans och han skulle behålla honom. Men när vi gjorde slut 2,5 år senare tyckte han att jag skulle behålla båda då den yngre endast vetat om ett liv med oss och en annan katt. Dessutom flyttade han till en studentlägenhet där djur inte tillåts.

Jag har nu bott med båda katterna själv i två år, och på senaste tiden har honan börjat bli argare på hanen och börjat kissa på olämpliga ställen. Värt att nämna är att hon aldrig kom överens med hanen, hon har ogillat honom sen dag ett. Jag har varit hos veterinären och det är inget fel på henne, varken med njurarna eller sköldkörtel eller tänder. Hon har dessutom sen en månad tillbaka blivit ännu mer argare mot den andra katten, morrar konstant när han bara går förbi eller sitter för nära henne.

Nu till problemet, hon har börjat kissa i soffan. Först var det att hon kissade på mattan, som jag till slut fick ta bort. Sedan började hon kissa i hallen på dörrmattan, för att för inte så länge sen börja kissa på köksbänken. Och nu har jag upptäckt att hon även kissat i soffan. Jag har köpt en till toalett, så nu har de 3 st, som är utspridda i tre olika rum. En i köket vid bänken där hon kissat, och en i vardagsrummet där soffan står. Jag har även beställt ett nät som jag tänkt dela av lägenheten med.

Men med alla åtgärder, tror jag inte det är hållbart att hålla de separerade resten av deras liv. Hanen är väldigt gosig och "mammig", och det känns på ett sätt elakt att dela av lägenheten och ge dem ännu mindre plats att vara på. Och helt ärligt, honan ska vara ensamkatt. Det har jag tyckt från början.

Mitt dilemma är nu vad jag ska göra. Det gör ont i hjärtat att tänka på att omplacera någon av dem, men samtidigt är det inte hållbart för varken mig eller dem med hur det är nu. Hanen är som min lilla bebis, jag ser i hans blick att jag är hela hans värld. Han är dessutom en katt som skulle gilla att ha en kattkompis, en som gillar honom. Honan, hur divig och dryg hon än är, är min bebis också. Jag har haft henne i snart 10 år, hon har varit med mig hela sitt liv och det känns inte heller rätt att omplacera henne. Hon skulle nog dock kunna anpassa sig lättare till en ny ägare, så länge hon får vara ensam katt. Jag tror inte heller att hennes kiss-problem skulle vara ett problem längre om hon blev ensam. Jag och veterinären är övertygade om att det är ett beteende pga stressen av den andra katten.

Jag hatar och ältar att jag ens gick med på att skaffa en till katt, som jag nu är väldigt fäst vid. Att det dessutom föll på mig att behålla båda, när jag aldrig ville ha två katter gör inte saken bättre. Söker råd om någon här varit med om liknande och hur ni gjorde. Tack!

Jag hade också omplacerat hanen. Att försöka hitta hem åt en tio år gammal honkatt som kanske är lite "egen", inte går ihop med andra katter och dessutom kissar inne (även om det bara är just i den här situationen måste man ju vara ärlig med potentiella köpare) blir nog svårt.

Jag hade också omplacerat hanen. Att försöka hitta hem åt en tio år gammal honkatt som kanske är lite "egen", inte går ihop med andra katter och dessutom kissar inne (även om det bara är just i den här situationen måste man ju vara ärlig med potentiella köpare) blir nog svårt.
Du har rätt, det har jag tänkt på också. Dock har jag tänkt att omplaceringen skulle vara till någon jag känner, känns konstigt att ge bort en av katterna till en främling.. Men jag hade nog inte heller tagit in en 10 årig katt som kissar inne, även från en kompis..

En annan fundering jag har haft om omplacering, kommer en katt må bra av det i längden? Förstår att det skulle vara stressigt och oroligt i början, men skulle katten komma att anpassa sig efter ett tag? Det är nog den tanken som skrämmer mig mest, tänk om katten saknar en för mycket och blir aldrig glad i sitt nya hem..

• Hjärta
Reactions: Sel
En annan fundering jag har haft om omplacering, kommer en katt må bra av det i längden? Förstår att det skulle vara stressigt och oroligt i början, men skulle katten komma att anpassa sig efter ett tag? Det är nog den tanken som skrämmer mig mest, tänk om katten saknar en för mycket och blir aldrig glad i sitt nya hem..
Det är klart den landar i sitt nya hem så småningom. :) Det omplaceras tusentals katter varje år i Sverige, både från katthem och mellan privatpersoner. Varför skulle det inte fungera tänker du?
Jag vet att det är lätt att tänka att en är den enda personen ett djur någonsin kommer att fästa sig vid, men riktigt så är det inte. Djur kan, precis som människor, ha flera speciella personer i sina liv.

Jag har själv varit fosterhem - då kom alltså katterna till mig antingen från det vilda eller borsprungna eller vad som, sedan fick de landa och anknyta till mig innan de omplacerades till hemmet de förhoppningsvis skulle stanna i för alltid. Det gick bra det också.

Det är klart den landar i sitt nya hem så småningom. :) Det omplaceras tusentals katter varje år i Sverige, både från katthem och mellan privatpersoner. Varför skulle det inte fungera tänker du?
Jag vet att det är lätt att tänka att en är den enda personen ett djur någonsin kommer att fästa sig vid, men riktigt så är det inte. Djur kan, precis som människor, ha flera speciella personer i sina liv.

Jag har själv varit fosterhem - då kom alltså katterna till mig antingen från det vilda eller borsprungna eller vad som, sedan fick de landa och anknyta till mig innan de omplacerades till hemmet de förhoppningsvis skulle stanna i för alltid. Det gick bra det också.
Det är nog bara oro för katterna och viljan att de ska ha det så bra som möjligt! Skönt att höra din positiva upplevelse om omplaceringar, ibland behöver jag nog bara påminna mig själv om att tänka mer rationellt.

Det är nog bara oro för katterna och viljan att de ska ha det så bra som möjligt! Skönt att höra din positiva upplevelse om omplaceringar, ibland behöver jag nog bara påminna mig själv om att tänka mer rationellt.
Jag förstår helt och hållet, jag kan inte ens med att lämna bort mina djur en helg för att åka på semester, men jag får inse att det är Jag som har separationsångest snarare än djuren. :) Sedan kan de givetvis ha olika problem, hantera flytt, stress och oro i vardagen på olika vis men generellt går det jättebra.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 156
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 171
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet