Allroundsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 066
T

Tican

Jag har alltid tyckt att allroundsadlar inte alls är allround, att man varken kan hoppa eller rida dressyr i dom någe bra. Men nu när jag faktiskt blivit allroundryttare - en dressyrryttare som gått lite vilse och börjat hoppa och rida galopp på skoj - funderar jag på allroundsadel. Framförallt för att jag föredrar en kvalitetssadel framför flera billiga - och så verkar det ju så enkelt. :D

Har ni tips på en allroundsadel som funkar bra till allt (om dom nu finns)?
Och som dessutom är mjuk och skön och helst kostar under tio laxar..? Pållen har en väldigt normal rygg och kan ha de flesta sadlar.

Tack :bow:

Sv: Allroundsadel

Hade en flatback förut, älskade den men den funkade inte som dressyrsadel enligt mig

Jag hade en allround från Euroriding för några år sen, den var jättebra att rida ut med, och gick även bra att rida dressyr i. Jag hoppade enkelthinder på 1,50 med den!!! Var ju en tysk sadel så sådär soff-mjuk var den väl inte, men mkt mjukare än stubben.

kanske inte en flat, men en vanlig hoppsadel tycker jag går väldigt mycket bättre att rida dressyr i än en allround..

En fråga bara. Hon har sagt att hon vill ha en allround, varför tipsar ni då om hoppsadlar? :confused:

Jag vill ha en sadel att rida allround i, inte nödvändigtis en allroundsadel. ;)

hmm.. jag är ju big fan av stubben och JH sadlarna, men mjuka kanske dom inte är ;) helt underbara att rida i dock..
Frank bains(stavas?) är rätt mjuka eller? tycker om att rida i dom också..
hmm..
funderar lite mer.. Kieffer? hur är dom? rider i en då och då, men jag brukar aldrig reflektera över om dom är mjuka eller ej, mest om jag sitter bra i dom ;)

Windsor är bra som allroundsadlar (allround mot dressyr hade jag) dock har de djupa säten så jag tyckte det blev jobbigt i längden när man skulle hoppa högre hinder.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 955
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 307
Senast: AmandaJ
·
Utrustning Var med på en sadelutprovning med pållen igår. Tyvärr kändes det lite stressat och jag hann inte ta några bilder eller titta och klämma...
Svar
14
· Visningar
4 829
Senast: Veronika
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 059
Senast: Fiachi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka