allt om hackamore

lovehorses

Trådstartare
Försökte söka men hitta inte det jag sökte precis.

Jag har skaffat hackamore till min häst, det är första gången jag är i kontakt med detta och vill veta lite mera.

Hur ska det sitta på hästen,gärna bild?
Hur spänt ska det vara?
E det nogot speciellt som jag behöver tänka på när jag rider och har detta?
Om man drar för hårt kan man göra så att nosryggen går av?
Kan man rida dressyr på det, skänkelvikningar m.m.?

Annat som inte jag kommer på men som ni tycker är viktigt...

tack på förhand!

Sv: allt om hackamore

Har tyvärr inga bilder, men det ska sitta så att det inte flaxar eller sitter åt när man inte tar i tygeln.
Det är svårt att rida dressyr på hack eftersom att hästen går och ljuger med det. De "knäpper av" i nacken och viker in nosen trots att bakbenen ofta är 2 km bak. Dvs det är mera ett bett att rida ut på. Det är svårare att ge ledande tygeltag på ett hack än på sidepull.
Har också hört det där med nosryggen, därför är det viktigt att inte ha det för lågt.

Det finns massor av trådar i ämnet, bara några veckor gamla, SÖK! :idea:

Min åsikt är att det är svårt att rida på om man vill inverka på hästen på annat sätt än att bromsa den, kapson eller sidepull är bättre och tydligare om man vill rida bettlöst.

Har också hört det där med nosryggen, därför är det viktigt att inte ha det för lågt.

En av hästvärldens mest seglivade myter, i samma klass som försäkringsbolagens krav på lädergrimma i transporten... :D:angel:

Det är ju just det att så många "har hört" så mycket, men aldrig tagit reda på fakta som är så fascinerande. ;)

Försökte söka men hitta inte det jag sökte precis.

Jag har skaffat hackamore till min häst, det är första gången jag är i kontakt med detta och vill veta lite mera.

Hur ska det sitta på hästen,gärna bild?
Hur spänt ska det vara?

Annat som inte jag kommer på men som ni tycker är viktigt...

tack på förhand!

Har du blivit rekomenderad att använda det? Annars om det är första gången så kan det vara svårt. Och ja det kan knäcka nosryggen om man sitter och ska ha sönder hästen.Jag vet ingenting om hur hårt elr så det ska sitta utan bara att det kan knäcka nosryggen! hoppa kan man göra med det men inte dressyr vad jag vet. blir lite svårt att få dom att gå ärligt. Och själv tycker jag att formen är densamma bara bakbenen är med och att det är en äääärlig form om det ska vara form på hästen. Hoppas du missförstår mig rätt nu! <3

Kram Lotta! :D:laugh:

Och ja det kan knäcka nosryggen om man sitter och ska ha sönder hästen.Jag vet ingenting om hur hårt elr så det ska sitta utan bara att det kan knäcka nosryggen!

Läste du det jag skrev i inlägget före ditt? :angel:

tack för alla svar!

Hon har dragit ut en vargtand och då pratade veterinären om hackamore först tänkte jag att det är onödigt för som veterinären sa bara en vecka men sen började jag fundera och tänkte att det kanske kan vara skönt för hästen att kunna vara utan bett ibland just vid uteritt och kanske lättare dressyr.
Min häst måste jag rida väldigt mycket med sätet och benen så de skulle passa bra.

Jag funderade på att köpa ett hack och använda på min foderhäst, var jättesugen men sen lät jag bli ändå.

Anledningar
- Min häst går bra att rida ut på i grimma i alla gångarter, men ibland får hon lite ryck och snurrar, då behöver jag något som är lätt att svänga med och vad jag har hört så är inte hack det
- Hackamore är ju ett skarpt bett och eftersom det tydligen är svårt att svänga och jag tror att det duger bäst till att stanna hästen med, och det behöver jag inte för där lyssnar hon jättebra på vikten. Det jag behöver bett till är just att svänga, göra volter o likn
- Hävstångseffekten - vill inte dra ner huvudet på henne, hon ska gå i form utan sånt

Tror att sidepull är mycket bättre!

kl

Lånar din tråd lite, hoppas det går bra!

___
Hur tycker ni att hacket sitter på våran häst?
Ser det bra ut eller är det för högt/lågt?
21890253.jpg

Senast ändrad:

Självklart går det att rida dressyr på hackamoore. Det gör jag själv med min häst ibland då vi vill ha lite variation. Nackdelen med hackamoore är ju som någon tidigare skrev; man kan inte ta ledande tygeltag med ett sådant.
Min häst får en trevlig form med hackamoore tycker jag och hon tycker väldigt, väldigt mycket om att gå med det. För en häst som rids mycket med sätet och benen skulle jag anse att det var en god idé att pröva rida med hackamoore, eller som någon sa; sidepull.
Jag sätter min hästs hackamoore "medelhårt", ungefär 3 fingrar mellan nosrygg och nosgrimma.
Man bör tänka på att vara mjuk i handen och rida hästen mer med sätet.

Såhär såg min häst ut tidigt i våras på hackamoore:
19514066.jpg

Men jag skulle vilja hissa upp nosremmen 2 centimeter.

M-oaa

Det är svårt att rida dressyr på hack eftersom att hästen går och ljuger med det. De "knäpper av" i nacken och viker in nosen trots att bakbenen ofta är 2 km bak. Dvs det är mera ett bett att rida ut på. Det är svårare att ge ledande tygeltag på ett hack än på sidepull.

Klart att man kan rida dressyr med ett hack!:grin: Skulle hästen gå med bakbenen 2 km längre bak när man rider med hack är det troligtvis så att den gör det när du rider på ett valigt bett också!

När man rider på hack så tar man inte ledande tygeltag utan det fungerar så att om du tar i ena tygeln ger det ett tryck på nosen så att hästen svänger. (lite luddigt förklarat)

Och som sagt så är det en myt att man skulle kunna dra av nosryggen med ett hack!

Hur ska det sitta på hästen,gärna bild? Har tyvärr ingen bild.

Hur spänt ska det vara?
Jag fick lära mig att det skulle få plats fyra liggande fingrar mellan hackamoret och nosryggen.
Plus att hackamoret skulle häng en cm längre ner än vad vanlig nsgrimma ska göra.

Jag vet inte om det är personligt på min häst men han älskar sitt hackamore och är så avlsappnad med det att hans underläpp hänger jättelångt ner. :rofl: Kanske kan hända din häst med. :)
Men något jag tycker är viktigt är att alltid se till efter ridning ta och borsta upp luddet på hackamoret för annars ligger det och skaver på nosryggen nästa gång man ska navända det. Ajajaj.

Jag har aldrig i hela mitt liv hört talas om någon som lyckats med detta. Och om dom har lyckats med detta så måste det ha skett med en hård hand som har slitit till så hårt att detta ska ha skett.

Jag brukade rida min häst med hackamore på ridlektioner och det gick hur bra som helst med att göra skänkelvikningar, lite svårare var det dock med förhållningarna. :D

En av hästvärldens mest seglivade myter, i samma klass som försäkringsbolagens krav på lädergrimma i transporten... :D:angel:

Det är ju just det att så många "har hört" så mycket, men aldrig tagit reda på fakta som är så fascinerande. ;)

Det var just därför jag skrev har hört och inte att det var så. Men okej, nu vet jag. Ska hädanefter inte skriva sånt för då får man alltid nån över sig :o

Igår red jag första gången på hackamoret.Det var lite annorlunda för både mig och hästen.
Kändes som om man inte ville ha korta tyglar för då blir det att trycka på hästen men samtidigt gör väl bettet typ samma, sitter och trycker i munnen.
När hon har haft bettet på sig och man har "dragit" i det så har hon bitit i hop för att slippa dragande. Nu kunde hon inte göra något vilket hon blev lite småirriterad över...;)
Men hon var jätteduktig på det annars.:laugh:

Inte världens bästa bild kanske.

Denna hästen är välskolad på hackamore och är faktiskt lättare att svänga med det än med bett.
Jag rider med det som med vilket annat bett som helst, gör skänkelvikningar, öppna, sluta... Det sitter inte i hästens mun/på hästens huvud utan i ryttarens ridning!

Att hackamoret skulle vara något redskap som man kan dra av nosryggen med gjorde jag en tråd om för inte så länge sen, men jag kan ställa frågan här igen:

Vad tror du är mest lätt att göra illa: Hästens mungipor, laner, tunga och tänder (som ett bett påverkar/kan påverka) eller hästens nosrygg? (Nu påverkar ju ett hack också bakom öronen, men det gör ju vissa bett också)

För något år sedan var det en tråd på Buke (Mythbusters tror jag den hette) och där var det någon/några som sett hästar som trampat av sina tyglar när de haft hackamore. De hästarna hade klarat nosryggen iaf.

Att en häst skulle gå bakom hand med hack kan vara sant, men då är inte hästen riden fram till handen! Hästens form sitter inte i första hand i ryttarens hand!

Nu tror jag att jag flummat klart, hoppas att jag inte gjorde någon förvirrad!

vad jag ser på bilden och läst så har de flesta nosludd på hackamore är det samma som man har till grimmorna eller är det specialare?
Finns det någon annan orsak än att det är skönare för hästen?
flumfråga men jag e nyfiken och suger åt mig all kunskap!

Vill bara göra ett inlägg som kanske är undantaget som bekräftar reglen, jag vet inte. Många skriver om att hästen "går och ljuger" (märklig formulering...) med hack, att det är svårt att svänga etc. Min häst rider jag på hack för det allra mesta, han går med mycket ärlig bjudning, mjuk i sidorna, svarar bra för både förhållande, ställande och ledande tygeltag, jobbar bra med rygg och bakben, tillskillnad från bett (jo, har provat en uppsjö olika) där han knäppar av i nacken och sänker ryggen. Så tror inte det har med just hack som sådant att göra, uatn mer hur en viss häst rids för samtliga hjälper samt vilket betsel (med eller uatn mundel) just den häst fungerar bäst på!

Jag rider min häst endast på hackamore (läs: tidigare livrädd för bett, pga hårdhänt hantering vid den koorta "travkarriären", invänjning pågår på bett men i huvudsak håller vi oss nog ändå på hacket.). Hon reds mer eller mindre in på hackamore, och älskar det! Då jag köpte henne, reds hon på ponnyhack, men nu rider jag främst på S-hack och tycker att hon går ärligare på det av någon anledning.
Rider främst distans, men varierar träningen med både dressyr och hoppning, alltid på hack. Ledande tygeltag går ju inte att ta, men i övrigt tycker jag inte att det är särkillt annorlunda att rida på, bara man lärt sig det.
Jag fick lära mig att rida på hackamore då jag red på ridskola :p . Det är inte helt lätt att lära sig att rida på alla gånger, men när man väl kan det och är van sitter det i ryggen! ;)
Hackamore verkar ungefär som ett stångbett, fast utanför munnen; nacke + nosrygg genom hävstång (kedja/rem).
Jag föredrar att ha det ganska högt upp. Hur vida det är bra att ha det längre ner, vet jag ärligt talat inte - de flesta jag pratat med säger olika saker ang detta.. dock ska det ju inte sitta FÖR långt ner heller.
Kedjan/remmen spänd så att du får in 2 fingrar ungefär, är lagom iaf på min häst.

Kanske inte de bästa bilderna, fokuserade inte på hacket..men kanske ser ändå..?
IM000002.JPG

IM000987.JPG

IM000059.JPG

fler bilder finns på http://teamlongrider.blogspot.com

Det är samma ludd som man har till grimmor. Det svarta jag har på bilden når inte riktigt runt, men sitter still ändå. Varför det inte riktgit når runt vet jag inte då jag även har ett grått som täcker hela nosdelen.

Nu är det inte jag som bestämt att hästen ska ha ludd på sitt hack (det är min medryttarhäst) men en anledning kan ju vara att det är skönare för hästen, hacket upplevs nog inte riktigt lika hårt mot nosryggen.

Personligen tycker jag att det är skönt eftersom jag slipper stå och smörja i varenda liten vrå, nu är det "bara" att byta nosluddet istället.

När jag provade att rida min förra travare på hack så hade jag inte ludd, inte på kompisens fjording heller.

Jag har ett läderhackamore med geleinsida istället för ludd, luddet blir stenhårt om de svettas.

jag rider min häst enbart på hackamore, tränar även dressyr och kan inte alls känna av nån begränsning pga det.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 615
Senast: Badger
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka