Alltid är det något

A

andrisi

När man har stall, så stöter man ju på väldigt många olika människor. Nu har det hänt mig igen. Jag har fått in en inackordering (i oktober förra året) som inte har så mycket kunskap. Inget ont i det, om man kan ta råd. Det är ju svårt det där med att ge råd utan att trampa någon på tårna. Men ibland känner jag att jag inte kan ta hänsyn till det. Som i detta fall.

Denna inackordering har inte betalat sin hovslagarräkning. Hästen behövdes skos om för LÄNGE sedan. Jag har påpekat gång på gång, vikten av god hovvård. Dom säger hela tiden att dom ringt hovslagare. Idag räknade jag veckor sedan sist. 17. Det var SJUTTON veckor sedan en hovslagare såg dessa hovar. Jag sa att (det kanske var ett onödigt ordval, men faktum kvarstår) jag anser att det är vanvård. Hon säger att hon pratat med en hovslagare som säger att hon inte behöver skos än. (lögn får vi verkligen hoppas?). Jag envisas. Berättar om försäkringar, hästens hälsa, hur mycket som hänger ihop med just hovar (vilket är min fulla tro). Till slut skriker hon åt mig att jag inte har något med hennes häst att göra.

Jag tycker att jag har det. Den står i mitt stall. Den blir inte omhändertagen som den bör. Hur mycket kan jag säga/göra egentligen?
Jag sa nu ikväll, att om det är hennes åsikt att jag inte hade med hennes häst att göra så bör hon flytta den per omgående. Jag vill inte se hästen må dåligt. Den är för tunn oxå. Det ingår 12 kg hö i månaden, det får den. Men den behöver mer. Ägarna hänvisar till dålig ekonomi. Jag säger att om man inte har råd att ge hästen det den behöver får man kanske börja fundera på alternativ. Tex att sälja hästen?

Är jag för "på"?

Vad hade ni gjort?

Snälla bukisar?? :bow:
 
Sv: Alltid är det något

Det känns som om du måste ta detta ett steg längre. Ägarna lyssnar inte. Jag vet inte exakt vad som är lämpligt, det finns folk som kan detta bättre än mig men jag hoppas verkligen du reder ut det!
 
Sv: Alltid är det något

Ja. Jag känner mig lite som en "medbrottsling" till att hästen far illa. Och det gör den. Om jag bara ser på och inte gör något så är jag ju inte bättre själv? Eller? Så säger mitt sunda förnuft iaf.
Men vad kan man göra? Vad är moraliskt rätt?
 
Sv: Alltid är det något

Det ingår 12 kg hö i månaden, det får den.

Hoppas verkligen att den får mer hö än 12 kg i månaden :D

Men iallafall, en extremt jobbig sits du har hamnat i. Ingen aning om hur du ska lösa det, men jag hoppas verkligen att du lyckas på något sätt.
Detta låter inte bra för fem öre..:crazy:
 
Sv: Alltid är det något

jaså var det dit de flyttade? ;) Skämt åsido, jag tycker att du har gjort rätt! Man inte bara får lägga sig i, man SKA. Som stallägare har du ansvar för att de hästar du inhyser vårdas enligt lagar och förordningar. Me like! Heja heja :laugh:
 
Sv: Alltid är det något

HAhahahaha
JAA 12 kg per DAG ska det naturligtvis stå! Slarvigt av mig. Annars fanns ju en förklaring där... :angel:
 
Sv: Alltid är det något

Nu vet jag inte hur ditt avtal ser ut?!
Men jag skulle säga upp som och ringa djurskyddet i din kommun. Det är du skyldig hästen...


Lycka Till!

Hoppas att det reder sig!
 
Sv: Alltid är det något

Tack!
Men nu är frågan: Jag har startat något, hur går jag vidare? Jag kan ju inte bara stå och säga "flytta!" (även om jag menade vartenda ord) för det löser ju inte problemet. Det försvinner bara från min gård. Men jag vill inte att någon häst far illa och jag har ju fått reda på var dom ska åka o titta på stallplats. Bör jag ringa dom och förvarna lite? Eller kan det uppfattas som att jag "kastar skit" på dom bara? För gud vet ju vad dom sagt? Å andra sidan är det ganska uppenbart då dom lastar ur hästen...
Men att berätta att dom inte betalat för sig brukar ju göra susen men då blir dom väl kvar här.. fan vad svårt.
 
Sv: Alltid är det något

Jag har sagt upp dom. Och min tanke var just samma som din. Att ringa kommunen imorgon bitti.

Veterinär har jag redan bett kolla hästen. Och h*n har ju anmälningsplikt. Så det vore bättre om h*n tog samtalet med kommunen. Det kanske går fortare då?
 
Sv: Alltid är det något

Mitt avtal är med en månads uppsägningstid. MEN jag har en klausul där det står att hästen ska regelbundet ha hovslagare, vid sjukdom och skada ska veterinär tillkallas och bla bla bla
och som slutkläm står det att om hästen inte sköts efter hästens behov kan man bli uppsagd med omedelbar verkan.

Att dom skrev på det....?
 
Sv: Alltid är det något

Folk läser inte, eller så begriper de inte vad de läser. Eller så förstår de inte vad det innebär att ge hästen god vård.
Jag tror tyvärr att sådana hästägare alltid kommer att finnas och vad man kan göra är att anmäla dem, naturligtvis efter att ha försökt tala dem tillrätta.
Så kanske ska du anmäla dem innan de flyttar, för då måste de förhoppningsvis göra något åt hästen innan dess.
 
Sv: Alltid är det något

När jag hade eget stall hamnade jag i exakt samma situation. Jag sade upp personen i fråga och anmälde henne för vanvård.

Lycka till med allt!
 
Sv: Alltid är det något

Jag tycker att man kan använda din djurskyddsinspektör som bollplank. Ringa och fråga hur man ska göra, hur hantera, vad som gäller etc. I mitt fall blev det helt kanon, jag fick precis det stödet och den informationen jag letat efter. Kändes kanon.

Absolut ingen anmälan, men väl en konsultation med någon som verkligen vet vad de talar om. Inte fel taktik heller om människan flyttar och dyker upp i någon annan stall och blir problem där.

Tillägg; har du bra kontakt med stallet dit de ska tycker jag absolut du ska ta ett snack med den stallinnehavaren. Jag tror du själv hade velat ha ett sådant samtal om det var du som fick ny inackordering.
 
Senast ändrad:
Sv: Alltid är det något

Nej, jag vet bara genom en annan person var dom har tänkt att flytta så jag känner inte de som har det nya stallet.
Jag känner att jag måste veta var de tar vägen så myndigheter kan uppfölja om det nu blir så att dom kommer och ser hästen.
Konsulation är alltid bra, då särskilt med människor som vet vad dom talar om, så kommunen ska jag ringa idag.

Men du skrev "Absolut ingen anmälan". Hur såg "ditt fall" ut? Denna häst har ont i hela ryggen. Tar du handen och för den mot manken, ryggen, länden så sjunker hela ryggen ner utan att du hinner beröra den. Rör du den, så sjunker ryggen ner och hon slår. Hon har två stora sår vid manken. (skav som blivit inflammerade) Hon är som sagt inte skodd på 17v, Den är alldeles för tunn. I oktober var den halt på ett bakben. Vi kallade veterinär som kom ut. Han sa att ägarna skulle genast ringa klinik för röntgen. Tror du dom gjorde det? Nej. En vecka senare så rider dom på den igen. Alla i stallet har försökt och försökt att få dom att förstå (för vi är rätt övertygade om att i detta fall handlar det om okunskap) men dom vill inte lyssna.

Nu har vi gjort allt vi kan och nu har jag sagt upp dom. Med blandade känslor. Jag känner en stor oro för var hästen hamnar, hur det kommer gå för hästen osv.
 
Sv: Alltid är det något

Hur gick det med anmälan? Hände det något?
 
Sv: Alltid är det något

Det är så jag känner också. Att om jag ringer idag hinner dom kanske hit innan flytt.
Det är jättejobbigt det här.
 
Sv: Alltid är det något

Bahh..jag hade samma problem med en inackordering. Men jag kunde inte "hålla" mig från att säga ifrån. Jag kontaktade miljö och hälso, men de kunde inte göra något för hästen fick mat, vistades ute samt hade tillsyn.

Saken var den att ägaren verkade hästen själv, han berättade för mig att strålen ska vara högsta punkten när du lyfter upp hoven..

Sen att hästen hade "stått" i 3år tills ägaren fick för sig att rida till Båstad (till en NH clinic) var bara totalt stopp för mig.. Men vad kunde jag göra? Det var ju inte min häst..

..så han red iväg, var borta 1 vecka, kom hem med en häst som var totalt slutkörd. Vad gör man nu? Ringer man ägaren och säger att hästen inte mår bra? Fick svaret att den är inte försäkrad så han tar honom inte till vet.
Vad gör man då? Jo man tar saken i egna händer. men till vilken nytta?

..det hela slutade med att han kom och berättade att han skulle flytta, han orkade inte med min attityd och hästen som han sa. behövde vila för hans NH tränare hade sagt att hästen inte tyckte om sin ägare,utan behövde vara borta från honom i minst 6månader.

Arg som ett bi följde jag efter när han hämtade sin häst i hagen och verkligen bönade om att han skulle ta hästen till vet. för den hade så ont, det slutade med att han attackerade mig och hotade med att döda mig.

Han är idag polisanmäld och har besöksförbud. Men han har stämt mig för 700kr, den sk. stallhyran han betalade innan han flyttade. Han var hos mig i 5månader..
 
Sv: Alltid är det något

Mitt avtal är med en månads uppsägningstid. MEN jag har en klausul där det står att hästen ska regelbundet ha hovslagare, vid sjukdom och skada ska veterinär tillkallas och bla bla bla
och som slutkläm står det att om hästen inte sköts efter hästens behov kan man bli uppsagd med omedelbar verkan.

Att dom skrev på det....?

Men alltså. Ni har ju skrivit ett avtal, vilket båda parterna ska följa. Är det någon som bryter så måste det få konsekvenser. Ta upp avtalet och visa för personen i fråga. Ställ personen lite mot väggen och säg att "antingen ser du till att en hovslagare kommer och ser till hovarna eller så är jag tvungen att säga upp dig. Jag vill inte ha vanvårdade hästar i mitt stall, det måste du förstå".
Typ i den stilen. Så skulle nog jag ha gjort. Vänligt men bestämt.
 
Sv: Alltid är det något

oj, jag läste visst inte alla svar så noga....kom lite för sent med mitt svar :P
 
Sv: Alltid är det något

Bahh..jag hade samma problem med en inackordering. Men jag kunde inte "hålla" mig från att säga ifrån. Jag kontaktade miljö och hälso, men de kunde inte göra något för hästen fick mat, vistades ute samt hade tillsyn.

Saken var den att ägaren verkade hästen själv, han berättade för mig att strålen ska vara högsta punkten när du lyfter upp hoven..

Sen att hästen hade "stått" i 3år tills ägaren fick för sig att rida till Båstad (till en NH clinic) var bara totalt stopp för mig.. Men vad kunde jag göra? Det var ju inte min häst..

..så han red iväg, var borta 1 vecka, kom hem med en häst som var totalt slutkörd. Vad gör man nu? Ringer man ägaren och säger att hästen inte mår bra? Fick svaret att den är inte försäkrad så han tar honom inte till vet.
Vad gör man då? Jo man tar saken i egna händer. men till vilken nytta?

..det hela slutade med att han kom och berättade att han skulle flytta, han orkade inte med min attityd och hästen som han sa. behövde vila för hans NH tränare hade sagt att hästen inte tyckte om sin ägare,utan behövde vara borta från honom i minst 6månader.

Arg som ett bi följde jag efter när han hämtade sin häst i hagen och verkligen bönade om att han skulle ta hästen till vet. för den hade så ont, det slutade med att han attackerade mig och hotade med att döda mig.

Han är idag polisanmäld och har besöksförbud. Men han har stämt mig för 700kr, den sk. stallhyran han betalade innan han flyttade. Han var hos mig i 5månader..

Men herregud:eek:
Man tror knappt att det är sant!!!
Där var nog inte ett enda bestick åt rätt håll i lådan:crazy:

/J.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 747
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp