Alltid är det något

Sv: Alltid är det något

Jag tycker inte en anmälan är första steget vid kontakt när det gäller den här typen av ärende. Svårare missförhållanden, ja. Men det är ju en smaksak, och om du ringer och hittar en vettig inspektör som sedan väljer att åka ut och titta och finner att det är läge för anmälan/rapport, ja då löser det sig själv (och man slipper stå som anmälare).

Jag fick väldigt bra information, underlag för diskussion med motparten etc och min inspektör slutade samtalet med "du får höra av dig igen om det inte löser sig, för då vill jag gärna åka ut och titta". Kort sagt: en väldigt bra kontakt och ett sakkunnigt bollplank.

Som stallägare tycker jag det är A & O att ha en bra och nära kontakt med inspektörerna, särskilt om man har inackorderingar. Då kan behövas både råd och dåd emellanåt.
 
Sv: Alltid är det något

Men det är ju precis det jag har gjort. Men mitt moraliska dilemma blir nu att problemet kvarstår, bara det att det flyttar från mitt stall. Jag vill ju att hästen får vård, oavsett var den står någonstans. Jag tänker på hästen och den kommer ha det precis likadant i nästa stall, o nästa. Dom tror inte att någon kommer lägga sig i då dom flyttar. Men har dom nya något råg i ryggen lär dom reagera i samma veva hästen kommer ur transporten.

Förstår du hur jag tänker? Det känns i hjärtat och bara en uppsägning tar ju inte bort problemet. Och dom flyttar i månadsskiftet senast.
 
Sv: Alltid är det något

Vi har pratat med ägaren vid flera tillfällen. Hon ser inga problem med det vi ser. Jag har nu på morgonen talat med kommunen och hört mig för hur jag kan gå till väga.
Precis som någon skrev tidigare så får hästen mat och vatten så dom anser det inte akut. Dom har alltså inga planer på att komma ut i brådrasket. Så undertiden får hästen sadel på ryggen och rids i alla gångarter med ömma fötter och smärtor i ryggen.
Jag tänker ju inte låta bli att ge den mat och vatten för att få hit någon. Den är tunn nog ändå. Det får jag inte heller enligt lag, och även om jag "fick" skulle jag aldrig göra så. Jag går hellre på knäna ekonomiskt o ser till att djuren får det dom behöver. (dom har inte betalat för denna månad heller). Just nu ger vi den 18 kg hösilage om dagen, men det tar ju tid innan det märks på henne förstås. Hon ökar ju inte extremt mycket över natten i vikt.

Det blir kostsamt och nu har jag och en stallkamrat diskuterat om vi ska stå för att en veterinär kommer ut, dom har ju anmälningsplikt...

Känns i plånboken, men man kanske kan sova om natten då iaf? :(
 
Sv: Alltid är det något

Det blir kostsamt och nu har jag och en stallkamrat diskuterat om vi ska stå för att en veterinär kommer ut, dom har ju anmälningsplikt...

Känns i plånboken, men man kanske kan sova om natten då iaf? :(

Hade jag haft råd hade jag gjort det. Det kostar pengar för dig att göda den ur egen ficka också.

Kan du inte skicka påminnelsefakturor till ägaren ang obetalda stallplatsen? Förr eller senare går det till inkasso om inget händer och DÅ har ägaren problem med att snäsa bort det... Tar de dessutom hästen från ägaren lär den väl garanterat få vård, eller avlivas? Det är väl ändå bättre för hästen än att detta fortgår..?
 
Sv: Alltid är det något

Kan du inte skicka påminnelsefakturor till ägaren ang obetalda stallplatsen? Förr eller senare går det till inkasso om inget händer...

Ja, om man ansöker om det. Det kan man ju göra utan påminnelser men risken är ju att det inte betalas och då har det bara kostat en massa pengar. Det kostar pengar att driva in pengar den vägen, så det vill ju till att summorna är över en viss gräns.

Själv föredrar jag KFM direkt, och i ts fall hade jag nog tagit ut veterinär och hovslagare om kontraktet medger, och fakturerat hästägaren. OCH drivit det till KFM om de inte betalar.

MEN var noga med skriftliga intyg från hovis och vet om tillståndet, om det skulle gå vidare till rättegång (tvistig fodran)
 
Sv: Alltid är det något

En annan av mina hyresgäster jobbar på KFM ;) hon har sagt att det finns vägar man kan gå för att driva in hyrespengarna.

Enligt en annan i stallet är det den som kallar veterinär som står som betalnings skyldig? Stämmer detta? Isåfall blir det ju jag. Hovslagaren min kan komma ut och titta, men då dom inte betalat föregående skoningar vill hon inte sko denna häst mer.

Att skänka hästen vore det bästa. Till någon som har fri tillgång till hö/hösilage och har tid att vänta ut den innan man kan göra något med den.

Men man kan ju inte ge bort något som inte är ens eget.

Sen var det någon som sa att jag kunde ta hästen i beslag för obetald hyra, men jag vet inte om det är så längre. Sen vill jag inte ha den kostnaden heller. Då får dom hellre lägga skulden dom har till mig på veterinär och hovis, och det har jag även sagt till dom.
Men det är ju inget fel på hästen säger dom o därav kallas ingen av ovanstående. :cry:
 
Sv: Alltid är det något

OM du enligt kontraktet har rätt att ta ut veterinär och debitera ägaren kostnaden för detta är ju saken biff så länge veterinären anser att det finns ett behov.
 
Sv: Alltid är det något

I mitt kontrakt står det att om inackorderingarna inte betalar hyran tillfaller hästen mig efter X antal månader och de får inte flytta hästen innan alla pengar är betalda. Har du den klausulen?
 
Sv: Alltid är det något

Det är retentionsrätt, väldigt bra att ha med i kontraktet.

Wikipeida säger så här:
----
Retentionsrätt (av lat. retentio, kvarhållning), juridisk term, är en borgenärs rätt att till säkerhet för sin fordran innehålla viss gäldenärens lösa egendom, till dess han fått sin fordran betald.

Det är alltså en rätt till främmande egendom
----
 
Sv: Alltid är det något

som sedan står och kostar pengar. Låt säga att dom aldrig hämtar hästen isåfall? Jag kan inte sälja den. För den är inte min. Och förövrigt inte värd pengar (förlåt men så är det). Den kostar i medicin, mat, strö och uppehälle. Nej, jag har inte råd att använda mig av det.
 
Sv: Alltid är det något

Absolut, man behöver inte utöva sin retensionsrätt, men det kan vara ett effektivt påtryckningsmedel för betalning.
 
Sv: Alltid är det något

Jobbigt!!!!
Kan inte vetrinär komma och göra ett utlåtande på att hästen är i det skick den är? Skriva "recept" på behandling: verkning, vila osv?
Och en vetrinär borde ju kunna ringa ut djurskyddet?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 596
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 992
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp