Bukefalos 28 år!

Alltid farligt med hund i bil på sommaren?

Jag tycker ju att det blivit mer och mer hetsigt bland folk (som själva inte har hund) att lämna hund i bil oavsett väder eller omständighet. Det blir liksom oansvarigt fast åker man till hundklubben eller en tävling så ligger ju hundarna i bil även när det är varmt (med ev ac, silvershade, kylmattor, vatten m.m. så är bilen oftast den svalaste platsen att ha hunden en varm sommardag) Jag tror problemet är att gemene man bara har läst rubriken "Livsfarligt att lämna hund i bil" och inte läst vidare om att det handlar om risk för värmeslag, hur man ser om hunden inte mår bra (de blir slöa), hur man ska agera (ringa polis, kolla efter ägarens nummer osv) därför blir resultatet att folk får panik och slutar tänka öht.
 
Ja just I din situation var det kanske ett felaktigt tänk men nu hände det och personen gjorde sin bedömning och agerade så som den trodde var rätt. Ibland blir det fel som sagt.

Knappast en såpass vanlig händelse att man bör uppmuntra folk att inte bry sig eller lägga sig i när dom tror djur far illa.

Visst är det beaktansvärt att folk vill hjälpa djur, men ofta görs det av folk som har fruktansvärt dålig kännedom om djur och som istället skapar onödig stress, skador och lidande hos djuren. Det blir lite ändamålet helgar medlen över det hela. Är det verkligen okej att "rädda" och stressa x antal hundar, och skrämma och hota ägarna (som inte gjort något fel alls) för att i slutändan kanske lyckas rädda en hund på riktigt? Eller ska vi kanske istället försöka nå ut med mer nyanserad information och ett bättre tillvägagångssätt, som att alltid försöka kontakta ägare/polis innan man vidta åtgärder?
 
Visst är det beaktansvärt att folk vill hjälpa djur, men ofta görs det av folk som har fruktansvärt dålig kännedom om djur och som istället skapar onödig stress, skador och lidande hos djuren. Det blir lite ändamålet helgar medlen över det hela. Är det verkligen okej att "rädda" och stressa x antal hundar, och skrämma och hota ägarna (som inte gjort något fel alls) för att i slutändan kanske lyckas rädda en hund på riktigt? Eller ska vi kanske istället försöka nå ut med mer nyanserad information och ett bättre tillvägagångssätt, som att alltid försöka kontakta ägare/polis innan man vidta åtgärder?
Alternativet är att inte gå in och göra något alls och det är inte bättre. Det är trots allt många tyvärr som lämnar hundar i bilen såpass att dom tar skada, folk underskattar hela tiden hur faktiskt varmt det blir i en bil. Och jag tror knappast det är så vanligt att folk inte ringer polisen först och bara går och slår in ruter här och där varje dag. Dessutom så står tydligt överallt tycker jag att man ska ringa polisen först om inte situationen är såpass akut att det inte hinns med.

Det är väl klart det inte är okej att skrämma och hota någon.

Det kommer alltid vara folk som inte förstår. Det går aldrig att komma ifrån.

Sen förstår jag inte det här med att det "ofta" görs av den ena och den andra, liksom vart kan man läsa om alla dom? Hur vet ni att det så ofta görs av folk som inte kan någonting? Vart är siffrorna på att det så ofta slås in rutor utan att polis kontaktats innan?

Jag tror inte det är så vanligt faktiskt, ibland har man otur men oftast inte.
 
Senast ändrad:
Alternativet är att inte gå in och göra något alls och det är inte bättre. Det är trots allt många tyvärr som lämnar hundar i bilen såpass att dom tar skada, folk underskattar hela tiden hur faktiskt varmt det blir i en bil. Och jag tror knappast det är så vanligt att folk inte ringer polisen först och bara går och slår in ruter här och där varje dag. Dessutom så står tydligt överallt tycker jag att man ska ringa polisen först om inte situationen är såpass akut att det inte hinns med.

Det är väl klart det inte är okej att skrämma och hota någon.

Det kommer alltid vara folk som inte förstår. Det går aldrig att komma ifrån.

Sen förstår jag inte det här med att det "ofta" görs av den ena och den andra, liksom vart kan man läsa om alla dom? Hur vet ni att det så ofta görs av folk som inte kan någonting? Vart är siffrorna på att det så ofta slås in rutor utan att polis kontaktats innan?

Jag tror inte det är så vanligt faktiskt, ibland har man otur men oftast inte.

Nej, alternativet är att upplysa på ett nyanserat sätt och uppmana folk att i första hand förska kontakta ägare eller polis.

Ofta och ofta. Jag har själv blivit bemött av ilskna och upprörda personer när mina hundar har varit i bilen och jag suttit och fikat på uteserveringen precis bredvid. Det gick absolut ingen nöd på hundarna. Några fler liknande saker har också hänt och flera andra har ju i tråden vittnat om liknande. För tydlighetens skull så är bilen inte viktigare för mig, men jag reser en del med hundarna och det finns tillfällen då det är enklast för mig, och bäst för hundarnas välmående, att stanna i bilen istället för att följa med. Jag lämnar aldrig hundarna några längre stunder, vidtar åtgärder (nervevade rutor, öppet bagage, silvershade, tilläggsisolering, termometer och takfläkt m.m.), tittar till regelbundet och finns alltid inom 10 min. från bilen.
 
Jag tycker ju att det blivit mer och mer hetsigt bland folk (som själva inte har hund) att lämna hund i bil oavsett väder eller omständighet. Det blir liksom oansvarigt fast åker man till hundklubben eller en tävling så ligger ju hundarna i bil även när det är varmt (med ev ac, silvershade, kylmattor, vatten m.m. så är bilen oftast den svalaste platsen att ha hunden en varm sommardag) Jag tror problemet är att gemene man bara har läst rubriken "Livsfarligt att lämna hund i bil" och inte läst vidare om att det handlar om risk för värmeslag, hur man ser om hunden inte mår bra (de blir slöa), hur man ska agera (ringa polis, kolla efter ägarens nummer osv) därför blir resultatet att folk får panik och slutar tänka öht.
Precis och detta med pajja ruta ses som en lösning, vilket det ju inte är eftersom hundarna ofta inte kan tas ut ändå.

Det kommer nästan alltid fram folk till mig och säger att det är farligt att lämna hund i bil, även typ i november. Skälls det så mår hunden dåligt.
 
Visst är det beaktansvärt att folk vill hjälpa djur, men ofta görs det av folk som har fruktansvärt dålig kännedom om djur och som istället skapar onödig stress, skador och lidande hos djuren. Det blir lite ändamålet helgar medlen över det hela. Är det verkligen okej att "rädda" och stressa x antal hundar, och skrämma och hota ägarna (som inte gjort något fel alls) för att i slutändan kanske lyckas rädda en hund på riktigt? Eller ska vi kanske istället försöka nå ut med mer nyanserad information och ett bättre tillvägagångssätt, som att alltid försöka kontakta ägare/polis innan man vidta åtgärder?
Ock hur många hundar har en i hjäl på vägen? Min hund kunde ha dött om det var buken och inte pungen som fastnat.

Ja, ring 112! Har tom varit med om folk som sagt, neeej det kan jag inte göra för så viktigt är det inte, men pajja ruta och skada hundar kan man.
 
Alternativet är att inte gå in och göra något alls och det är inte bättre. Det är trots allt många tyvärr som lämnar hundar i bilen såpass att dom tar skada, folk underskattar hela tiden hur faktiskt varmt det blir i en bil. Och jag tror knappast det är så vanligt att folk inte ringer polisen först och bara går och slår in ruter här och där varje dag. Dessutom så står tydligt överallt tycker jag att man ska ringa polisen först om inte situationen är såpass akut att det inte hinns med.

Det är väl klart det inte är okej att skrämma och hota någon.

Det kommer alltid vara folk som inte förstår. Det går aldrig att komma ifrån.

Sen förstår jag inte det här med att det "ofta" görs av den ena och den andra, liksom vart kan man läsa om alla dom? Hur vet ni att det så ofta görs av folk som inte kan någonting? Vart är siffrorna på att det så ofta slås in rutor utan att polis kontaktats innan?

Jag tror inte det är så vanligt faktiskt, ibland har man otur men oftast inte.


Man borde upplysa om att det är lika farligt att lämna hundar som barn i en varm bil (då kan folk relatera) och att en får ringa 112. Många vet i inte varför det är livsfarligt, bara att en ruta ska slås sönder.

Hen som slog sönder min bil ville inte belasta 112 (då kanske inte nödvärnsrätten inte heller gällde)

Men kanske viktigast. Hur hjälper det hundar som sitter bak i bilen (vanligaste platsen) att en ruta krossas) Det är ingen som svarat på det

Med hund som skäller är det vanligt ja, även finns tillfällen då folk missat att jag sitter i bilen.

Oftast går det inte så långt, en är ju ofta i nrheten av sin bil och jag känner igen min hunds skall. Han sätter igång larmet (tyst till appen ) också så jag kommer ju. Många vågar inte slå sönder rutan utan försöker hitta någon (karl) som vågar. Förhoppningsvis kan han bilar.
 
Och en hund som hoppar upp o ner och gapar håller inte på att dö av värmeslag. Jag har stått och på avstånd tittat efter hund om jag sett bilar med nervevade rutor som stått i sol. Om jycken då glatt sticker ut huvudet och ser lycklig ut har jag kollat en stund och oftast så kommer ägaren.
 
Och en hund som hoppar upp o ner och gapar håller inte på att dö av värmeslag. Jag har stått och på avstånd tittat efter hund om jag sett bilar med nervevade rutor som stått i sol. Om jycken då glatt sticker ut huvudet och ser lycklig ut har jag kollat en stund och oftast så kommer ägaren.
Kan det gå ut info om det? Alla tror att skällande hund håller på att dö.
 
Jag blir lugn i paniksituationer. Det blödde rejält. Kastade runt hunden för att se om buken var öppen. Gick in i bilen och körde till djursjukhuset som jag som tur var kände till och ringde på vägen.

Han skar sönder pungen och vi valde att kastrera.

Jag blir arg när jag blir rädd.
Hade någon gjort så mot någon av mina hundar vet jag inte vad jag hade gjort.
Har du fått ersättning för skada på hunden?
Inte bara för veterinärräkning utan sveda och värk typ.
 
Jag blir arg när jag blir rädd.
Hade någon gjort så mot någon av mina hundar vet jag inte vad jag hade gjort.
Har du fått ersättning för skada på hunden?
Inte bara för veterinärräkning utan sveda och värk typ.
Ingen sveda och värk men makens bilresa hotellrum och hundens avelsvärde (som bara var teoretiskt, hade inga avelsplaner)

Jag såg nog rätt arg ut när hen skulle hålla fast mig för att vänta på polis. Å andra sidan var jag fullt upptagen att få in hunden i bilen.
 
Alternativet är att inte gå in och göra något alls och det är inte bättre. Det är trots allt många tyvärr som lämnar hundar i bilen såpass att dom tar skada, folk underskattar hela tiden hur faktiskt varmt det blir i en bil. Och jag tror knappast det är så vanligt att folk inte ringer polisen först och bara går och slår in ruter här och där varje dag. Dessutom så står tydligt överallt tycker jag att man ska ringa polisen först om inte situationen är såpass akut att det inte hinns med.

Det är väl klart det inte är okej att skrämma och hota någon.

Det kommer alltid vara folk som inte förstår. Det går aldrig att komma ifrån.

Sen förstår jag inte det här med att det "ofta" görs av den ena och den andra, liksom vart kan man läsa om alla dom? Hur vet ni att det så ofta görs av folk som inte kan någonting? Vart är siffrorna på att det så ofta slås in rutor utan att polis kontaktats innan?

Jag tror inte det är så vanligt faktiskt, ibland har man otur men oftast inte.
Alternativet kan också vara att man sansar sig i ett par minuter och försöker hitta alternativa vägar än att slå sönder en ruta om hunden verkar hyffsat pigg.
 
Ingen sveda och värk men makens bilresa hotellrum och hundens avelsvärde (som bara var teoretiskt, hade inga avelsplaner)

Jag såg nog rätt arg ut när hen skulle hålla fast mig för att vänta på polis. Å andra sidan var jag fullt upptagen att få in hunden i bilen.
Va? Försökte idioten hålla fast dig när du skulle söka vård för hundens skador. Oooo vad jag hade brunnit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp