alltså allvarligt!! (bomlösa sadlar)

Nominous

Trådstartare
varför i hela friden finns det bara så sjukt fula bomlösa sadlar? alla ser ju ut som nå sadlar tagna ut star wars :eek: :crazy:

skulle aldrig i livet skaffa en sån! :devil:

såå.. varför är alla bomlösa (alla som jag sett iafl!!) sadlar så jäkla fula? går det inte att göra dem som vanliga sadlar? varför ska dom vara randiga och se ut som jag vet inte vad?

jag som hatar islandshästsadlar för att de är veckade i sitsen - men dessa är ju 1000 gånger värre!! :eek: hela sadlarna ser ju ut så.. :D

så, finns det "vanliga" sadlar som är fina som är bomlösa?? :angel:

Sv: alltså allvarligt!! (bomlösa sadlar)

Priset först o främst skulle jag tippa på. De bomlösa som ser ut som "normala" sadlar kostar över 10.000. Blir de billigare så kommer jag att köpa en direkt för ovasett hur fula de är så är de i alla fall sköna!

men en vanlig sadel kostar ju också så. köper folk bomlösa sadlar då i första hand för att de är billiga? inte för att de är bra?

De är inte bara fula, man sitter med benen rakt ut och sadeln glider omkring ;)

Det var inte det som var frågan. Du undrade varför man väljer en ful bomlös när det finns bomlösa som ser ut som normala sadlar och då var min första tanke priset. Det är ju så klart samma med bomsadlar. Har man inte råd att köpa en dyr så väljer man en billig eller bättre beg.

Personligen så har jag köpt en bomfri för att jag håller på att bygga upp en häst från grunden och orkar inte prova ut en sadel var tredje månad för att hon har musklat om sig. Trodde faktiskt inte att jag skulle bli så nöjd med den som jag är och hästen trivs superbra, men visst är den ful det håller jag fullständigt med om!

ja jag förstår tänket helt och hållet!! det är inte det!!

men jag förstår inte att de som tillverkar sadlarna inte kan göra dem som vanliga sadlar fast att de är billiga? det går ju att tillverka billiga vanliga sadlar.

sen så borde det ju vara dubbelt så dyrt att tillverka en ful bomlös än en "fin" bomlös - för de måste ju gå åt dubbelt så mycket material med alla veck.. :angel:

alltså det där ser ju mer ut som en westernsadel och inte som den jag visade. men den är inte vacker den heller. ser ut som en flätad korgsadel :angel:

:p

Ja, tillverkningskostn. borde inte vara så mycket högre. Kan det bero på att det inte finns så mycket konkurrens ännu kanske?

Men vad då, det finns iaf minst tre sadlar som ser vanliga ut men är bomlösa,
StarTrekk som visats här ovan, Trekkermaster och Masterback eller om den bytte namn till Tack on Back
(minns inte hur det var, har inte hört så mkt om den mer än att den inte är lika lättanpassad som de första två)

Oj, det var hård kritik. :p Det ÄR ju en "bomlös westernsadel" iof.

Jag som nästan tyckte att den var värd sina 11 000:-. :o Men jag får väl acceptera att jag har dålig smak då. :D 'Couse I like it!

Oj, det var hård kritik. :p Det ÄR ju en "bomlös westernsadel" iof.

Jag som nästan tyckte att den var värd sina 11 000:-. :o Men jag får väl acceptera att jag har dålig smak då. :D 'Couse I like it!

de är lugnt! du kan nog köpa den! den ser låångt ifrån så hemsk ut som de andra bomlösa sadlarna. denna är vettig :) jag retas lite :p

haha.. ja, jag ska bara hitta ngn som har 11tusen att låna ut på livstid. :angel: Nä, ska jag köpa en westernsadel för dom pengarna så satsar jag nog ärligt talat hellre på en med bom, i samma prisklass. ;)

jag som hatar islandshästsadlar för att de är veckade i sitsen - men dessa är ju 1000 gånger värre!! :eek: hela sadlarna ser ju ut så.. :D

Eeeh...
du måste ju bara ha sett gamla islandssadlar från åttiotalet du,
det finns knappt nån nytillverkad sadel för islandshäst med ribbat säte i dagens läge.
Hrimnir legacy kan beställas med ribbsäte dock vet jag.

Såhär ser de flesta av mina islandssadlar ut i sätet
(visst det finns djupare sadlar också, en del rider sina islänningar i rena dressyrsadlar..)

16996917.jpg

/Linn -trött på gamla fördomar om islänningar och utrustning till dom..

Eeeh...
du måste ju bara ha sett gamla islandssadlar från åttiotalet du,

Eller Hööks/Börjes (eller annan valfri butiks) billigaste modell. De brukar vara ribbade. Men man får ju hoppas att majoriteten inte rider runt i islandshästvärldens motsvarighet till Pinto/Kingston-sadeln.;)

Jag SKITER fullkomligt i hur sadeln ser ut bara den passar mig o hästen. Att vara så ytlig att man bara går efter utseende säger allt om hur man är som person:devil:.
Det är FRUKTANSVÄRT att försöka hitta sadlar och allt man provar gör hästen illa. Då är man glad att det finns sadlar som inte är som alla andra.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 661
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 766
Senast: HannaZ
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga... 2
Svar
24
· Visningar
2 555
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31