alltså allvarligt!! (bomlösa sadlar)

Sv: alltså allvarligt!! (bomlösa sadlar)

jaha så du förnekar att man tänker på islandshästar när nån visar en bild på ribbat säte?? :cool: låter skruvat..

jag skiter i hur länge sedan det var populärt att ha sådana sadlar på islandshästar. en ribbad sadel är för mig = islandshäst och det kan du aldrig ta ifrån mig.

Jag tyckte också att bomlösa var fula och tycker det fortfarande, men det gäller inte alla modeller dock. Har själv en Barefoot London (dressyrsadel) och är helnöjd med den och tycker inte att den är så jäkla ful jämfört med en del andra bomlösa.

Det är dock en sak jag tycker är jättetrist med bomlösa - att behöva ha speciella paddar/ schabrak. Vill ju kunna variera, men eftersom specialshabraken kostar så mycket blir det inte att köpa många olika färger (de finns ju inte ens i all världens färgkombinationer).

När jag får råd ska jag absolut testa en bomlös som ser ut som en vanlig (engelsk) sadel :)

Vad lustigt det är med smaken! Jag som tycker att de bomfria sadlarna är så mycket snyggare och roligare än de "vanliga"!

varför måste man ha specialpaddar??

Paddar och paddar (fel uttryckt, sorry)..schabrak och vojlockar med insydda paneler (för att skydda ryggen från tryck) behövs ju till flera bomlösa modeller (bland annat till min).

Paddar och paddar (fel uttryckt, sorry)..schabrak och vojlockar med insydda paneler behövs ju till flera bomlösa modeller (bland annat till min).

:bow: tack!! är de bomlösa sadlarna släta under?? så man sitter direkt på ryggraden utan paddarna?

Jag kan ingenting om bomlösa sadlar men det kan ju vara så att båda är lika bra trots att den ena, enligt dig då, är fulare.

Tror gör man i kyrkan, jag är inte med där.

Eller Hööks/Börjes (eller annan valfri butiks) billigaste modell. De brukar vara ribbade. Men man får ju hoppas att majoriteten inte rider runt i islandshästvärldens motsvarighet till Pinto/Kingston-sadeln.;)

Precis, och neej, det är nog inte många som rider i den typen av sadel. Visst finns det folk som gör, eftersom de uppenbarligen fortfarande säljs, men överlag så är det läääänge sen nån sadel med ribbsits och spadar baktill var något man såg på var o varannan häst.

Att islandsbomlösa sadlar dock säljs med ribbat säte
(de flesta utom ST Island eller ST Gaiter) har nog med att göra att
sätet ska vara mjukt o stabilt och inte så 'soffkudde-aktigt'.

:bow: tack!! är de bomlösa sadlarna släta under?? så man sitter direkt på ryggraden utan paddarna?

Nej, iaf inte de man använder till islandshästar, de har kanal under som vilken sadel som helst, samt de jag räknat upp ovan.

Dock till hööks, börjes och andra soffkudde-bomlösa så måste man så klart ha paddar till då dom är släta under..

:confused::confused: jahaa?? jag vill inte ha en bomlös så varför ska jag forska i dem? varför ska man då vara spydig mot en som undrar varför man ska ha en specialpadd?? lämna tråden om den inte passar dig. ett disskusionsforum passar inte dig damen - du kanske ska föreläsa istället om du är så duktig? :grin:

Varför fråga om du inte är intresserad? :confused:
Jag förstår inte varför man måste vara så negativ till saker man inte vet något om?
Det okända är oftast skrämmande, fult och helt otänkbart. Det gäller att ha ett öppet sinne.
Vem vet, om 2 år sitter du kanske här och talar gott om bomlösa, det bästa som finns enligt dig:grin:.
Finns exempel på användare som varit totalt negativa till alla bomlösa men som nu är supernöjda med sina bomlösa sadlar.
// Linda, tydligen dam.

*knapplån*

Jag förstår inte hur man kan anse att det finns orsak att berätta för alla andra vad de ska tycka, tänka och ha för smak. Om du, ts, inte tycker om utseendet på bomlösa sadlar får det givetvis stå för dig, men att bli otrevlig mot människor som försöker berätta fördelar och sin syn tycker jag INTE är OK.

Själv har jag både bomlösa och bomsadlar, den uppenbara fördelen med bomsadlar är att det finns så många fler att välja på. Fördelen med bomlöst är att de passar många hästar. Och jag vet inte vad som är så fult med min bomlösa, själv tycker jag inte den skiljer sig SÅ mycket från andra dressyrsadlar...

http://s14.photobucket.com/albums/a329/lovisaleonora/Trekker Master/?action=view&current=folmarr.jpg

Jag SKITER fullkomligt i hur sadeln ser ut bara den passar mig o hästen. Att vara så ytlig att man bara går efter utseende säger allt om hur man är som person:devil:.
Det är FRUKTANSVÄRT att försöka hitta sadlar och allt man provar gör hästen illa. Då är man glad att det finns sadlar som inte är som alla andra.
// Linda

:bow::bow: Håller med!! Precis så är det!!

Men har du suttit i dem? De är supersköna :love:

nä jag undrade bara varför dem är så fula och så spacade. och sen undrade jag faktiskt om de var bättre på nåt sätt eftersom de tillverkar dem så konstigt.. att de spacade vad bättre bomlösa än de bomlösa som ser ut som klassiska sadlar.

jag undrade bara varför de ser ut som de gör och att jag tyckte de var fula. när jag fråga OM dem så fick jag till svar att jag skulle läsa på om dem :cool: måste man köpa en bok om bomlösa sadlar för att få ställa en fråga här utan att få sånna kommentarer? jag frågade ju för att jag INTE VET och för att jag ville LÄRA MIG!! sen när blev det fel med det?? jag fattar inte erat tänk..

är inte detta ett forum där man får fråga saker utan att bli dumförklarad och inte få svar?? :confused:

ok. Ja det kan man fråga sig :D

Liknande trådar

Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 640
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 706
Senast: HannaZ
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga... 2
Svar
24
· Visningar
2 547
Utrustning Hej! Nu är det så att jag funderar på att gå över till bomlöst då jag lessnat på att min lille islandskille hela tiden växer ur sina...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka