Aloe Vera till häst med hudproblem?

lady_vip

Trådstartare
Känns som jag har provat allt, men nu fått tips om AloeVera av folk som har hudsjukdomar där det har hjälpt.

Min häst har en autoimun sjukdom och kan periodvis bli ganska dålig, andra perioder är hon som vilken häst som helst. Hennes symptom är någon som liknar mugg, som kan uppstå på hela kroppen. Hon reagerar också allergiskt på vissa växter (fotosensitive).

Jag har bla testat probiotika, utan direkt resultat och faktum är att hon enligt tester har haft en bra tarmflora naturligt, trots sjukdomen.

Nu funderar jag på att testa AloeVera, för vad jag förstår borde det inte vara skadligt?

Någon som har koll på dosering av juice? Kan man ge tabletter istället?

Sv: Aloe Vera till häst med hudproblem?

Aloe Vera 12 ml/100kg häst ca.

Finns ju även som tvål, salva och spray (bland annat).

Jag tycker väldigt bra om produkterna.

jag har ingen aning om vilken sort du använder.

Jag har Forevers Aloe Vera Gel (det som andra kallar juice)
Färskpressad.

Dessutom kan man ge dubbel dos de första 10-14 dagarna för bättre effekt.

Jag har för mig att aloe veran oxå är fotosensibilitetsframkallande- från förra sommaren.

Kan den inte vara allergisk- som solos carex?

Har ingen aning om vilka symptom han får?

Jag har för mig att aloe veran oxå är fotosensibilitetsframkallande- från förra sommaren.

Kan den inte vara allergisk- som solos carex?

Har ingen aning om vilka symptom han får?

Attans... Just av den anledningen har jag inte vågat testa, rädd för reaktion, men så har jag hört så gott om det, folk med psoriasis (stavas?) som blivit symptomfria osv.

Vadå allergisk? Mot vad?

Hon fick en stor fläck 10 x 10 cm, sår i sadelläget i för några veckor sen, men jag reagerade snabbt, la på flugtäcket och tänkte att nu går det tillbaka. Efter en vecka ökade det, så jag började med min älskade Betnovat och på med eksemtäcket i stället, så nu har det gått tillbaka jättemycket.

Efter inventering av hagen hittar jag inga konstiga växter och därför borde det vara solen...

Nu har jag ingen erfarenhet av att ge just juicen, men en av mina damer är mkt käsnlig i hud och päls, särskillt svansen är jättesvår att hålla ordning på. Jag har använt en del aloe vera produkter, det har fungerat jättebra på kroppen dock inte i svansen.

På henne får man pröva sig fram väldigt försiktigt, prövade en aloevera med propolis i som jag hade haft till en annan häst och då funkade det super (då till mugg) Nu skulle jag pröva just i svansen vilket ledde till att hon tappade all päls runt svansen! det såg ut som om hon hade fått världen skav av en svanskappa ungefär:crazy:

Kolla bara på inehållet så att det står aloe vera före vatten, annars får du en väldigt dålig produkt! Men jag rekommenderar verkligen till att du ska pröva dessa produkter, spray och en vanlig gel tycker jag är bäst och särskillt om man kombinerar!

Fast jag vill ge henne det som tillskott, som gel och spray ger det mig tyvärr ingenting, och jag har provat båda ;)

Intressant dock att du skriver att din häst tappade pälsen, vill ju helst undvika en allergisk reaktion.

Ska kolla den sidan, vad har du för erfarenhet av ev. allergiska reaktioner?

Ska rida honom lite bara, kan va kul att testa:D Han har tjatat på mig läääänge nu så tyckte jag att det passade:)

Tyvärr har jag inte så många erfarenheter av allergiska reaktioner. Hade en isis som hade eksem och jag smöjde henne med Proboljan. Hon fick en lång fin man och det hade hon inte haft på många år. I hennes fall tror jag det var stress eksem.
Jag använder probprobukterna till hästarna och hundarna och är supernöjd med de. Vill du ha reda på återförsäljare så hojta till.

Han ska vara väldigt speciell, har hovis berättat hur han är?

Ska läsa på ordentligt, så provar jag nog någon produkt, grejen med Chili är ju att det funkar inte att smörja, utan det måste komma "innifrån".

Jag har förstått att hästen är lite speciell, men vi får se, funkar det inte så får han åka tillbaka, det är ju bara tillridning eller vad man ska säga.

MSM har jag faktiskt inte testat rent, men jag har gett henne kraftfoder som innehöll det. Men jag fick för mig att det var för lederna?

Hon är ju världens mest positiva och glada häst, men henne immunförsvar ger ju upp så fort minsta lilla bakterie får fäste, hade ju varit underbart om jag hade kunnat stärka det mer än jag kan med bra foder och skötsel.
Som det är nu så får hon tex gå med täcke 350 av årets dagar, dels tål hon inte sol och dels sätter hon noll päls på vintern...

Jag köpte en massa A V förra sommaren- både juicer o gel.

vågade inte använda det, utan gav bort det.

solskydd o mjukgörande- silon o inotyol verkar funka bäst. Skyddar även bäst mot solen.

Min häst är fortfarande hårlös på utsidan av karlederna.:crazy: förstörda hårsäckar.

Jag köper allt mitt foder i Sölversborg och en av tjejerna som jobbar där är jätte duktig så jag kan höra med henne om och vad hon har förslag att stärka upp immunförsvaret. Ska mejla henne idag.

Det är jätte synd att hon fått sådana "problem" med huden på henne. Vad ger du henne för foder nu, kan de vara foderrelaterat?
Det är alltid så jäkla svårt att komma på vad det kommer ifrån...

Jag är övertygad om att vissa hästar har större benägenhet till att få hudåkommor.
I synnerhet de med mkt opigmenterad hud.

Jag väntar fortfarande på att min "mugghäst" ska få sitt årliga bekymmer:crazy:

Har också en "mugghäst. Men det konstiga med henne är att det är hennes "färgade" ben som får mugg först och inte det vita:crazy:

solskydd o mjukgörande- silon o inotyol verkar funka bäst. Skyddar även bäst mot solen.

Min häst är fortfarande hårlös på utsidan av karlederna.:crazy: förstörda hårsäckar.

Jag kör med eksemtäcke, noslapp och benskydd, som jag inte har börjat behöva använda än.

Tack och lov så har pälsen kommit tillbaka på min, men hon har ju ärrvävnader...

Det är jätte synd att hon fått sådana "problem" med huden på henne. Vad ger du henne för foder nu, kan de vara foderrelaterat?
Det är alltid så jäkla svårt att komma på vad det kommer ifrån...

Just nu får hon ingenting av mig, hon går på bete, men annars får hon bra grovfoder och komplement med havre, mineraler osv, dock inget "färdigblandat" eftersom det ofta är örter i det och det kan tänkas att hon reagerar på det.

Det KAN vara foderrelaterat, men HBG (som har haft henne några månader i olika perioder) tror att det helt enkelt är solskador, brännskador. Sen när det får lite fäste så kommer bakterierna och gottar sig i det och eftersom hennes immunförsvar redan är lite nedsatt så är det väldigt svårt att bli av med.
Nu kör vi på Betnovat, det kom en fläck på ryggen, men den är nästan borta nu efter ett par smörjningar med det.

Så att det helt enkelt beror på att hon är opigmenterad, så om hon får gå utan att bli dålig så blir hon starkare och starkare, nu har hon varit bra i snart 8 månader:bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Atletix
Tillbaka