Alternativ till Enalapril (blodtryckssänkande)

hier

Trådstartare
So. Jag har kollat blodtrycket igen med förhoppning att det ska ha gått ner nu när jag har gått ner 40 kg, börjat träna och nästan helt uteslutit salt.

Ändå. 170/100. Lägre än tidigare, visst, men det verkar ju lönlöst. Det går i släkten på mammas sida i många generationer. Gammelmormor var hälsan själv, men hade ändå högt blodtryckt.
Mina läkare klagade på att mitt tryck var högt redan när jag var 4 år gammal...

Jag får nog inse att det är generna. Så nu måste jag börja äta blodtryckssänkande. Jag äter Enalapril, men jag får sån hemsk rethosta av det! Såg att det var en vanlig biverkning. Sen biverkning viktuppgång och depression med, det som jag har kämpat med hela livet :banghead:

Finns det andra blodtrycksmediciner utan dessa biverkningar? Viktuppgången är jag inte så orolig för då jag sköter kost och träning och fortsätter gå ner i vikt. Men rethostan driver mig till vansinne!

Ni som äter blodtrycksmediciner, vilka har ni?
 
Ja, hurra - en blodtryckstråd.
Ser fram emot den efter att nyss ha lämnat prover inför läkarbesök och bloctrycket först mättes till 150/50 och sedna mättes om fem gånger och hela tiden steg det. Stannade på 170/70. Jag är van att ha 130/70.

Jag åt blodtrycksmedicin en gång i världen för att min läkare tyckte att jag behövde den i förebyggande syfte (!). Den förde med sig att min sexlust föll som en sten och att det blev fullständigt omöjligt att få orgasm.

Så jag ser också fram emot att höra vilka mediciner som finns och vilka biverkningar de har. Såhär kan jag inte ha det.
 
Jag har gått igenom de flesta gamla men nu har jag Lerkanidipin och Losartan och ligger på 130/80. Det lägsta jag mätt upp tror jag. Fast jag är överviktig. Dessutom inga biverkningar som jag märkt trots att listan på FASS är lång. Jag har haft medicin i över 30 år nu och lär väl få fortsätta.

Jag hade nån gång nån sort som jag fick rethosta av så den fick tas bort när jag fattade att det var biverkan och inte astman som spökade.
 
Generellt mantra angående blodtryck och mediciner:

Det sliter mer på kroppen (risk för stroke och andra tråkigheter) att gå runt med ett väldigt oreglerat blodtryck än att till varje pris undvika medicin, som väldigt många eftersträvar av okänd anledning. :confused:

Dock: Det finns en handfull grupper av blodtryckssänkande preparat med fundamentalt olika verkan och biverkan, så det brukar nästan alltid gå att hitta någon kombination som ger acceptabla biverkningar. Låter inte som ni i tråden hittat rätt variant än, reklamera era läkemedel och be om nya ! :idea:
 
Nä-ä! Idag slutar jag med den på eget bevåg, ska ändå träffa läkaren för uppföljning nästa vecka.

Jag hostade ju för tusan nästan sönder ett revben inatt! Och för att inte tala om min stackars sambo, han var tvungen att lägga sig på soffan...
Kommer ringa på måndag och "förvarna" så hon vet varför jag slutade.
 
Fick högt blodtryck i samband med en graviditetsförgiftning. Toppade på 210/120.. men även efter förlossning så hängde det kvar. Jag hade runt 145/95 upp till 150/105 obehandlad. Nu tar jag Salures (vätskedrivande) och på senare tid även Amlodipin. Ligger på 135/85 numer. Den senare kan jag få svullna fötter av, i övrigt inga biverkningar alls.
 
Gud vad bra, det verkar ju finnas många alternativ! :) Då lär jag ju få en annan medicin som inte har rethosta som biverkning. Tusen tack allihopa! :bow:
 
So. Jag har kollat blodtrycket igen med förhoppning att det ska ha gått ner nu när jag har gått ner 40 kg, börjat träna och nästan helt uteslutit salt.

Ändå. 170/100. Lägre än tidigare, visst, men det verkar ju lönlöst. Det går i släkten på mammas sida i många generationer. Gammelmormor var hälsan själv, men hade ändå högt blodtryckt.
Mina läkare klagade på att mitt tryck var högt redan när jag var 4 år gammal...

Jag får nog inse att det är generna. Så nu måste jag börja äta blodtryckssänkande. Jag äter Enalapril, men jag får sån hemsk rethosta av det! Såg att det var en vanlig biverkning. Sen biverkning viktuppgång och depression med, det som jag har kämpat med hela livet :banghead:

Finns det andra blodtrycksmediciner utan dessa biverkningar? Viktuppgången är jag inte så orolig för då jag sköter kost och träning och fortsätter gå ner i vikt. Men rethostan driver mig till vansinne!

Ni som äter blodtrycksmediciner, vilka har ni?
 
Jag äter Seloken, Amlodipin och Enalapril. Av Amlodipin har jag också fått svullna fötter så den håller jag upp med. Seloken har alltid funkat och den har jag ätit i typ 15 år, har den också som förebyggande mot migrän
 
Har du testat att sluta med gluten och kaffe (i den mån du äter/dricker sådant)? Min mor hade lika högt blodtryck som dig, trots att hon är smal och tränar en del osv. När hon slutade med gluten och drog ner rejält på kaffedrickandet (och slutade med godis) så hade hon plötsligt 120/60, utan(!) mediciner!
 
Har du testat att sluta med gluten och kaffe (i den mån du äter/dricker sådant)? Min mor hade lika högt blodtryck som dig, trots att hon är smal och tränar en del osv. När hon slutade med gluten och drog ner rejält på kaffedrickandet (och slutade med godis) så hade hon plötsligt 120/60, utan(!) mediciner!

Hjälper tyvärr inte. Jag äter ingenting som innehåller gluten och har bytt ut kaffe mot grönt te. Och jag äter inte godis eller annat med socker i.
 
Jag äter Seloken, Amlodipin och Enalapril. Av Amlodipin har jag också fått svullna fötter så den håller jag upp med. Seloken har alltid funkat och den har jag ätit i typ 15 år, har den också som förebyggande mot migrän
Jag äter Metoprolol 100 mg som är samma som SelokenZOC, dvs långtidsverkande, har även Enalapril 10 mg x 2 samt Amlodipin 10 mg x 1.
Ingen hosta, annat än min astma o den är oförändrad, svullna fötter hade jag redan innan jag började med Amlodipin.

Sist jag låg på sjukhus började dom mixtra med dessa mediciner o det var ingen höjdare, blodtrycket gick genom taket.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu får ni som är kunniga gärna komma med lite råd :) Jag vet redan sedan tidigare att jag är i riskzonen för blodproppar. På min...
2
Svar
20
· Visningar
14 686
Senast: Raja
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp