På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

hier

Trådstartare
Nu får ni som är kunniga gärna komma med lite råd :)

Jag vet redan sedan tidigare att jag är i riskzonen för blodproppar.
På min mammas sida har det funnits högt blodtryck sedan så långt vi har kunnat släktforska, och jag mer eller mindre föddes med högt blodtryck. Min mormor fick blodpropp efter en lång flygresa, och min mamma fick blodpropp av p-piller.

Blodtrycket skenade i höjden i tonåren när jag åt minipiller och sedan p-piller, så jag bytte till kopparspiral och numera hormonspiral pga endometrios.

För ett par år sedan hade jag 200/100 och sattes in på Enalapril. Med viktnedgång, saltreduktion, motion och medicin kom jag slutligen ner på 180/70.
EKG var normalt, vilopuls hög (100) men då är jag också nervös i kontakt med vården. Jag har ett litet blåsljud på hjärtat också.

Så, till nuläget:
Nu det senaste året har min kropp få stå emot enorma påfrestningar.
Skador och sängliggande + stillasittande, djup depression och sjävmordsförsök med tillhörande sjukhusinläggning, massa nya mediciner och en total avsaknad av både motion och bra mat. Jag har gått upp 30 kg på 6 månader och röker som en borstbindare, och stressar också väldigt mycket för minsta lilla grej. Har alltid bråttom, alltid hög puls, alltid "andan i halsen". Med andra ord borde jag väl få en stroke vilken dag som helst nu.. :(

Nu tror jag att denna fysiska misshandel har kommit ikapp mig, alltså.
I ca 2-3 veckors tid har jag haft en stickande värk i vänstra vaden, explosiva och intensiva bröstmärtor, och ibland om jag har legat ner länge och tar ett djupt andetag så gör det ont i hela bröstkorgen och bålen, en stickande/skärande smärta.

Jag känner mig lite handfallen nu. Jag är jätterädd att jag faktiskt har en blodpropp i benet och tänk om den vandrar upp mot lungan eller hjärtat?

Hur vet man om det rör sig om en blodpropp?
Värt att nämna är att verkligen hatar att gå till vårdcentralen, jag börjar gråta och skaka av att kolla mina värden eftersom jag vet att min stackars kropp är misshandlad. Så i princip söker jag inte vård förrän det är livshotande, vilket såklart är skitkorkat.

Vilka symptom är viktiga att komma ihåg?
 
Senast ändrad:
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Nu får ni som är kunniga gärna komma med lite råd :)

Jag vet redan sedan tidigare att jag är i riskzonen för blodproppar.
På min mammas sida har det funnits högt blodtryck sedan så långt vi har kunnat släktforska, och jag mer eller mindre föddes med högt blodtryck. Min mormor fick blodpropp efter en lång flygresa, och min mamma fick blodpropp av p-piller.

Blodtrycket skenade i höjden i tonåren när jag åt både minipiller och p-piller, så jag bytte till kopparspiral och numera hormonspiral pga endometrios.

För ett par år sedan hade jag 200/100 och sattes in på Enalapril. Med viktnedgång, saltreduktion, motion och medicin kom jag slutligen ner på 180/70.
EKG var normalt, vilopuls hög (100) men då är jag också nervös i kontakt med vården. Jag har ett litet blåsljud på hjärtat också.

Så, till nuläget:
Nu det senaste året har min kropp få stå emot enorma påfrestningar.
Skador och sängliggande + stillasittande, djup depression och sjävmordsförsök med tillhörande sjukhusinläggning, massa nya mediciner och en total avsaknad av både motion och bra mat. Jag har gått upp 30 kg på 6 månader och röker som en borstbindare, och stressar också väldigt mycket för minsta lilla grej. Har alltid bråttom, alltid hög puls, alltid "andan i halsen". Med andra ord borde jag väl få en stroke vilken dag som helst nu.. :(

Nu tror jag att denna fysiska misshandel har kommit ikapp mig, alltså.
I ca 2-3 veckors tid har jag haft en stickande värk i vänstra vaden, explosiva och intensiva bröstmärtor, och ibland om jag har legat ner länge och tar ett djupt andetag så gör det ont i hela bröstkorgen och bålen, en stickande/skärande smärta.

Jag känner mig lite handfallen nu. Jag är jätterädd att jag faktiskt har en blodpropp i benet och tänk om den vandrar upp mot lungan eller hjärtat?

Hur vet man om det rör sig om en blodpropp?
Värt att nämna är att verkligen hatar att gå till vårdcentralen, jag börjar gråta och skaka av att kolla mina värden eftersom jag vet att min stackars kropp är misshandlad. Så i princip söker jag inte vård förrän det är livshotande, vilket såklart är skitkorkat.

Vilka symptom är viktiga att komma ihåg?
Dom du nämnt
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Ventrombos, propp i vaden, kan vandra till lungan men inte till hjärtat eller hjärnan, så vitt jag vet. Det är andra sorters proppar där.

Men självklart ska du söka vård. Lungemboli vill du inte ha.
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Stickande känsla i bröstkorgen kan såklart vara en hjärtinfarkt men det kan också vara en låsning i bröstkorgen. Jag får ofta sådana låsningar om jag inte rör på mig som jag borde.

En stickande känsla i benet kan ju vara lite vad som helst.

Försök tänka att du går till läkare för att utesluta att det är något farligt, för i de flesta fall så är det inget som är farligt. Det är bara så dumt att vänta om det är det O_o.

Att gå till doktorn är ju en del av lösningen, problemet finns ju redan där. Det uppstår inte för att du går till doktorn, det är där redan nu. Det blir alltså inte värre av att du gått till doktorn. Från det att du gått in till läkaren tills dess du har gått ifrån läkaren har egentligen ingenting förändrats du är den samma, problemet är det samma, världen är den samma.

Jag vet att det inte är så lätt med fobier. Men det vore verkligen bra för dig att ta dig till din läkare och få hjälp med din hälsa. Värdena är ju redan som de är, de förändras ju inte vare sig du går dit eller ej.

Så pepp, pepp ta dig till doktorn förhoppningsvis är enda förändringen efter besöket en minskad ångest och en plan för bättre hälsa.
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Smart sätt att tänka, att världen inte förändras bara för att går till doktorn :p :)

Ska försöka boka en tid till nästa vecka, är väl lika bra att få det svart på vitt...
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Smart sätt att tänka, att världen inte förändras bara för att går till doktorn :p :)

Ska försöka boka en tid till nästa vecka, är väl lika bra att få det svart på vitt...

Lungemboli kan leda till döden. Så fråga dig själv: Vill du dö nu? Nästa fråga är: Vill du dö innan läkarbesöket nästa vecka..., som jag anser är väldigt viktigt för det kan gå jäkligt fort.

Så ringa läkare nu istället så får du komma in genast.
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Det låter som att du nog även skulle må bra av att få hjälp med avslappning i någon form. Personligen är jag sjukt impad av det min osteopat gör med min egen trasiga kropp. Helt utan att manipulera, bara genom att jobba med "energier" (låter asflummigt, men funkar!) så fixar hon så att min kropp hamnar i balans och kan slappna av på ett helt annat sätt.

Mycket trevlig och avslappnande upplevelse, kanske något att boka in efter läkarbesöket så du har något att se fram emot? :up:
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Jag kan inte svara för hur blodproppar i allmänhet känns men jag har haft en propp i mjälten och kan säga att man åker till sjukhus p g a smärtorna.

Finns det ingen i din närhet som kan gå med som stöd till en läkare?
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Lungemboli kan leda till döden. Så fråga dig själv: Vill du dö nu? Nästa fråga är: Vill du dö innan läkarbesöket nästa vecka..., som jag anser är väldigt viktigt för det kan gå jäkligt fort.

Så ringa läkare nu istället så får du komma in genast.

Fast... så intensiv är inte smärtan att jag tror att jag har en blodpropp i lungan i detta nu. Så som jag har förstått det är det ganska tydligt om man har en blodpropp i lungan eftersom delvis intensiv smärta + svårt att andas.

Så jag tror att jag kan vänta till nästa vecka, för så intensiva är inte smärtorna. Lite osäker dock på hur fort det kan gå.
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Fast... så intensiv är inte smärtan att jag tror att jag har en blodpropp i lungan i detta nu. Så som jag har förstått det är det ganska tydligt om man har en blodpropp i lungan eftersom delvis intensiv smärta + svårt att andas.

Så jag tror att jag kan vänta till nästa vecka, för så intensiva är inte smärtorna. Lite osäker dock på hur fort det kan gå.

Det skrev jag inte att jag tror du har. Men har du en blodpropp i benet kan den vandra till lungan och det kan gå rätt fort, typ.
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Ok, jag förstår.
Kan man se skillnad på benen om man har ventrombos i det ena? Såvitt jag har fått lära mig blir det svullet och dylikt, men så är det inte.

Mitt skräckscenario är väl egentligen i det stora hela att den presumptiva proppen redan vandrat vidare och gått upp till lungorna. Såvitt jag har förstått det som av Rajas inlägg så är smärtorna så pass skarpa att man faktiskt åker till akuten. Av det jag har läst mig till kan man alltså inte känna en begynnande propp?
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Ok, jag förstår.
Kan man se skillnad på benen om man har ventrombos i det ena? Såvitt jag har fått lära mig blir det svullet och dylikt, men så är det inte.

Mitt skräckscenario är väl egentligen i det stora hela att den presumptiva proppen redan vandrat vidare och gått upp till lungorna. Såvitt jag har förstått det som av Rajas inlägg så är smärtorna så pass skarpa att man faktiskt åker till akuten. Av det jag har läst mig till kan man alltså inte känna en begynnande propp?

Min man hade en propp i vaden, men det gjorde vid det tillfället inte så ont egentligen, men sjukvården tog det på större allvar än så och han hade ju mycket riktigt en propp där.

Ring sjukvården och låt DE bedöma dina symptom.
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

När jag fick min propp i hjärnan så märkte jag ingenting innan. Ingenting alls. Jag var inte ens riskgruppig. Eller lite eftersom jag varit rökare fram till för 2 år sedan (bittert att fortsätta vara i riskgrupp i minst 5 år efter rökstopp).

Däremot så kände jag väldigt diffust att nånting i min kropp var fel. Jag var och kolla alla värden en månad innan och vi kunde inte se ngt då, men då hade jag å andra sidan ingen propp. Vad vi vet.
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Ventrombos ger svullnad (ganska påtaglig skillnad mellan benen) och intensiv smärta (vad jag fått lära mig).

Om du har en propp i benet som lossnar och vandrar vidare så kan du inte känna att du kommer få en i lungan. Det skulle man väl möjligen känna av om proppen bildas där. Annars är det akut smärta och andfåddhet.

Att gå till doktorn kanske kan lugna dig, smärtorna i bröstet kan ju vara pga stress/ångest.

Massor med peppkramar!
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Men är det inte bättre att kolla upp det innan läget riskerar att bli urakut??
Självklart ska du försöka få en tid till läkare omgående.
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Ventrombos ger svullnad (ganska påtaglig skillnad mellan benen) och intensiv smärta (vad jag fått lära mig).

Tyvärr inte alltid, kan vara rackarns så lömskt med venproppar.

ts. Ring till vc imorgon och se till att få en tid, helst imorgon men iaf under veckan... Det är väl rätt troligt att du inte har någon propp, men med dina riskfaktorer bör det kollas upp.
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Låter som att du tänker mycket, det psykiska är minst lika viktigt som det fysiska! Utifrån din beskrivning kan ingen ställa diagnos, dina symptom måste kartläggas och sättas i sitt samband. Ring VC, det är inte värt att våndas!
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Jag fick order att åka till akuten för en ytlig propp på låret, VC ville verkligen inte ta ansvaret för att det var nåt som skulle lossna och fara iväg. Lite röntgen eller ultraljud så var det konstaterat och salva som jag redan hade i handväskan och jag blev utskriven.
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

Bröstsmärta är ångestframkallande och kan därför förvärra sig själv om man inte får en klar orsak. Det är den av en anledning och det är för att det är en varningssignal för kroppen oavsett hur "mesig" anledningen är.
jag har varit med om flertalet patienter som kommer till mig med ex "upphakningar" i bröstkorgen eller inflammation i revbensbrosket som tror att de håller på att bli tokiga för att de känner sån ångest.

Det är bra att veta om att det finns en sån koppling och det är skönt i ett sånt läge att snabbt få sina farhågor (förhoppningsvis) avskrivna.

Så andas lugnt och ring vårdcentralen imorgon om du inte gjort det idag.
 
Sv: På väg att få en blodpropp? Dör jag snart?

tycker det i bröstet låter som bröstmuskelinflammation....det hade jag en period (och en arbetskollega till mig också) och det gör oooont.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
7 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp