Alternativ till longering

morris

Trådstartare
Jag skulle vilja jobba "min" hästmadam lite mer från mariken, men longering (och löslongering) verkar inte vara någon bra idé.
Hon är jätteduktig under själva arbetet (även om det bara handlar om grundläggande övningar), lyssnar och försöker göra som jag säger. Men hon har hela tiden en blick som ber om att få sluta, minsta lilla otydliga vink om att vi är färdiga gör att hon vill komma till mig och få en kelstund.

Okej, säger ni, men det går väl att stå ut med?
Javisst, om det inte varit så att hon blir svårfångad i hagen efteråt, vill gå ifrån mig och allmänt verkar tycka att jag är en skit. :crazy:

Jag har förstått att longering är en väldigt dominant handling, kan det vara det som är problemet?
Någon som har nån idé på annat "från-marken-arbete"?

Mycket tacksam för svar!

Tömkörning! Jag gick en kurs i tömkörning, behövde en sån för att lära mig allt. Och det e det bästa jag någonsing gjort! Lär dig om du inte kan du kommer inte ångra dig. Lycka till

tömkörning är mina personliga favorit. Lägg gärna till lite bommar och cavaletti.
"bruksridningens" moment är ju väldigt skojsiga också, bla gå över presseningar, gå på plattor, lastpallar, backa i vinkel, gå mellan koner osv osv.
Löshoppning är en annan kul sak man kan roa hästarna med :)

Okej, tömkörning verkar vara populärt! Men jag kan inget om tömkörning... Ja, jag har varit ute och knallat med hästen, gått bakom och hållt i tömmarna...i princip...men det är allt
Med tömkörning, menar ni att gå bakom hästen och "köra" eller det som ser ut att vara en variant av longering? (som sagt, kan inget om detta...)

Anordnas det kurser i tömkörning? Finns det några böcker om det (helst på svenska) så man kan få lite bakgrund...?

Jag brukar tömköra "som longering på två töm". belastningen på bettet blir jämn och det är lätt att byta varv och variera voltarbetet med raktspår, fyrkanter, serpentiner mm.

Piggy

Jag menar både och, du kan hålla dig på banan och longera med två tömmar (lättare att byta varv, kan variera med rakt spår mm), men du kan också gå ut i naturen och köra också.
Är det ingen som kan rida småponnyerna när de ska sättas igång under sommaren så brukar det få bli en tömkörningstur den vanliga uterittsrundan. Det blir bra motion för föraren också!

Fråga på någon ridskola (el tränare/hästkunnig) i närheten om de kan lära dig. Jag vet att bla Anders Eriksson har kurser, gett ut böcker och videor om tömkörning.
Är både hästen och du helt grön på körning så kanske det är lika bra att få hjälp med hur du ska göra innan du börjar.

som andra tidigare nämt så är tömkörning ett bra alternativ. ett annat förslag kan vara drag träning i olika former. är din häst inkörd brukar det inte krävas så lång invänjningsperiod för draglinorna, annars kan det ta lite längre tid. däck eller harv kanske kunde passa?

Ja, det där med skolorna får nog vänta ett bra tag :smirk:
Men jag kom att tänka på en sak: när man tömkör som "longering på två töm", då blir det ju som longering, eller :confused: För det var ju nämligen det jag ville undvika... Eller har jag missuppfattat något?

Tömkörningen blir vad du gör den till! Om du bara står på en volt så blir det typ som longering. Men du kan hålla dig på fyrkantspåret, serpentiner och göra enstaka volter i olika former.
Sen tycker jag det är bra att tömköra ute och man kan träna mycket dressyr i skritt (trav oxå om man orkar springa bakom ;))

Det beror på HUR du gör.

När du longerar kan du typ bara be hästen om gångart/tempo. Har du inspänningar kan du ju få den att jobba lite emd kroppen också.
När du tömkör kan du göra de övningar som du även kan rida. Ställning, tempo, samling, halter, o s v. Eftersom du har "förlängda tyglar" får du en jämnare kontakt med hästen, och du kan ställa högre krav! Hästen får ofta lättare att balansera sig själv, om du ber om det, och hästen jobbar med kroppen istället för att bara springa omkring.
När du tömkör kan du också variera dig! Volt , 4kantsspår, snett igenom, halvt igenom och sånt kan du lätt få till! Du kan ta fram bommar och andra "hinder"! Du kan gå ut i skogen och göra typ "allt" utan att störa hästen med din obalans!
Du ser också hur hästen rör sig, och därmed få reda på vad du behöver ändra/hjälpa hästen med!

Jag gillar tömkörning skarpt, kanske främst för att jag slipper störa hästen med min obalans/dåliga tajming, jag ser exakt vad hästen gör och jag får hästen att jobba igenom hela kroppen i den balans som den själv måste jobba sig til!

Det finns kurser, som är mkt bra! Var bor du?
Finns också video o sånt!
Pm:a om du undrar nåt!

Gå in under Barock och kolla, finns mkt markarbetsövningar o dyl. Samt annan form av longering och tömkörning som inte kräver inspänningstyglar för rätt form. Fråga inte mig bara, jag är kass :crazy:

Gå en Nh kurs (pma mig så kan jag tipsa dig om en toppentränare). Då kommer du åt problemet med att hon inte gillar longering samtidigt som du lär dig att motionera henne på ännu ett sätt.

Hästar tycker Nh är skoj, bara man gör rätt. (det finns dåliga varianter som kallar sig Nh, så man ska veta vad man åker på.) :)

JAg arbetar mina hästar lösa i en mindre hage eller i liten paddock 20x40m eller i ridhus. Man behöver inte vara i en rundcorall för detta.
Det tar ett tag men sen kan man jobba hästran över cavaletti och styra med rösten och de tycker det är görskoj.
Jag känner också att jag får en mkt bra kontakt under ridning senare också.
En annan bra sak är ledträning, bara enkla saker som stanna när du stannar, vänta gå i gång direkt på ditt kommando och inte dra i grimskaftet eller gå på en utan hålla lagom avstånd.OBS!! detta är ej NH tjafs utan sunt förnuft som jag alltid har kört med för att få en varierad träning och kunna motionera när man själv varit indisponerad.
Hoppas det går bra!!

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir... 2 3
Svar
44
· Visningar
9 648
Senast: Raderad medlem 142658
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 617
Senast: Cilva
·
Hästhantering Jag har ett 14-årigt sto (som jag haft i nio år) som för det mesta är snäll och inte bråkar mycket vid hämtning i hagen. Oftast går hon... 2
Svar
27
· Visningar
7 855
Senast: purity_666
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 144
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025