Alternativ till pelham?

lady_vip

Trådstartare
Vad skulle ni rekommendera? Alltså att varva med pelham.

Kimblewick funkar inte, för "svagt"...

Bör vara kedja och stång eftersom hon inte tycker om delade bett.

Tack!!

//E

Sv: Alternativ till pelham?

Jag varvar pelham, kandar, akademisk stång, westernstång och Kimblewick....

Och om vi bara ska ut och skritta...hackamore med långa skänklar...

Hej.

Har du provat ett gag-bett, har det på min häst som är rätt framåt ohc stark ohc han funkar jättebra på det, för det mesta...

Har ännu inte hittat något rakt gag bett med port...

lady_vip: Har du testat med någon utav Mylerbetten?

Jag har inte provat Myler, mycket för att de är för dyra för att "prova". Akademisk stång funkar inte eftersom det ska duga till hoppning. Provade en sån en gång och det var på tok för skarpt.

Ett hackamore med långa skänklar hade varit ett bra alternativ, men hon har så liten nos att de blir för stora :angel:

//E

Jaktstång kanske? Är ingen expert på bett, men jag red min polle på pelham förut men nu rider jag med jaktstång, funkar jättebra på min häst som e ganska stark.

Vad menar du med jaktstång? Kimblewick brukar ju kallas jaktstång...?

//E

Jaktstång = Kimblewick.....och det fungerar inte skrev hon i första inlägget...;)

Jag har fått min avkortad i nosdelen.....

Vad behöver du för bettstorlek ?

ah okej:p Sa ju att jag inte var ngn bett expert, har bara hört att det kallas jaktstång men nu fick jag ju veta det:D

Hon har 11,5 i pelhamet och är ju ett halvblod på strax över 160, men har ett litet fint cob-huvud...

Jag red en hel del på "vanligt" pelham innan, men hon blev på tok för bekväm och la hela sin tyngd på det, sen blev hon superlång och liksom bara hängde där... Knepet med hackamore är ju att det blir svårare att göra omhoppningssvängar, men jag kan ju ha det när vi tränar i skogen.
Var köpte du ditt?

//E

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 426
Senast: Oknytt
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka