Alternativa snösulor

Sv: Alternativa snösulor

En kompis i stallet hade polarpads hela förra vintern och hon var mycket nöjd. Hästen hade dem dygnet runt men hon tog av dem när hon skulle rida i ridhused (dvs 4-5 ggr/v).
 
Sv: Alternativa snösulor

Var de slitstarka?

Varför tog hon av dem, onödigt eller blev det krångel på sådant underlag?
 
Sv: Alternativa snösulor

Vi har de vanliga, enkla svarta (har aldrig sett något namn på dem) sedan 8 år, och de fungerar jättebra. Vissa är inne på 3:e eller 4:e året nu :)
 
Sv: Alternativa snösulor

Och vi har alltid haft de beigea med kanal och är nöjda. Men denna omgången har de behövts en enda gång. Även om min häst inte har problem känns det lite onödigt i leran faktiskt. Därför undrade jag :-) 4 brodd har min däremot så polarpads kanske är aktuellt.
 
Sv: Alternativa snösulor

Polarpads funkar toppen, inga styltor.

Nackdelarna med att ha de på dygnet runt är att man måste skruva av och rengöra under ibland för det kan komma in skit och att de går sönder lättare än vanliga sulor. Hur lätt de går sönder verkar bero på hästen, på en del tycks de hålla nästan som vanliga snösulor men på en bekants häst höll de knappt en vecka. Men värt att prova om man inte vill/kan ha vanliga sulor, jag tycker de är toppen att ha om snön kommer innan jag hunnit få å riktiga snösulor men jag har en stallkompis som aldrig använder vanliga utan bara polarpads dygnet runt hela vintern.
 
Sv: Alternativa snösulor

Har provat polarpads i år med första snön, verkar göra sitt jobb och sitta bra, men vilket jäkla helvete att klippa till dem i rätt storlek! Sega som sjutton så inte ens mustadtången kunde gnaga sig igenom dem utan motstånd. Nästa gång kör jag på klassikern GB-glasslock (håller inte lika länge men å andra sidan är de lättare att klippa ut, och smakar bättre :p )
 
Sv: Alternativa snösulor

Kl.

Har någon testat joursulan? Tycker att det verkar vettigt, speciellt här i söder där man aldrig vet om det blir snö eller ej. Känns sådär att häst har gått med sulor i flera veckor i leran:(
 
Sv: Alternativa snösulor

Intressant! Ska beställa en variant av den oxå tror jag. Synd att det redan varit jul :-P
 
Sv: Alternativa snösulor

Han blir kanske motiverad att extraknäcka... Be honom att fundera på joursulan när han ändå är ifarten, 400kr/par+frakt:eek:
Måste ju gå att tillverka billigare!
Om de funkar blir jag gärna första kund, till rimligt pris förstås:D
 
Sv: Alternativa snösulor

Kl.

Har någon testat joursulan? Tycker att det verkar vettigt, speciellt här i söder där man aldrig vet om det blir snö eller ej. Känns sådär att häst har gått med sulor i flera veckor i leran:(

Vet ett par stycken som använder de, och de är riktigt nöjda med dem :)
 
Sv: Alternativa snösulor

Ok, vet du hur hållbara de är? Behöver de byta ut dem under säsongen eller håller de kanske flera säsonger? De är ju inte precis gratis, så det gör ju inget om de håller ett tag menar jag.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 044
Senast: Fazeem
·
Utrustning Nu har Micklemtränset funnits i ett antal år och provats av många. Jag har inte testat än, men är nyfiken på hur ni upplever tränset...
2
Svar
22
· Visningar
1 951
Senast: NOC14
·
Utrustning Jag tänkte köpa en värmeväst som man laddar upp med usb. Men så blev jag osäker på om det kommer funka med en skydds/säkerhetsväst...
Svar
0
· Visningar
307
Senast: Frauk
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
673
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp