Eric le Tixerant gjord eller finns det ngt ännu bättre nu?

JohannaB

Trådstartare
Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝

Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord som hästen trivs bra med.

Elastik verkar vara viktigt för honom så det vill vi ha men sen har han också sadeltvång OCH väldigt lite plats för plattan på sadelgjorden….
…stoet som också har sadeltvång (man kan samla på sådana hästar med ;) ) funkar fint med Wintec Cair, men den sadelgjorden är för stor under magen på valacken och han slår armbågen i den i varje steg framförallt i skritt.

Så är det bara att kasta upp tusenlapparna och köpa en ny Eric le Tixerant till honom eller finns det andra bättre alternativ ni kan tipsa om?
Och finns det till och med något bättre alternativ som är billigare? 🤑
 
Har du någon bild på hästen med sadelgjord? När du säger att han slår armbågarna i gjorden låter det som att han kanske har en rätt stor bröstkorg eller stor mage som trycker fram gjorden mot frambenen? I såna lägen kan det vara till hjälp med en crescent-gjord, alltså en gjord som är svängd för att magen/bröstkorgen inte ska trycka fram den lika mycket.
 
Så här ser han ut.
Ingen riktigt bra bild men den jag kunde hitta nu.

Här syns även anledningen till bytet av gjord, han gillar denna men jag tycker den är för kort (och sen börjar elastiken vara rätt slut i den med, fick med den begagnad till sadeln)
 

Bifogade filer

  • 171E3776-DA8E-4B66-BB8F-657C9B309768.jpeg
    171E3776-DA8E-4B66-BB8F-657C9B309768.jpeg
    627,5 KB · Visningar: 133
Den gjorden är väldigt mycket för kort. Det ser ut som att han är ganska rund i bröstkorgen. Testa en crescent-formad gjord och se vad han tycker. Det finns elastiska som inte är så dyra.
 
Din gjord är väldigt mkt för kort och dessutom så stämmer inte hästens gjordläge med sadelstropparna, instämmer med @iNHALE att testa en svängd och längre gjord.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är på jakt efter en ny hoppgjord men hittar inte det jag letar efter. Jag vill ha en gjord som är mycket utskuren vid armbågarna så...
Svar
2
· Visningar
1 406
Senast: Amie_
·
C
Utrustning Har läst här inne om "Eric le Tixerants gjord" - är den bra? Har en unghäst som har sadeltvång (många i den stostammen som har)...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
18 105
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp