Aluminiumgolv?

U

Uddi

Jag har fått för mig att jag måste ha aluminiumgolv när vi köper transport. Vilka fler än Ume & Boj har det, nån som vet..? (Är ute efter begagnat, vilket gör det lite svårare...)
 
Det där har jag funderat på en del oxå, vad tycker expertisen här på forumet om aluminium vs. plyfa i golvet? I första läget låter det ju fantastiskt med aluminium, inget som kan ruttna men sen kommer nästa tanke.. stål ihop med aluminium är inget bra och någonstans i konstruktionen måste man väl använda stål antar jag.

Nyare Ifor Williams har också aluminiumgolv. Det finns säkert fler.
 
Jag kan säga att jag känner viss ängslan för aluminium delvis för att det är mycekt svårare att bedöma det materialets tillstånd än just trä - som räcker att köra en skruvmejsel i.
Mattorna brukar dessutom vara vulkade fast i golvet vilket försvårar kontrollen. Vägsalt samt urin påskyndar oxidationen av aluminium.
Men, nog tror jag att livslängden på aluminiumgolv är längre än för plyfa, det är bara så svårt att bedöma NÄR det är dåligt...
 
Hej!

Aluminiumplåten i Boj's golv är av en typ som tål både urin och vägsalt.
Idag lämnar dom 15 års garanti på aluminiumgolven.

Hug your horses!
/Mike :devil: - Nöjd Bojägare sedan 6 år........
 
Du har nog helt rätt, som du skriver. Jag är bara orolig för den dagen då golvet inte är tillräckligt bra längre - hur upptäcker man det innan det är för sent. Trägolv är ju relativt enkelt att kontrollera i vilket skicka det är. Oxiderande aluminium kan vara svårare att gradera allvarligheten på, även om det är efter 15 år. Släpet ska ju hålla längre än så (om man inte är sådan som byter ofta förstås, men jag funderar nog snarast på när man köper begagnat).
 
Hej!

Mitt aluminiumgolv är 6 år gammalt nu, och förutom en lätt ytoxidation, som ju är naturligt
finns där ingen oxidation alls :D

Tror att det kommer att hålla rätt länge........

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Pratar man med försäljare av släp med plyfagolv så menar de givetvis att golven räcker länge. Blev visade någon test (vid Falsterbo) där det inte var skillnad på golven i hållbarhet. Min gubbe var ganska siggig efter det... han "vet ju att aluminium är bättre". Vi får väl se om 20 år...
 
Jag tror absolut att Al-golven håller längre, jag är bara bekymrad över hur svårt det är att upptäcka när materialet börjar ta slut/bli sprött. Ett plyfagolv räcker det ju att slå en mejsel i så märker man om det är mjukt...
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 437
Senast: iNHALE
·
Gravid - 1år Jag ska köpa mig en bärsele. Har fått låna en mjuk variant men den funkar inte så bra så jag spanar på ergobaby. Jag vill inte ha sjal...
Svar
16
· Visningar
770
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 459
Senast: tuaphua
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
262
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp