Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

(Guiden)
Amatörkusken Fredrik Jonsson gav sin häst 13 rapp med körspöet i ett lopp på Axevalla.
Händelsen har anmälts av banveterinären till Jordbruksverket.
Jonsson riskerar en lång avstängning och kan även bli fälld för djurplågeri.
- Så våldsamt tycker jag inte att det var. Det är som att göra en höna av en fjäder, säger Fredrik Jonsson.

http://www.guiden.se/article.jsp?article=4595&category=42
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

Riskerar avstängning?? Jag hoppas avstängningen blir låååång....
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

Att dem aldrig lär sig. F**n vad hästarna måste blivit misshandlade under alla dessa år utan ngn gjort ngt :devil: Tur att anmälningarna har tagit fart så att man får ett slut på hästmisshandeln inom trav/hästsporten:bow::bow::bow:
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

Det har blivit ännu värre, verkar det som.... :mad:
Såna som slår sina hästar får piskrapp av MIG! En spark i röva får dom, dock. Vidrigt att de inte ser hästarna med respekt på nåt sätt :mad:
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

Ja jag tycker det är rätt, som själv håller på med trav, men hua hur dom piskar sina hästar/ponnyer på hopptävlingar med, och inte blir dom avstängd, inte ens tillsagda!
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

Jodå håller med, men faktum är, på en del tävlingar har överdomaren bra koll och tillsägelse, ibland med avstängning, förekommer även där. Man kan undra, när nu en del pryglar sina hästar på tävling, hur de behandlas hemma när ingen ser??
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

jag blir helt förvånad över det här då jag själv har ridit för honom. han är en väldigt duktig ryttare, kan tyvärr inte säga något om hur han är som kusk, men blir ganska förvånad över det här då dom till slut införde både sporr -och piskförbud på ridskolan jag red på då många missbrukade det. så det här kom som en chock..:(
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

antagligen vard et väl hetsen över att få vinna loppet med en högoddsare som gjorde att han agerade på ett sätt som han inte gjort till vardags. tävlingsmänniskoan kanske tog över och det blev så fel...
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

Vet en kille som precis tagit ut licensen (ungdom) som använde pisken för mkt o blev avstängd i 2 mån.
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

Varför inte helt enkelt FÖRBJUDA PISKEN på tävling--och helst också på träning...Bara förbjud det,kan något vara enklare ???
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

Varför inte helt enkelt FÖRBJUDA PISKEN på tävling--och helst också på träning...Bara förbjud det,kan något vara enklare ???

Jag har skrivit något liknande förut, jag menar detta med för hård drivning är inte så ovanligt och vad gällande travhästen så ska de ju faktiskt springa och komma först bara för att de tycker det är så roligt.
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

Varför inte helt enkelt FÖRBJUDA PISKEN på tävling--och helst också på träning...Bara förbjud det,kan något vara enklare ???

Förbud tror jag inte hjälper tyvärr. Däremot bättre häst kunskap och framförallt bättre rid och kör utbildning.

Som ngn skrev så ska man inte tro att detta inte sker och ofta ännu värre inom ridsporten både på tävling/träning och bakom stängda dörrar.

Spö borde i så fall främst förbjudas inom ponnysporten där hysteriska föräldrar står och skriker slå den,slå den när den vägrar eller river.

Tretton rapp på drygt trehundrafemtio meter, vad är det mot drygt femtio rapp på en dressyrträning på hög nivå + oräkneliga ryck i munnen och sargade sidor av sporrarna.

Det klassiska ordspråket återkommer: Där konsten tar slut tar våldet vid

Den dagen ridsporten (om den dagen nu inträffar) får samma massmedia la uppmärksamhet och TV tider som travsporten får så kommer nog reglerna skärpas markant utifrån bruk av drivning med både spö och sporrar.

Jag är ytterst förvånad att ingen journalist "hittills" varit ute på en vanlig ridsports tävling, (gärna en ponnytävling) och dokumenterat ridsportens missbruk av spö och ställa frågan till förbundet hur man ser på det djurplågeriet.
 
Senast ändrad:
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

Jag är ytterst förvånad att ingen journalist "hittills" varit ute på en vanlig ridsports tävling, (gärna en ponnytävling) och dokumenterat ridsportens missbruk av spö och ställa frågan till förbundet hur man ser på det djurplågeriet.
Var det inte du som i en annan tråd hade en sådan bra ståndpunkt om ett ämne?
Tycker mig minnas det, men den tråden togs bort innan jag kom in igen, minns du varför?
Annars håller jag med dig, men jag tror mig veta varför inte det är intressant för journalister att springa på ponnytävlingar. Det är helt enkelt inte tillräckligt mycket pengar att vinna, vare sig för ekipage eller åskådare.
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

Varför inte helt enkelt FÖRBJUDA PISKEN på tävling--och helst också på träning...Bara förbjud det,kan något vara enklare ???

för att pisken är menad till att korrigera hästen för att inte orsaka olycka. men den missbrukas ibland av människor som får för hög segervittran. och det händer i alla hästsporter tyvärr.
om du tittar i reglementet för travsport så ser du att pisken inte får annvändas i drivande syfte i mer än vissa snälla maningar (har inte dom korrekta formuleringarna i huvet, nån anna kan få fylla i). och det står klart och tydligt att man inte får driva hästen men enhandsslag utan bibehållen töm osv. så vi har väldigt skarpa regler för hur piskan får annvändas. men detta missbrukas ibland och det får konsekvenser - och hårda dessutom. vilket jag tycker är bra. så jag tycker travsporten har tagit detta på allvar och föregår med gott föredömme.

sen angende förbud på piskan - vet du vilka konsekvenser det skulle ge???
i norge har man förbud på piska i lopp, och det är inte sällan dom hästarna blir sparkad i arschlet och ryckta i munnen istället om det blir stridens hetta över mål - och det tycker jag är värre!!!!!!

så näe - jag är inte för förbudet mot piska. jag tycker det är bra som det är. vi har hård kontroll och vi bestraffar dem som missbrukar det,vad mer kan man göra?
 
Sv: Amatörkusk slog sin häst 13 gånger

om du tittar i reglementet för travsport så ser du att pisken inte får annvändas i drivande syfte i mer än vissa snälla maningar (har inte dom korrekta formuleringarna i huvet, nån anna kan få fylla i). och det står klart och tydligt att man inte får driva hästen men enhandsslag utan bibehållen töm osv. så vi har väldigt skarpa regler för hur piskan får annvändas. men detta missbrukas ibland och det får konsekvenser - och hårda dessutom. vilket jag tycker är bra. så jag tycker travsporten har tagit detta på allvar och föregår med gott föredömme.

sen angende förbud på piskan - vet du vilka konsekvenser det skulle ge???
i norge har man förbud på piska i lopp, och det är inte sällan dom hästarna blir sparkad i arschlet och ryckta i munnen istället om det blir stridens hetta över mål - och det tycker jag är värre!!!!!!

så näe - jag är inte för förbudet mot piska. jag tycker det är bra som det är. vi har hård kontroll och vi bestraffar dem som missbrukar det,vad mer kan man göra?

:bow::bow::bow::bow: precis vad jag skulle skriva


det som hänt är givetvist hemskt. MEN faktumet att det uppmärksammas och straffas (kusken är tillsvidareavstängd tills nyår och anmäld till polisen (tror jag)) bevisar att inom travsporten har vi mycket mer effektivt djurskydd än inom många andra hästsporter. I andra hästsporter sker det i det tysta istället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp