ambulanshelikopter

Ska vi snacka bortglömd vrå av landet så bor jag i ett landskap där det finns EN polisbil på en yta stor som Stockholm. Om vi har tur och den inte får stärka upp i närliggande distrikt vilket händer ibland.
 
Nu har jag ju ingen aning om hur just din landsdel är så det ska jag inte säga någonting om men jag tror inte att det är en särskilt ovanlig känsla att ens egen landsände är eftersatt jämfört med alla andra. :p
detta är inte bara en känsla
Företag flyttar härifrån för att det är för dåliga kommunikationer, det ligger för långt bort.
I Kalmar fanns förut vad som ansågs vara världens bästa bilfabrik. Den lades ner av nämnda skäl, trots att den var på topp ur kvalitetsynpunkt.
Regeringen tycker inte heller att landsänden är viktig, de satsar nästan ingenting på regionens redan dåliga vägar och järnvägar i planen fram till 2029 och om de dessutom inför flygskatten de hotat med, så hotar i sin tur flygbolagen att överge flygplatsen här.

Många tror att allt är nära bara för att man bor i södra Sverige, men vår region blir snarare alltmer isolerad från resten av landet.

(och till och med regnvädren struntar i oss :p de passerar ofta diagonalt från sydväst och missar det här hörnet av landet - även om det regnat mycket i år
 
Men i helikoptern finns det läkare, och mycket bättre möjligheter att vårda patienten på plats, och sedan under färd.
När jag, i samarbete med ambulansföretag och akutläkare, har arbetat med att utforma ambulanshallar och inryckningsvägar till stora sjukhus har jag fått lära mig att man kan bedriva avancerad sjukvård i ambulanserna. När patienten väl finns i ambulansen är det relativt sällan som det är extremt bråttom in till sjukhuset. Vid vissa skador kan det dock vara viktigt med mjuk och jämn körning (vilket kan vara en anledning till att man väljer helikopter vid rid- och trafikolyckor t ex @Magiana). Åtminstone förr så valde man också ambulans före helikopter just när patienten behöver vård på väg in till sjukhuset eftersom det var svårare att ge bra vård i en helikopter p g a att det är trångt. Detta kan dock vara bättre i de nya helikoptrarna.
 
Nu är det ju inte bara Visbys som finns där, utan även Stockholms och Norrtäljes lär ju utnyttjas vid behov. Sen behöver ju sjukhuset personen ska till kunna ta emot helikoptern, det är ju inte så att helikoptern kan landa på vilket sjukhus som helst, de som har helikopter har ju även helikopterplattor. Så det kan ju också vara en orsak, det är ju inte helt gratis att bygga om och anpassa, även om man skulle ha råd med själva helikoptern.
Stockholms helikopter är stationerad i Norrtälje. Helikopterplattan på Värmdö finns inte kvar.
 
När jag, i samarbete med ambulansföretag och akutläkare, har arbetat med att utforma ambulanshallar och inryckningsvägar till stora sjukhus har jag fått lära mig att man kan bedriva avancerad sjukvård i ambulanserna. När patienten väl finns i ambulansen är det relativt sällan som det är extremt bråttom in till sjukhuset. Vid vissa skador kan det dock vara viktigt med mjuk och jämn körning (vilket kan vara en anledning till att man väljer helikopter vid rid- och trafikolyckor t ex @Magiana). Åtminstone förr så valde man också ambulans före helikopter just när patienten behöver vård på väg in till sjukhuset eftersom det var svårare att ge bra vård i en helikopter p g a att det är trångt. Detta kan dock vara bättre i de nya helikoptrarna.

I våra ambulanser är det (vad jag vet) inga läkare med....
Inte när jag har åkt i alla fall.
I helikoptern va de en gammal garvad läkare, som startade behandling redan i soffan i vardagsrummet, när svärfar var sjuk. :heart
Jag känner en fd pilot, som flög ambulanshelikopter, han var bla. med på tv serien som handlade om Umeå sjukhus, och helikopter världen.

* Jenny *
 
I våra ambulanser är det (vad jag vet) inga läkare med....
Inte när jag har åkt i alla fall.
I helikoptern va de en gammal garvad läkare, som startade behandling redan i soffan i vardagsrummet, när svärfar var sjuk. :heart
Jag känner en fd pilot, som flög ambulanshelikopter, han var bla. med på tv serien som handlade om Umeå sjukhus, och helikopter världen.

* Jenny *
Om jag har förstått det hela rätt så varierar det vad det är för personal i helikoptrarna, alla har inte (alltid) läkare med. I ambulanser är det (normalt i Stockholm i a f) ambulanssjuksköterskor som till sin hjälp har teknisk utrustning med möjlighet att koppla upp övervakningsutrustning mot sjukhuset och få assistans därifrån. Gör SOS bedömningen att det behövs läkare på plats så kan de skicka akutläkare (de har egna bilar). Den finns också speciella intensivvårdsambulanser (som även används när man flyttar patienter som är under intensivvårdsbehandling).
Att bemanning och organisation ser olika ut i glesbygd med långa avstånd och i mer tättbefolkade delar av landet är ganska rimligt tycker jag.
 
Finns helikopter i Uppsala också.

Den verkar användas ganska flitigt.

Vid trafikolyckor kan det nog också handla om möjligheten att ta sig ifrån olyckan med hänsyn till köbildning etc.

Exakt! Jag bor precis vid Akademiska sjukhuset och jag tycker jag ser och hör helikoptrar som landar där varje dag. Till exempel just nu.

Nu är det ju inte bara Visbys som finns där, utan även Stockholms och Norrtäljes lär ju utnyttjas vid behov. Sen behöver ju sjukhuset personen ska till kunna ta emot helikoptern, det är ju inte så att helikoptern kan landa på vilket sjukhus som helst, de som har helikopter har ju även helikopterplattor. Så det kan ju också vara en orsak, det är ju inte helt gratis att bygga om och anpassa, även om man skulle ha råd med själva helikoptern.

Har varit med om att mer än en helikopter flugit in mot Akademiska. Jag antar att de ibland vill ha patienter till vissa sjukhus beroende på kompetens eller plats. Och då används kanske helikoptrar från olika ställen till samma sjukhus. Om vi nu inte har fler helikoptrar här i Uppsala.
 
Som några skrev tidigare att vi har en i Mora .Har sett den vid flera olyckor så den har används här flitigt då vi har 10 mil till akuten .Var skeptisk i börja då man hörde vad det kostade men som läkaren i helikoptern sa till en släkting till mig som behövde den att det är räddningen för oss som bor långt från stora sjukhus och då alla akuter är nedlagda här runt om .Förut hade jag en mil till akuten visserligen på vc då som alltid var bemannad .Skadar man sig efter kl 16 så får man åka till mora dit är det 10 mil men vc i Sälen är öppen vinterhalvåret då turisterna är här till kl 21 tror jag det är
 
I Stockolms län är det två syrror med IVA utbildning i ambulanserna, de delar på att vara storasyster o lillasyster.
 
Exakt! Jag bor precis vid Akademiska sjukhuset och jag tycker jag ser och hör helikoptrar som landar där varje dag. Till exempel just nu.



Har varit med om att mer än en helikopter flugit in mot Akademiska. Jag antar att de ibland vill ha patienter till vissa sjukhus beroende på kompetens eller plats. Och då används kanske helikoptrar från olika ställen till samma sjukhus. Om vi nu inte har fler helikoptrar här i Uppsala.
Den används ganska flitigt i sthlm med. Låg inne i våras i Solna och såg helikoptern passera utanför fönstret flera gånger om dagen (och natten).
 
Jag har fått dirigera helikoptern vid iaf ett tillfälle och det är flera gånger som det kommit både helikopter och ambulans till min granne även om det varit vanligare med "bara" ambulans genom åren. Fastlandet, Stockholmsområdet.
 
Bor i västra Värmland och har 6 mil till närmsta sjukhus men är det akut så kan det vara det som ligger 12 mil bort som gäller. Ambulansen finns 2,5 mil bort. Och då år det till mitt i samhället så bor man längre in i skogen så är det längre. Vi har IVPA som åker ut först eftersom ambulansen kan ta tid (speciellt om den redan är på sjukhuset)
Vi har helikopter. Har sett den flera gånger.
 
Exakt! Jag bor precis vid Akademiska sjukhuset och jag tycker jag ser och hör helikoptrar som landar där varje dag. Till exempel just nu.



Har varit med om att mer än en helikopter flugit in mot Akademiska. Jag antar att de ibland vill ha patienter till vissa sjukhus beroende på kompetens eller plats. Och då används kanske helikoptrar från olika ställen till samma sjukhus. Om vi nu inte har fler helikoptrar här i Uppsala.

Nej bara den blåvita är ”vår”.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp