ambulanshelikopter

ameo

Trådstartare
Moderator
Vilka delar av landet har tillgång till ambulanshelikopter? Vilka har det inte? Hur ser avståndet till akutsjukhus ut? (förvirrade ameo-funderingar som uppstår ibland när jag ser bilder på helikopter vid olycksplatser)

Jag bor i södra Kalmar län och här finns ingen.
För oss som bor på fastlandet kanske det går bra utan. Det finns sjukhus med akutmottagning med 8-10 mils mellanrum utmed sydostkusten. Och förhållandevis bra vägar.
Men jag tänker ibland att det är vansinne att det inte finns helikopter tillgänglig för t.ex norra öland, som invaderas av turister på somrarna. Böda sand är t.ex en stor och populär campingplats på norra öland. Det är 10 mils avstånd och normal restid vid normal trafik är 1½ timme. Sommartid kan man inte räkna med normal trafik på Ölands relativt trånga vägar med små möjligheter till säkra omkörningar. Kanske tar det 1½ timme med blåljus då...
Ett flygande fordon hade kunnat förflytta en akutpatient ganska snabbt till Oskarshamn, som ligger (uppskattningsvis) 3-4 mil bort fågelvägen.

untitled.jpg
 
Jag vet faktiskt inte var helikoptrarna finns, men här i fjällen blir vi hämtade av helikopter från Lycksele. De tar ca 55 minuter i bästa fall, för den att nå oss.
Ambulans tar väl lite mer än 1 timma (12 mil bort) Men i helikoptern finns det läkare, och mycket bättre möjligheter att vårda patienten på plats, och sedan under färd.
På senaste tiden har SOS börjat skicka både helikopter och ambulans vid te.x benbrott i slalombacken, det känns lite onödigt....
Vi är i alla fall otroligt glad att vi har helikoptern, den känns som en trygghet, med de avstånd vi har.

Då min son bröt benet på skolan, fick vi taxi med bår... 24 mil.... Spännande!

* Jenny *
 
@ameo: Hela Norrland är täckt av helikopter så vitt jag vet, avstånden är i de flesta fall där extremare än i ditt exempel. Vi här i Dalarna har också tillgång till helikopter. Jag har också för mig att det finns på västkusten.

Längs gränsen samarbetar de med Norge också, de blev tex larmade vid den stora bussolyckan i Härjedalen.
 
@ameo https://sv.wikipedia.org/wiki/Ambulanshelikopter

Jag vet inte om det går att dela upp i vilka som har amb-helikopter tillgängliga och vilka som inte har det. Jag har nämligen för mig att helikoptrar från olika delar av landet kan skickas till andra orter om det behövs. Sen finns ju även SAR-helikoptrar som kan åka ut till sjuka eller skadade personer på öar etc, i vissa landsting tar de då med sig en erfaren sjuksköterska.

Skulle det bli ett hjärtstopp på nordligaste delen av Öland kan jag tänka mig att en helikopter kommer om det går snabbare att flyga dit och få in patienten till sjukhus än om en ambulans åker. Sen kanske en ambulans blir skickad ändå för att ha mer personal på plats.
 
@ameo: Hela Norrland är täckt av helikopter så vitt jag vet, avstånden är i de flesta fall där extremare än i ditt exempel. Vi här i Dalarna har också tillgång till helikopter. Jag har också för mig att det finns på västkusten.

Längs gränsen samarbetar de med Norge också, de blev tex larmade vid den stora bussolyckan i Härjedalen.
Jo, att avstånden i Norrland är längre än det jag beskriver har jag koll på.
Och det var en bild från en trafikolycka på Orust som gjorde att jag skrev detta...
Stockholmsregionen har väl också helikopter, om jag inte minns fel.

När jag var liten fanns det, om jag inte minns helt galet, helikopter även här. Men det är många år sedan nu.
Det är ju en kostnadsfråga som allt annat, givetvis.
Det jag tänker på är att det är få ambulanser stationerade på öland generellt (ingen aning ifall de bemannar fler över somrarna??) och norra öland är som ett ingenmansland 10 månader om året, medan befolkningen på ön minst 10-dubblas under några sommarveckor.
Utan att veta exakt hur det förhåller sig, så om de måste dra 2 ambulanser på norra öland, så är den delen av ön sen obemannad tills dessa 2 kommit tillbaka minst 3 timmar senare. Händer det något då, så är vi nästan uppe i samma inställelsetider som hos @kamomillo ...

@ameo https://sv.wikipedia.org/wiki/Ambulanshelikopter

Skulle det bli ett hjärtstopp på nordligaste delen av Öland kan jag tänka mig att en helikopter kommer om det går snabbare att flyga dit och få in patienten till sjukhus än om en ambulans åker. Sen kanske en ambulans blir skickad ändå för att ha mer personal på plats.
Klippte lite
Närmaste ambulanshelikopter för Kalmar län, inkl Öland, är Visby enligt den kartan.
Tror inte man drar helikopter från Visby för ett hjärtstopp.
Kanske händer det, men jag har inte i vuxen ålder hört talas om en enda gång då ambulanshelikopter använts vid en akut situation i den här landsänden.
(enda gången jag hört talas om konkret var när en barndomsgrannes bäbis förflyttades med helikopter till Sahlgrenska för en transplantation, men det var ju inte en akut-grej)

Generellt, utanför ambulanshelikopterämnet, så är sydöstra hörnet av vårt land ett bortglömt hörn, som bara finns när turisterna ska till öland på semester.
Det är rätt frustrerande... (men kanske tillhör en annan trådinriktning)

 
@ameo Kanske inte står i tidningarna jämt när helikoptern är ute och åker vid dig? Jag vet att helikopter stationerad i närheten varit till Öland i alla fall ett par gånger de senaste åren. Och jag har verkligen inte koll på alla deras turer.

Sen tar det ju tid att starta upp en helikoptertur också. Ofta går det snabbare att bara lasta i ambulans och åka även om avstånden till sjukhus är 10 mil. Helikoptern ska ju värmas, fyllas med folk, åka och landa och där kan det ju ha gått en 30-40 minuter. Sen ska det lastas och åkas iväg också och där har det gått en timme.
 
Jo, att avstånden i Norrland är längre än det jag beskriver har jag koll på.
Och det var en bild från en trafikolycka på Orust som gjorde att jag skrev detta...
Stockholmsregionen har väl också helikopter, om jag inte minns fel.

När jag var liten fanns det, om jag inte minns helt galet, helikopter även här. Men det är många år sedan nu.
Det är ju en kostnadsfråga som allt annat, givetvis.
Det jag tänker på är att det är få ambulanser stationerade på öland generellt (ingen aning ifall de bemannar fler över somrarna??) och norra öland är som ett ingenmansland 10 månader om året, medan befolkningen på ön minst 10-dubblas under några sommarveckor.
Utan att veta exakt hur det förhåller sig, så om de måste dra 2 ambulanser på norra öland, så är den delen av ön sen obemannad tills dessa 2 kommit tillbaka minst 3 timmar senare. Händer det något då, så är vi nästan uppe i samma inställelsetider som hos @kamomillo ...


Klippte lite
Närmaste ambulanshelikopter för Kalmar län, inkl Öland, är Visby enligt den kartan.
Tror inte man drar helikopter från Visby för ett hjärtstopp.
Kanske händer det, men jag har inte i vuxen ålder hört talas om en enda gång då ambulanshelikopter använts vid en akut situation i den här landsänden.
(enda gången jag hört talas om konkret var när en barndomsgrannes bäbis förflyttades med helikopter till Sahlgrenska för en transplantation, men det var ju inte en akut-grej)

Generellt, utanför ambulanshelikopterämnet, så är sydöstra hörnet av vårt land ett bortglömt hörn, som bara finns när turisterna ska till öland på semester.
Det är rätt frustrerande... (men kanske tillhör en annan trådinriktning)
Fast helikopter används i regel inte vid hjärtstopp i Stockholmsområdet heller. De används när det behövs ambulans till någon av alla öar i skärgården, där det annars bara går båttrafik, vid trafikolyckor och olyckor i skogen eller liknande dit det är svårt att sig med bil.

Det är ju inget som ersätter vanlig ambulanstrafik utan används när en vanlig ambulans inte räcker till. Generellt sett är det ju svårt att landa en helikopter i ett bostadsområde, t.ex.
 
@ameo Kanske inte står i tidningarna jämt när helikoptern är ute och åker vid dig? Jag vet att helikopter stationerad i närheten varit till Öland i alla fall ett par gånger de senaste åren. Och jag har verkligen inte koll på alla deras turer.

Sen tar det ju tid att starta upp en helikoptertur också. Ofta går det snabbare att bara lasta i ambulans och åka även om avstånden till sjukhus är 10 mil. Helikoptern ska ju värmas, fyllas med folk, åka och landa och där kan det ju ha gått en 30-40 minuter. Sen ska det lastas och åkas iväg också och där har det gått en timme.
Självklart står det inte alltid, men det känns konstigt att man aldrig hört talas om det ens.
Men det är ju bra om det händer.
 
Här över flyger den ofta sommartid. Den utgår från Göteborg men kan också vara stående närmare kusten. De får hämta mycket patienter från Lysekil upp till Strömstad och de flygs ofta till NÄL (Trollhättan) och då paserar de över här.
Förr hade vi en i Uddevalla också men sedan ett par år tillbaka så är inte Uddevalla Sjukhus ett akutsjukhus längre.
 
Utan att veta exakt hur det förhåller sig, så om de måste dra 2 ambulanser på norra öland, så är den delen av ön sen obemannad tills dessa 2 kommit tillbaka minst 3 timmar senare. Händer det något då, så är vi nästan uppe i samma inställelsetider som hos @kamomillo

Fast det är ju inte särskilt ofta som det krävs 2 ambulanser i 3 timmar för ett fall. Och det ska ju vara en jädra otur ifall man blir allvarligt sjuk just under de tre timmarna på ett sådant vis att en behöver ambulans NU. Och det har ju ingenting med att ni som landsdel är bortglömda att göra (dom du skrev längre ner i inlägget) utan att så är det på alla ställen, det finns inte oändligt med resurser. Tex i Umeå är det bara två ambulanser på vardagsnätterna och åker de ut på samma larm kan det vara 7 mil bort till närmsta ambulans.

En måste ju se rimligheten i att ha tre ambulanser stationerade i ett glesbefolkat område för att någon kanske blir akut sjuk samtidigt som två ambulanser är upptagna i flera timmar. Det kostar ju en jädra massa pengar.
 
Fast helikopter används i regel inte vid hjärtstopp i Stockholmsområdet heller. De används när det behövs ambulans till någon av alla öar i skärgården, där det annars bara går båttrafik, vid trafikolyckor och olyckor i skogen eller liknande dit det är svårt att sig med bil.

Det är ju inget som ersätter vanlig ambulanstrafik utan används när en vanlig ambulans inte räcker till. Generellt sett är det ju svårt att landa en helikopter i ett bostadsområde, t.ex.
Ambulans har använts även vid olyckor på en ridskola jag gick på. Den finns på fastlandet och inga problem alls att nå med bil då den ligger längs med länsvägen.
 
Fast helikopter används i regel inte vid hjärtstopp i Stockholmsområdet heller. De används när det behövs ambulans till någon av alla öar i skärgården, där det annars bara går båttrafik, vid trafikolyckor och olyckor i skogen eller liknande dit det är svårt att sig med bil.

Det är ju inget som ersätter vanlig ambulanstrafik utan används när en vanlig ambulans inte räcker till. Generellt sett är det ju svårt att landa en helikopter i ett bostadsområde, t.ex.
Har sett ambulanshelikopter i en liten by i Norra Norrtälje (ej ö). Var på besök och det var tydligen en av grannarna i bostadsområdet som blivit akut sjuk. Minns inte hur. Tyvärr klarade sig inte denna person. Men det verkar som ambulanshelikopter används även på fastlandet. Tror denna landade på närbelägna idrottsplatsen (typ på fotbollsplanen). En helikopter landar lätt på ett gärde eller en fotbollsplan. Och sådana brukar finnas på mer avlägsna destinationer (på landet).
 
Fast helikopter används i regel inte vid hjärtstopp i Stockholmsområdet heller. De används när det behövs ambulans till någon av alla öar i skärgården, där det annars bara går båttrafik, vid trafikolyckor och olyckor i skogen eller liknande dit det är svårt att sig med bil.
det var @Wysiwyg som nämnde hjärtstopp först, därav min kommentar
(har ingen nått hjärtstoppspatienten på en dryg timme är det nog rätt kört...)
Det är ju inget som ersätter vanlig ambulanstrafik utan används när en vanlig ambulans inte räcker till. Generellt sett är det ju svårt att landa en helikopter i ett bostadsområde, t.ex.
utan att veta, bara genom att själv tolka bilder från t.ex trafikolyckor
så verkar det som att man stundtals använder det som komplement vid olyckor på högtrafikerade vägar, där det kan vara svårt att ta sig fram med ambulans på vägen. Det finns ofta helikoptrar på bilder från olyckor runt stockholmsregionen, när det inte är alldeles inne i stan.
Och, som sagt, det var en olycka på Tjörn (skrev fel förut...) som fick mig att skriva detta.
Tjörn kan väl ändå inte anses vara så oåtkomligt att helikoper ska vara nödvändigt, om hela östra kustremsan mellan Stockholm och skåne bara har Visbys helikopter att förlita sig på.
Tja, jag tycker väl kanske att det finns en liten orättvisa i fördelningen av helikoptertillgången (söder om Dalälven)... :p
Fast det är ju inte särskilt ofta som det krävs 2 ambulanser i 3 timmar för ett fall. Och det ska ju vara en jädra otur ifall man blir allvarligt sjuk just under de tre timmarna på ett sådant vis att en behöver ambulans NU. Och det har ju ingenting med att ni som landsdel är bortglömda att göra (dom du skrev längre ner i inlägget) utan att så är det på alla ställen, det finns inte oändligt med resurser. Tex i Umeå är det bara två ambulanser på vardagsnätterna och åker de ut på samma larm kan det vara 7 mil bort till närmsta ambulans.
Bortglömda delen av landet skrev jag för att det är så frustrerande att vår del av landet är eftersatt på så många fronter. Det har inget med ambulanserna att göra.
En måste ju se rimligheten i att ha tre ambulanser stationerade i ett glesbefolkat område för att någon kanske blir akut sjuk samtidigt som två ambulanser är upptagna i flera timmar. Det kostar ju en jädra massa pengar.
Nu menar jag inte att det ska vara fullbemannat året runt. Glesbefolkat är det på vintern och då minskar ju också risken för att ambulansen behövs. Jag tänker under turistsäsongen, när ön är allt annat än glesbefolkad. Och mina fördomar (bekräftade i viss mån av egna erfarenheter) är att ju fler turister, desto större risk för olyckor längs vägarna.
 
Ambulans har använts även vid olyckor på en ridskola jag gick på. Den finns på fastlandet och inga problem alls att nå med bil då den ligger längs med länsvägen.
helikopter menar du?
Har sett ambulanshelikopter i en liten by i Norra Norrtälje (ej ö). Var på besök och det var tydligen en av grannarna i bostadsområdet som blivit akut sjuk. Minns inte hur. Tyvärr klarade sig inte denna person. Men det verkar som ambulanshelikopter används även på fastlandet. Tror denna landade på närbelägna idrottsplatsen (typ på fotbollsplanen). En helikopter landar lätt på ett gärde eller en fotbollsplan. Och sådana brukar finnas på mer avlägsna destinationer (på landet).
Alltså, jag uppfattar det som att när helikoptrar finns i närheten så tenderar man att utnyttja det också. Kanske mer än vad som egentligen behövs?
Finns ingen helikopter att använda i närheten, utan man måste använda en som är stationerad längre bort, så använder man sig av väg-alternativet även vid de tillfällen då helikopter kanske hade varit optimalt. För att alternativet inte finns.
 
Bortglömda delen av landet skrev jag för att det är så frustrerande att vår del av landet är eftersatt på så många fronter. Det har inget med ambulanserna att göra.

Nu har jag ju ingen aning om hur just din landsdel är så det ska jag inte säga någonting om men jag tror inte att det är en särskilt ovanlig känsla att ens egen landsände är eftersatt jämfört med alla andra. :p Och eftersom du själv tog upp ambulansverksamheten kan jag ju bara bemöta just det.

Nu menar jag inte att det ska vara fullbemannat året runt. Glesbefolkat är det på vintern och då minskar ju också risken för att ambulansen behövs. Jag tänker under turistsäsongen, när ön är allt annat än glesbefolkad. Och mina fördomar (bekräftade i viss mån av egna erfarenheter) är att ju fler turister, desto större risk för olyckor längs vägarna.

Ja men då är väl rimligt att resurserna ökar på sommarhalvåret då det är mer befolkat och större risk för olyckor? Det har förmodligen inte så mycket att göra med att just turisterna är mer värda än åretruntboende utan att skadefrekvensen ökar med antalet människor och semesterfirare.

(Hjärtstoppet tog jag som exempel bara på en urakut situation. Kan lika gärna vara en hypoglykem diabetiker, en infarkt etc)
 
Ambulans har använts även vid olyckor på en ridskola jag gick på. Den finns på fastlandet och inga problem alls att nå med bil då den ligger längs med länsvägen.

Har sett ambulanshelikopter i en liten by i Norra Norrtälje (ej ö). Var på besök och det var tydligen en av grannarna i bostadsområdet som blivit akut sjuk. Minns inte hur. Tyvärr klarade sig inte denna person. Men det verkar som ambulanshelikopter används även på fastlandet. Tror denna landade på närbelägna idrottsplatsen (typ på fotbollsplanen). En helikopter landar lätt på ett gärde eller en fotbollsplan. Och sådana brukar finnas på mer avlägsna destinationer (på landet).

Självklart används de på fastlandet och vid andra situationer än de jag räknade upp, trodde det var uppenbart att det var exempel, men jag var visst lite otydlig där. :)

Min poäng var att det inte används helikopter för att ta sig fram snabbare till den skadade, utan för att det t.ex är svårt att komma dit med ambulans (eller därifrån), patienten kan behöva åka till ett annat sjukhus pga platsbrist, viss specialkompetens är nödvändig eller liknande.

Handlar det om hjärtstopp eller den typen av akuta lägen som behöver behandlas så snabbt som möjligt på plats så kommer i regel en ambulans fram snabbare.
 
det var @Wysiwyg som nämnde hjärtstopp först, därav min kommentar
(har ingen nått hjärtstoppspatienten på en dryg timme är det nog rätt kört...)

utan att veta, bara genom att själv tolka bilder från t.ex trafikolyckor
så verkar det som att man stundtals använder det som komplement vid olyckor på högtrafikerade vägar, där det kan vara svårt att ta sig fram med ambulans på vägen. Det finns ofta helikoptrar på bilder från olyckor runt stockholmsregionen, när det inte är alldeles inne i stan.
Och, som sagt, det var en olycka på Tjörn (skrev fel förut...) som fick mig att skriva detta.
Tjörn kan väl ändå inte anses vara så oåtkomligt att helikoper ska vara nödvändigt, om hela östra kustremsan mellan Stockholm och skåne bara har Visbys helikopter att förlita sig på.
Tja, jag tycker väl kanske att det finns en liten orättvisa i fördelningen av helikoptertillgången (söder om Dalälven)... :p
Nu är det ju inte bara Visbys som finns där, utan även Stockholms och Norrtäljes lär ju utnyttjas vid behov. Sen behöver ju sjukhuset personen ska till kunna ta emot helikoptern, det är ju inte så att helikoptern kan landa på vilket sjukhus som helst, de som har helikopter har ju även helikopterplattor. Så det kan ju också vara en orsak, det är ju inte helt gratis att bygga om och anpassa, även om man skulle ha råd med själva helikoptern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp