American akita

Sandra78

Trådstartare
Ett par bekanta är väldigt sugna på en American akita. Jag kan väl känna att de kanske tar sig lite vatten över huvudet, om man läser på rasklubbens hemsida, tex så verkar de ha ganska stark både jakt- och vaktinstinkt..?
Är det någon som kan något om rasen, hur mycket aktivering kräver den tex? Vad "vill" den jobba med? Funkar den som lägenhetshund i stan? Är den svår/lätt att träna om man jämför med tex en rottweiler (som vi har)?

Edit: Hälsan? Rasbunda sjukdomar? Gör man MH/MT i någon utsträckning?

Senast ändrad:
Sv: American akita

Ett par bekanta är väldigt sugna på en American akita. Jag kan väl känna att de kanske tar sig lite vatten över huvudet, om man läser på rasklubbens hemsida, tex så verkar de ha ganska stark både jakt- och vaktinstinkt..?
Är det någon som kan något om rasen, hur mycket aktivering kräver den tex? Vad "vill" den jobba med? Funkar den som lägenhetshund i stan? Är den svår/lätt att träna om man jämför med tex en rottweiler (som vi har)?

Edit: Hälsan? Rasbunda sjukdomar? Gör man MH/MT i någon utsträckning?

:eek: De är otroligt skarpa. Absolut inte en lägenhets hund. Snygga rent extriört,men det finns säkert andra raser som har ungefär samma utseende,men inte Akitans instinkter.
Från deras rashemsida:
Rasen har ändvänts som vakthund, jakthund och till hundhetsning. Storlek och temperament
Am.Akita är en stor och kraftig hund men ser ofta mycket större ut än vad de egentligen är. En hane är mellan 66-71 cm hög och väger 45-55 kg som vuxna, tikar är 61-66 cm hög och väger 35-45 kg.

Am.Akita är en lugn och stabil ras, det är inte mycket som imponerar dem. De blir mycket starkt fästa vid familj och vänner men är tämligen ointresserade av främmande. Det är en "tyst" ras, de skäller inte gärna i onödan.
Deras vaktinstinkt är stor och bör ej tränas upp.
Jaktinstinkten är också stor och man måste träna mycket för att kunna ha Am.Akita lösa i skog och mark.

http://www.americanakitaklubbsverige.se/
I fel hand en mycket obehaglig ras.
Den ser riktigt gosig och läcker ut på samma gång.
Tror dock att uppfödarna är medvetna,och vill att deras valpar skall komma rätt. Rasen har inte utvecklats till att stå som nr1 på var mans önskelista,det innebär att det inte är lika lätt att bli "pålurad" en Akita av oseriösa "uppfödare"
Man får säkert goda och uppriktiga råd av dem som har valpar.:)

Senast ändrad av en moderator:

Det är ungefär så jag uppfattat rasen också :crazy: Inte riktigt rätt, alltså.

Om man skulle titta på en hund som har samma utseende ungefär men mer av sällskapskaraktär, var hamnar man då? Dvs en mankhöjd på runt 60 cm och fluffig päls. Som inte är så jaktintresserad, funkar att gå koppelpromenader i stan och ha lös på gården på landet. Hyfsat förarvek, social, inte skällig.

Vet inte riktigt hur de hade tänkt sig att aktivera hunden, men det är nog inte aktuellt med någon hårdare träning eller tävling, annat än utställning kanske.

Det är ungefär så jag uppfattat rasen också :crazy: Inte riktigt rätt, alltså.

Om man skulle titta på en hund som har samma utseende ungefär men mer av sällskapskaraktär, var hamnar man då? Dvs en mankhöjd på runt 60 cm och fluffig päls. Som inte är så jaktintresserad, funkar att gå koppelpromenader i stan och ha lös på gården på landet. Hyfsat förarvek, social, inte skällig.

Vet inte riktigt hur de hade tänkt sig att aktivera hunden, men det är nog inte aktuellt med någon hårdare träning eller tävling, annat än utställning kanske.

Varför måste pälsen vara fluffig :p? Det utesluter ju en hel del raser ;)

Vi har en american akitahane på 3år.
Jag kan kort beskriva hur just han är så kanske du får en liten uppfattning om rasen.

Han är väldigt mån om sin flock och nya medlemmar (i hundväg) kan få det väldigt tufft i början. Har han väl accepterat en annan hund så är den alltid välkommen.
Han går absolut inte ihop med andra hanhundar.
Detta är tydligen ganska vanligt hos am. akita, både hos tikar och hanar, att de har svårt för hundar av samma kön.
Förarvek vet han inte vad det betyder. Det är en tuff och hård hund på det viset. Han har STOR jaktlust.

Har bott med honom i stad i lägenhet utan större problem. Så länge han fick sina promenader så gick det bra. Däremot så hittade han på hyss om han blev lämnad ensam (även om de andra hundarna var kvar hemma).
Lämnas han helt ensam hemma så ylar han.

Inlärningsförmåga = 0.
Han kan göra ett försök i 2sek, sedan är det inte roligt.
Har försökt på alla de sätt och vis att få honom mer intresserad att arbeta med resultat att han tittar på mig, suckar och sedan går och lägger sig.

Det är en ras som kräver att du vet vad du ger dig in på om du skaffar en.
Samtidigt är den hemma med familjen en precis vad den ser ut som, en stor nallebjörn;)
Vår akita älskar alla människor, öppen och trevlig, dock har jag mött flera akitor som inte alls har den sociala biten..
Har också hört att de har extrem vaktinstinkt. Dock glömde de tala om det för våran:D

För liten kanske (idealhöjd hanar 56 cm, tikar 52 cm) men eurasier? Också en spets men betydligt "lättsammare" än am akita.

Lånar min egen knapp... Akita låter inte som något bra val för de här personerna, helt klart.
Samojed har vi tipsat om men det ratades utan motivering. Eurasiern tycker jag personligen låter mycket mer passande, ska absolut tipsa om det!
Tack för hjälpen :bow: Jag är helt vilse på den här typen av hundar, så det uppskattas, då risken/chansen finns att det är till oss de kommer att vända sig med ev problem.

Jag har två stycken american akita, en tik på drygt 3år och en hane på 8 månader.

Mina hundar är lugna, trygga och stabila. Dom älskar sin familj och är ganska nonchalanta mot främmade. De är mycket tålmodiga mot våra barn och överlag måna om sin "flock".
Tiken går ihop med de allra flesta hundar men det tar lite tid innan hon accepterar som. (bästa vännen är en jack russel)
Hanen är ju ung så det är inget problem emd andra hunsar än iaf. jag tror det är viktigt att de får lära sig umgås med mycket andra hundar redan i tidig ålder.

Mina hundar har ingen stor jaktlust utan är lösa i skog och mark och emd under ridturer. Detta har jag iof tränat mycket redan från början.

Jag tränar lydnad och viltspår med båda hundarna och jag anser att det är lättlärda hundar men hundar som man får vara lite påhittig med de tröttnar fort om man tränar dom enformigt....

Jag tränar även lite agility och trick för skojs skull och det gillar dom.

Jag gillar deras kattlika beteende och att man får jobba lite för att vara deras idol. :D Det är hundar som tål att hänga med men de klarar sig även med mindre motion och aktivering de dagar man inte har lust.

Att de är "hårda" och tuffa ja det är de nog till viss del men på ett annat vis än tex en rottis. Det som jag tycker är speciellt med Akitan är att de är så självständiga och att det är svårt att "tvinga" fram något är det inte kul så kan det kvitta. MIna hundar har för övrigt testat betydligt mindre gränser än de rottisar och dobberman som vi tidigare haft.

Hanen är betydligt tuffare än tiken men också roligare att jobba med då han har mer motor.

Gör man MH/MT i någon utsträckning?

jag gjorde Mh med min tik för någon vecka sedan, det finns dom som gör det men det är ganska ovanligt.

Om man ska ha en aa ska man se till att välja hund från en kennel där man inte bara avlat på utställningslinjer utan det bör finnas lite arbetslinjer med också. Dessutom skall man se till att mna får en kennel där hundarna växer upp innomhus i familjen.

Jo, jag vet att du säger det och det är bara kul om så är fallet. Men faktum kvarstår att jag har fått hindra en 7 månaders akitatik från att fullkomligt äta upp en annan hund, så nej, jag har inte träffat bra exemplar.

Sen tror jag också att akita är en sån ras som många kanske underskattar och har alldeles för lite kunskap om. Och jag har ju sett bilder på din tik och hon verkar jättetrevlig utifrån bilderna!

Jag antar att de tycker det är fint med fluffig päls?

Kom på en sak :idea: Pudlar har ju ganska fluffig päls ;):D Kanske inte vad de letade efter men.. de är fina i alla fall:laugh:

Jag tycker det verkar som om du fått väldigt mycket bra hjälp av andra i tråden och jag hoppas det löser sig med dina kompisars(?) hundval!
Lycka till :bump:

En Chow Chow kanske?
chow_rough.jpg

Det är väl en liten nallebjörn i utseende om något:)

De jag har träffat har varit lugna och goa hundar, inte speciellt fartiga kanske.. Men de har varit bra familjehundar hos dem jag vet har sådana.

Annars finns det ju Keeshound
250px-Keeshond_Majic_standing_cropped.jpg

De vet jag inget om mer än att de är fluffiga:p

/LL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka