Amerigo sadel

Nalasmatte

Trådstartare
Hej
Jag har en amerigo dj sadel som jag tänkt sälja. Jag vet bara inte vad jag ska sätta för pris. Har kollat runt och hittar ingen som min. Jag vet inte årsmodell heller 🤷‍♀️
Någon som vet? 🙏 IMG_20200724_193049.jpg
 
Hej
Jag har en amerigo dj sadel som jag tänkt sälja. Jag vet bara inte vad jag ska sätta för pris. Har kollat runt och hittar ingen som min. Jag vet inte årsmodell heller 🤷‍♀️
Någon som vet? 🙏 Visa bifogad fil 54649
Ta en bild på siffrorna som finns antingen på underkåpan vid stropparna, eller om de är präglade unde sadeln (mot hästen).

Där skall det stå siffror för tumstorleken, sedan ett unikt serienummer och de två sista paren säger månad och år, som den är tillverkad.

Eventuellt står det + eller - också och sedan 0.5-3, alternativt M eller N.

Det anger vidden på bommen.

Har du sökt på sadeln på hästnet/ebay/blocket/hippson/hastlycka och inte hittat den någonstans?

Vet du om det finns liknande modeller?

Nu hittade jag en!

https://hastnet.se/sv/annons/amerigo-dj-hoppsadel-1459402

Den är från 2013, och ser ut att vara i fint skick. Titta på bilden med siffrorna så ser du bomvidd, tillverkningsmånad och år och så vidare.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Aha tack! Isf är den gjord 05 👍
Frågan är vad den är värd
Kanske ska ta den till en sadelmakare och kolla 😊
 
Det kan ju vara maj (05) och året (200)7? Om det är månad och år? Men det är inte säkert. Oavsett så är sadeln över 10 år gammal och då avgörs nog priset på skicket och om den är omstoppad etc. Är det ull- eller latexpaneler i den?

Den är iaf 17.5 tum och bomvidden 1.5 och den informationen är ju viktigast för den som vill köpa sadeln.

DJ2 kan möjligen stå för om den är framskuren för lite längre ben?

Nu får jag googla lite...
 
Eller? Ser lite annorlunda ut på min 🤔Visa bifogad fil 54665
Nu hittade jag mer info.

https://www.amerigo-saddles.com/ch-ch/en_GB/cat/Discover-Amerigo-10574/SERIAL-NUMBERS-10576/

Din sadel är tillverkad 2007, och i numret ser du modellen cj. Sadeln passar enligt de uppgifter jag hittat, en häst med kort anläggningsyta och medger stora, rörliga bogar.

2:an kan stå för att den är framskuren 2 cm, vilket är vanligt (eller så är det kåpstorleken i sig, 1-4).

1 1/2 bör därför stå för bomvidden och då skulle den nog klassas som "wide".

Amerigo är kvalitetssadlar och jag såg att en person begärde 13 500 kr för sin Amerigo dressyrsadel från 2007. De nyare (begagnade) verkar ligga runt 20-30 000 kronor.

Men om annonsen legat ute länge så är kanske priset något för högt.

Min erfarenhet är att sadlar under 10 000 verkar säljas fort och över 15 000 så ligger de på annons längre, men det är svårt att veta.

Behöver du pengarna snart, eller är du beredd att vänta?

Hade jag varit ute efter en sadel som din och om den är i fint skick, så hade jag nog slagit till om priset var ok.

Som sagt, Amerigo verkar vara en fin sadel som verkar vara populär.
 
Nu hittade jag mer info.

https://www.amerigo-saddles.com/ch-ch/en_GB/cat/Discover-Amerigo-10574/SERIAL-NUMBERS-10576/

Din sadel är tillverkad 2007, och i numret ser du modellen cj. Sadeln passar enligt de uppgifter jag hittat, en häst med kort anläggningsyta och medger stora, rörliga bogar.

2:an kan stå för att den är framskuren 2 cm, vilket är vanligt (eller så är det kåpstorleken i sig, 1-4).

1 1/2 bör därför stå för bomvidden och då skulle den nog klassas som "wide".

Amerigo är kvalitetssadlar och jag såg att en person begärde 13 500 kr för sin Amerigo dressyrsadel från 2007. De nyare (begagnade) verkar ligga runt 20-30 000 kronor.

Men om annonsen legat ute länge så är kanske priset något för högt.

Min erfarenhet är att sadlar under 10 000 verkar säljas fort och över 15 000 så ligger de på annons längre, men det är svårt att veta.

Behöver du pengarna snart, eller är du beredd att vänta?

Hade jag varit ute efter en sadel som din och om den är i fint skick, så hade jag nog slagit till om priset var ok.

Som sagt, Amerigo verkar vara en fin sadel som verkar vara populär.

Tusen tack för hjälpen! 😍
Jag behöver inte pengar snabbt men vill heller inte vänta för länge. Jag testar lägga ut den för typ 12 000 då 😊
 
Hej
Jag har en amerigo dj sadel som jag tänkt sälja. Jag vet bara inte vad jag ska sätta för pris. Har kollat runt och hittar ingen som min. Jag vet inte årsmodell heller 🤷‍♀️
Någon som vet? 🙏 Visa bifogad fil 54649

Jag lämnade nyligen min Amerigo Vega dressyr till försäljning av sadelutprovare. Den gjordes 08 och är pedantskött och inte mkt riden i. Dock har en katt klöst 4 streck på ena lillkåpan. Vegan var ju då mkt billigare än övriga modeller iom annan bom. Vi skrev kontrakt på att lägsta summa de säljer för är 12 000 kr. Det är rimligt enligt deras besiktning.
 

Liknande trådar

Utrustning Nån som har koll på skillnaden på en vanlig Amerigo DJ och DJ Largo ?? Nån som rider i nån utav dessa modellerna idag ?? Jag har en...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 007
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp