Amerigo sadlarna?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 215
F

Fladde

Jag vill höra era synpunkter på Amerigo sadlarna.
Allt posetivt som negativt, bra eller dåligt?

Kom igen :banana:

Sv: Amerigo sadlarna?

Jag har en hopp och en dressyr, jag tycker dom är bland dom bästa jag har ridit i (och för hästen). Andra bra sadlar är Jaguar och Cobra fast det är samma som har designat dessa som Amerigon.

jag har en dressyrsadel, kan inte säga nåt negativt utom möjligtvis att det är så fint skinn att det lätt blir märken på den
annars är den jätteskön att sitta i, man hamnar rätt "automatiskt"

åsså är den snygg å titta på åxå :)

jag har nog bara hört positiva saker om dem!
Många i mitt förrförra stall hade de sadlarna, säkert pga att en återförsäljare stod där.
Enda som jag kan komma ihåg var att en av sadlarna vart väldigt fula i lädret, men det var ett produktionsfel så hon fick en ny.

men vilka mer ft ryttare har sånna? är det dem som inte har ett "djup" säte och inte är flat back?. Är det inte en sån som viktoria c har? lr jag kanske har fel....

Det är kanonfina sadlar, de lägger sig till rätta på de flesta hästar och ger ryttaren en fin sits. Jag kan tycka att de har en nackdel och det är att endel av sadlarna har flyttbara knäskydd med hjälp av kardborre, det gillar inte jag..men det är väl en vanesak.
Kanske ska tillägga att jag är lite partisk iom. att min syster säljer sadlar som tex. Amerigo, Jaguar och Cobra. :D Själv rider jag i en Jaguar och trivs utmärkt, men som Fio har nämnt är det samma designer.. :)

Senast ändrad:

Amerigo är ett italienskt märke och de har redan från början lite kortare kåpor än t.ex. de tyska och engelska sadlarna. Det tycker jag är toppen eftersom jag har korta ben. Ligger bra på hästen, jag sitter bra i den och priset - dyr, men väl värd varenda krona!

Har endast provsuttit en Amerigo, men det är också den bästa jag någonsin suttit i :love: . Hade den inte kostat så mycket bara så...:crazy:

Nu går jag emot strömmen och säger en helt annan sak :angel:

Har hört 2 sadelmakare uttala sig om sadlarna och de förstår inte hur de har kunnat bli så populära. De menar på att när de öppnar sadlarna så hittar de oftast saker man inte vill ha i en sadel.

Nu är ju detta andrahands-"gossip", men jag har funderat lite på det och visst är det ett innemärke som många skaffar just för att andra har det. Själv har jag bara klämt på dem och tycker de ser fina ut.

//E

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 751
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025