Aminosyror - vilka ska jag räkna på och hur ger jag dem?

Ajabaja

Trådstartare
Mitt hösilage är lågt i protein i år, 4,7 i kvot och jag har en högpresterande storhäst, en gammal som behöver all hjälp han kan få och två ungisar, och ytterligare två normala ridhästar. Storhästen har dåliga hovar, men är rätt nyinköpt så foderstaten har väl inte gett någon effekt än. Den gamla hästen är trots korrekt medicinering dålig i pälsen och har börjat få mjukare hovväggar. (Tänder kollas minst 2ggr/år) Så nu vill jag få ordning på dessa aminosyror.

Lysin - hur räknas behovet? (Hittar flera olika formler) Är det möjligt att köpa enbart lysin eller får man flera aminosyror på köpet?

Methionine - Hur räknas behovet? Hur får jag reda på hur mycket M som hösilaget innehåller?

Vilka fler aminosyror bör man hålla koll på? Hur räknas behov och hur mycket får jag med i fodret?
Threonin, biotin, valin, tryptophan och taurin?

Något annat om aminosyror att tänka på?

(Mikro och makromineralerna är i balans, alla utom joden för tillfället. Men även det ska fixas till med tillskott...)
(Börjar känna mig som en knarkarkärring med alla mina pulver snart...) ;-)
 
Lysinbehovet räknar jag ut genom att multiplicera proteinbehov med 0,086. Metonin räknar jag inte på.

Ärligt talat, skippa alla pulver och grejer. Hitta ett fodermedel som matchar, det finns en uppsjö med varianter att välja på. Det kanske inte blir exakt på grammet rätt, men man måste tänka på att behoven är riktlinjer och inte exakta värden.

För lysin och protein kan jag rekommendera potatisprotein (haha, ett pulver till :p). Krävs bara en liten giva för att få upp proteinet rejält.
 
Den enda aminosyran som man mig veterligen analyserar innehållet av är lysin, Equi-anlytical i USA gör detta, inte svenska analysföretag. Då får man ett uppskattat värde på lysininnehållet. Det är också den enda aminosyran som jag känner till att det finns några behovssiffror för häst. Det jag har fått lära mig är att 4,3% av råproteinet ska vara lysin. Observera råprotein, inte smältbart råprotein. Källa Eleanor Kellon. Och nånstans i bakhuvudet har jag att behovet av metionin är ungefär en tredjedel av lysinet, men det kommer jag inte ihåg var jag har läst.
Potatisprotein innehåller 5,8 gram lysin och 1,7 gram metionin per 100 gram. Lucern har jag för mig innehåller ca 7 gram lysin och 1 gram metionin per kg.
Det går att köpa lösa aminosyror, har inte sett i Sverige men i England och Polen finns företag som säljer, PM:a om du vill veta vilka.
 
Va, innehåller potatisprotein 5,8%? Oj, jag hade fått siffror på 3. Det är ju bra förstås om det är högre.
 
Mitt hösilage är lågt i protein i år, 4,7 i kvot och jag har en högpresterande storhäst, en gammal som behöver all hjälp han kan få och två ungisar, och ytterligare två normala ridhästar. Storhästen har dåliga hovar, men är rätt nyinköpt så foderstaten har väl inte gett någon effekt än. Den gamla hästen är trots korrekt medicinering dålig i pälsen och har börjat få mjukare hovväggar. (Tänder kollas minst 2ggr/år) Så nu vill jag få ordning på dessa aminosyror.

Lite info om aminosyror:

Det är egentligen endast aminosyran lysin som man har studerat och då endast på unghästar. Den amerikanska fodernormen NRC 2007 anger lysinbehovet till 4,3% av proteinbehovet. Då ska man veta att NRC uttrycker proteinbehovet som mängd råprotein, dvs. inte smältbart protein. Eftersom vi i Sverige anger proteinbehovet som mängd smältbart protein får man räkna om lysinvärdet. Underhållsbehovet av råprotein har i NRC satts med antagandet att smältbarheten av råproteinet är 50% vilket gör att lysinbehovet kan anges till 8,6% av SmRp. För en häst med underhållsbehovet SmRp = 333 g är således lysinbehovet 0,086 x 333 = 29 g. För arbetande hästar blir förhållandet lite mer komplicerat eftersom olika smältbarhetskoefficienter har använts för underhålls- och tilläggsbehov av råprotein i NRC 2007. Om man vill räkna ut lysinbehovet för en arbetande häst så kan man göra detta genom att multiplicera underhållsbehovet av SmRp med 8,6% och sen addera 5,4% av tilläggsbehovet av SmRp.

En häst med underhållsbehovet SmRp = 366 g och tilläggsbehovet SmRp = 100 g har således lysinbehovet:

Lysinbehov = 366 x 0,086 + 100 x 0,054 = 36,9 g

Behovet av aminosyran metionin har man inte studerat. Man vet dock att mängden metionin i muskler och stomjölk är ca. 30% av mängden lysin. Man kan med ledning av detta uppskatta metioninbehovet till 30% av lysinbehovet.

Treonin är en annan aminosyra som det kan finnas behov av. Biotin är ingen aminosyra utan en B-vitamin.

Det finns inget analysföretag i Sverige som analyserar innehållet av aminosyror i foder. Det amerikanska analysföretaget Equi-analytical analyserar inte heller lysininnehållet. Man uppskattar lysininnehållet till 3,5% av råproteininnehållet i grovfodret. Detta är dock endast en grov uppskattning. Eftersom råproteinhalten finns angiven på din grovfoderanalys kan du uppskatta lysinhalten genom att multiplicera med 0,035.

För övriga foder får man använda medelvärden på lysininnehållet (tabellvärden). Potatisprotein innehåller ca. 54 g lysin och 16 g metionin per kg, dvs. Arwens uppgift (5,8 gram lysin och 1,7 gram metionin per 100 gram) stämmer bra. Lusern innehåller ca. 7 g lysin och 2,1 g metionin per kilo.

Det råd jag kan ge dig är att först se till så att proteinbehovet är täckt. Sedan kan du räkna på lysinbehovet. Fattas det lysin i foderstaten är det bästa att tillsätta ren lysin i form av L-lysin. Eftersom din ”storhäst” har dåliga hovar så skulle jag även rekommendera dig att ge tillskott av metionin till honom. Även till din ”gammelhäst” som har dålig päls skulle jag ge metionintillskott. Äldre hästar brukar också må bra av en högre proteinkvot än 6.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vad tycker ni om "torr-barf" fodrena? De är väldigt popullära här i danmark men jag har aldrig träffar någon i sverige som fodrar med...
Svar
7
· Visningar
1 403
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp