amputera en bit av svansen, hur lever de sen?

M

Midi

Häromdagen kom min katt in skrikande o så såg jag blodspår. Efter en halvtimme hittade jag såret, ett djupt sår ca 5 cm upp på svansen (om man räknar från svansspetsen). Idag var jag hos veterinären och imorgon måste de amputera bort den lilla delen med svanstippen.
Kan min katt leva normalt efter det?? :confused:
 
Konstigt sammanträffande. Min lille Nisse skadade svansen för två veckor sen och fick åka till djursjukhuset och amputera. För hans del blev det bara en stump av långfingerlängd kvar och på onsdag ska vi ta sygnen. Så vitt jag kan bedöma besväras han inte ett dugg av detta. Det är betydligt värre att äta penicillin och ha strut på huvudet. När jag har koll får han vara utan strut en stund och han hoppar och skuttar som vanligt (1 1/2 år) och verkar helt oberörd. Han verkar inte fatta hur fånig han ser ut heller och för att stärka hans självförtroende har han nu fått ett "machonamn". Nisse-Lo. Svansen har ju den längden och eftersom vi heter Johansson så blir det ju litterärt också. Lycka till med din lille kisse. :)
 
Absolut att han kommer att leva normalt efter svans förlusten!
Det funkar ju så att katternas balans sitter i svansen men en katt som förlorat en del av sin svans hittar balansen iallafall efter ett tag. Funkar lite som med blinda människor. om du provar att gå och blunda känner du hur dålig balans du helt plötsligt får men de blinda hittar balansen iallafall.
Hoppas allt går bra med din lilla kisse miss!
 
Med tanke på att det finns katter utan svans som lever helt normalt så skulle jag itne tro att det kommer bli några som helst problem. Större delen av svansen kommer ju få vara kvar!
 
hur länge har de stygn o så då? min kisse är jättegammal, men han e pigg om man bortser från svansen då, äter o dricker o så. Han e hemma ikväll o imorgon ska vi åka in o ta bort en del. Hur ser svansen ut efteråt?
 
Nu är väl redan katten opererad och färdig? Min Nisse tog stygnen idag efter 12 dagar. Antar att din katts svans också ser lite läbbig ut när den är nyrakad men som tur är växer ju pälsen ut igen. Nisses svans är 10 cm men väldigt fint avslutad så det blir nog snyggt med päls. Tänk vad kul det kommer att se ut när han gör "flaskborste"
 
såg du privatmeddelandet ja skickade t dig?
jo nu när han färdig. trodde det skulle va läskigare än va det va. ja ska fråga om ja kan få lite lugnande till honom på fredag när de ska kolla såret
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 420
Senast: Dino
·
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 164
Senast: Stinaelin
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 501
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp