Amstaff - färg?

Tigertofflan

Trådstartare
Vad kallas färgen denna amstaff har?

7951349971.jpg

Sv: Amstaff - färg?

Visst är den, problemet är bara att det förekommer att dessa och blå (diluted svarta) har hudproblem och tappar pälsen.

Mig veterligen har den där färgen inget namn här i Sverige i alla fall. Det avlas på Rött, Svart, Blått, Fawn, Brindle och Bluefawn rent generellt. Sen finns det såklart olika nyanser, teckningar etc, men inom utställningsaveln så vill man ha rena färger.

Jag skulle kalla den där "Sable", vilket är att den har sotiga färg ovanpå en fawnfärgad grund. Typ som buckskin, men med mycket mer "sot", och det brukar visa sig med hjärtformat tecken i pannan, ovanför ögonbrynen.

Är den verkligen renrasig?

Jag har googlat runt lite, har inte hittat några bilder på fawn/rust amstaffar, dock ett par på dobermans. Ser inte riktigt ut som samma teckning dock? De ser mest blekta ut i sina svarta områden, det bruna i tanteckningen är väl på samma ställen fortfarande? Det kanske visar sig olika på olika raser då, beroende på rasens grundtäckning så att säga?

Intressant med pälstappandet! Vad beror det på? Förekommer det hudproblemet bara på hundar med fawn and rust?

Tack! :) Nu fick jag ett tillfälle att googla amstaffar. Aldrig riktigt gjort det! Kan bara konstatera att de klär bra i sina pälsar! :)

Jag har ingen aning om den är renrasig eller inte, bilden är tjuvad från en annons. Jag fastnade så för färgen/teckningen dock!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, jag är intresserad av vinthundar. Tycker den avslappnade energin med en lite studsig prommenadstil maskerar den otroligt explosiva... 2
Svar
26
· Visningar
2 253
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 827
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag vill bara säga att jag idag såg den vackraste hund jag nånsin sett (förutom min egen, då...). Ägaren parkerade sin jobb-skåpbil... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 933
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej främst ni med jaktlabbe! Vår tik som blir sex månader om några dagar väger nu 16,5 kg. Hennes föräldrar väger cirka 23 respektive...
Svar
16
· Visningar
1 113
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka