Analys för sjuttioelfte gången..

S

sova

Hur gör ni som är inackorderade i stora stall? Min pålla står vintertid med nästan 100 andra stallkompisar. Säger sig självt att det går åt MKT hö och hösilage. Allt kan omöjligtvis tas från samma åker vid samma tidpunkt. Så. Foderbyten blir det. Hon är dock inte superkänslig för foderbyten, blir om möjligt lite svullen i benen bara. Visst inget ideal, men vad gör man? Eftersom stallet är så stort finns det ingen möjlighet till eget hö pga utrymmesbrist. Stallägaren kan jag aldrig tänka mig vara intresserad av analys. Samma sak med de andra privatarna. Det blir allts jag som ensam för stå för det, vilket jag gladerligen hade gjort, MEN är det lönt? Vet ju inte hur länge resultatet kommer att vara trovärdigt med tanke på olika fält, skördar osv. Känns lite orimligt att ta analys på ALLA partierna (mkt lagras på annat ställe).
Ska man ta en analys som riktvärde eller ska jag göra som förra året dvs titta på vad de andra hästarna fick att äta, hur de var musklade osv och därigenom få en uppfattning om höets innehåll? (Ja, jag kan skilja på bukighet och fetma ;))
Så. Hur gör ni andra i stora stall?
 
Jag skulle nog flytta, om jag vore du.....
Låter jobbigt med 100 andra hästar, och det är ju inte så bra med ständiga foderbyten, som innebär att du inte kan räkna fram en vettig foderstat...

I de stora stall som jag känner till (men då ca 40-50 hästar) har de alltid analyserat hö/hösilage. Alla vill väl ha analyserat?????? Verkar oseriöst annars.
 
I mitt förra stall var vi 28 hästar, allt foder var analyserat + att man fick ha eget foder om man hade "speciellt skäl". Vilket jag hade! :cool: (hosthäst och stallets hö var dåligt hygieniskt sett, och näringsmässigt också förresten)

Jag skulle nog överväga att flytta om jag vore du.. Eller så skulle jag undersöka möjligheten att lagra hösilage på småbal, det kan du ju ha utomhus, så det kanske finns plats då? Så slipper du foderbyte, samt behöver bara göra en analys.
 
Småbalar utomhus hade jag säkert fått ha. Det dumma är att jag har dåliga erfarenheter av småbalar hösilage. Tycker att kvaliten blir så ojämn. Ska ner och kika där lite imorgon för att se hur stora partier som egentligen har kommit in.
Flytta gör jag inte för denna sakens skull. Hon trivs kanon i detta stall! (Det är inte så att alla 100 hästar står i samma stallgång precis). Hon och min adopterade shettis får gå i en lugn hage hela dagarna osv. Kan även säga att det bedrivs även ridskola där och såvitt jag vet går alla på bete dygnet runt fortfarande. Det tycker jag är rätt bra grundinställning.
Ingen annan som står i storstall? :confused:
 
Byt leverantör om du fått ojämn kvalitet. Jag har köpt av samma bonde 3 år och bara första året var det några balar som inte var helt tipp topp (de fick jag också byta utan snack).
 
Hr du någon chans att påverka det hö som köps in? Att puffa på något stallmöte om att köpa redan analyserat foder. Annars kan du antingen fodra med småbal eller alternativt köpa in egna analyserade storbalar att ha i hagen (om ni brukar ha sådana) Jag tycker inte det är något skäl att flytta om ni annars trivs bra. Går det absolut inte att göra något annat så får du använda dina ögon att fodra med, var dock medveten om att det alltid är bättre att kunna räkna. Själv så har vi inte börjat fodra med hösilage än vilket har gjort att jag inte kunnat skicka in analys än så jag får också höfta mig fram.
 
Storbalar går tyvärr inte att skaffa själv eftersom jag bara har en häst. Småbalar hösilage är svårt att få tag i här. Var det inte en artikel i Ridsport där de konstaterade att det ÄR svårt med jämn kvalite på småbalar? :confused:
Bor i skåne så ett årslager hö möglar VÄLDIGT lätt bort här. Suck. Var dock nere idag och pållan fick provsmaka lite med :D. Hon gillade helt klart hösilaget på 4 kantsbal bäst (där finns gräsfröhalm, hö, hösilage på rundbal + 4-kantsbal att välja på).
Det grovfoder som finns inne är slaget på hennes egna fält, men av en bonde. De flesta fält har ungefär samma flora. Svårt det här. Har iallafall 2 veckor till att grubbla på. Det blir nog ändå hösilaget. Hoppas att det inte är så många som får av det så att det räcker länge! Om det är så skickas en analys omedelbums!!! :d
Tack alla ni som tagit er tid att svara! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 767
Senast: svea
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 109
Senast: lil-sis
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 478
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp