M

mjukmule

Jag skulle vilja höra hur ni gör med analys om ni ger ensilage?? Vi köper av en bonde och har ingen aning om balarna kommer från olika lejder, (fick ett svar av en person som inte utsatte sin häst för detta, hö/silage från olika lejder, isåfall hade hon en lång övergång???? Delade balar eller???). Hur som helst är det jättesvårt för oss att veta detta. Vi ger hö till kvällen, ca 3 kg, hästarna står inne ca 8 timmar. Är det ide´ att analysera höet när största delen av maten består av ensilaget??? Osså har jag en praktisk fundering, här finns inga bönder som mal korn, man får köpa på granngården, ska man slänga kornet efter 2 veckor?? Det har ju förmodligen legat på lager rätt länge?? Har inte hört nån som har problem.. man får ju naturligtvis lukta så att det inte är härsket.. det jag vill säga på ett fint sätt är.... gör vi oss större problem än det är?? :o :devil: Nämen beroende på vart man bor och vilka förutsättningar man har så får man ju lösa problem efter bästa förmåga, alla vill ju guldklimpens (hästens) bästa... Här uppe är det ju kallt 6 månader, då tar det kanske längre tid för kornet att härskna?? Hoppas på många funderingar... :rofl:
 
Ang hösilage - jag analyserar (eller köper analyserat men jag gör en kontrollanalys om jag inte litar väldigt mycket på säljaren). Jag ser till att jag får hösilage taget från samma skörd. Endera från samma fält eller så från samma skörd där balarna är märkta med vilket fält de kommer från. Då blir där inga problem och man kan lätt veta vad man ger.

Ang ide att analysera höet när de bara får 3 kg/dag - JAG tycker det, men jag är petig. Det beror lite på vad det är för hästar, men om de där tre kilona hö har 8 MJ och 60 SRP eller 7 MJ och 15 SRP per kilo foder gör en REJÄL skillnad.

Ang kornet - sålänge du inte ÖPPNAT säcken är det rätt lugnt, men när du öppnat den ska den kasseras. Det är syret i luften som är boven.
 
Apropå kornkross och havrekross så har jag dock förr gett tills säcken tar slut, sålänge det luktade och smakade fräscht så gav jag. Ingen av hästarna blev dåliga, men det är ju inte att rekommendera.
 
Ställ krav på er bonde!! Se till att få balar från samma fält, han borde kunna lägga dem så ni får samma vid varje leverans. Bästa är ju om man kan ta analysen innan balarna plastas in.

Man KAN faktiskt ställa krav på sina foderleverantörer, man behöver inte tacka och ta emot allting.
 
Ang. kornet... det är väl packeterat i en papperssäck, den andas väl (släpper in syre?). Tack för råden ang. ensilaget, vi får väl se vad bonden säger.
:rofl:
 
"min" hösilageleverantör markerar balarna, röda och svarta kryss (kanske finns mer färger med) så han vet vad som kommer varifrån. Enkelt, billigt och effektivt och man slippe som köpare undra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 200
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 321
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 689
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 181
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp