M
mjukmule
Jag skulle vilja höra hur ni gör med analys om ni ger ensilage?? Vi köper av en bonde och har ingen aning om balarna kommer från olika lejder, (fick ett svar av en person som inte utsatte sin häst för detta, hö/silage från olika lejder, isåfall hade hon en lång övergång???? Delade balar eller???). Hur som helst är det jättesvårt för oss att veta detta. Vi ger hö till kvällen, ca 3 kg, hästarna står inne ca 8 timmar. Är det ide´ att analysera höet när största delen av maten består av ensilaget??? Osså har jag en praktisk fundering, här finns inga bönder som mal korn, man får köpa på granngården, ska man slänga kornet efter 2 veckor?? Det har ju förmodligen legat på lager rätt länge?? Har inte hört nån som har problem.. man får ju naturligtvis lukta så att det inte är härsket.. det jag vill säga på ett fint sätt är.... gör vi oss större problem än det är??
Nämen beroende på vart man bor och vilka förutsättningar man har så får man ju lösa problem efter bästa förmåga, alla vill ju guldklimpens (hästens) bästa... Här uppe är det ju kallt 6 månader, då tar det kanske längre tid för kornet att härskna?? Hoppas på många funderingar...