Analysen har kommit!

ok, jag räknar lite till, misstänkte att det var för mycket... Tack för hjälpen!
 
Men Alex, hur kan 8 MJ och 45gSRP bli tokigt i kvoten??? Med lite kraftfoder får man snabbt upp kvoten över 6. ABSOLUT ge mycket hö med ett så pass bra hö!!
 
Om hon lågt en bra bit över 100, varför inte lägga henne där i år också?

12 kg hö
2 kg Groov

Alla behov täckta, kvoterna helt ok (6,3 och 1,2, ej räknat på Mg dock). 114 MJ 720gSRP.
 
Och är det för mycket funkar det med 10 kg hö och 2 kg Groov, kvot 6,4 resp 1,2 och ger 98 MJ 630gSRP.
 
Där är nog du skyldig Magda =) Som sagt, jag är INGEN expert alls på behov (vilket jag påpekat fler aggr och HOPPAS att det går fram med *s*).

Men när du räknade åt mig för..hmm..glera år sen..4 kanske? Aja, skitsamma. När jag började analysera hö iaf. Jag slet ju mitt hår över att Vision var så förbaskat tunn varenda vinter trots maaaassor med mat (fri tillgång på hö och massor med kraftfoder..groov, vetekli, havre och betfor tror jag det var). I alla fall, när höanalysen kom visade det sig ju att han låg jättemycket över det han behövde i MJ och väldigt mycket under i protein. Och då sänkte du raskt ner energin och höjde proteinet så det blev en kvot på 6, och mindre MJ. Och upp gick han. Vet att jag hade svårt att tro attd et skulle fungera då, men det gjorde det. Nu minns jag inte exakt vad han låg på innan, men 90 - 100 i MJ, och han plockades ner till 70 ungefär.

Men, jag gör en mental not om att inte sänka MJ förrän de är uppe i hull, och då sänka OM det behövs. Danke =)
 
Haha, ska var för det då =)

Mental note: "Små arabpluttar kan man sänka, inte stora halvblod"

Men okej, jag fattar hur du menar =)
 
Så det går bra om hon inte blir fet?

Just nu får hon 6kg hö, 1,2kg groov och 0,4 kg betfor + gräs i hagen utan att vara fet (snarare smal)
 
Gå på något av Magdalenas förslag =) Hon kan det många ggr bättre än mig =) Och hon skrev ju två förslag, ett att börja med, och ett att byta till om hon blir fet =) (Hästen blir fet alltså, inte magda ;))
 

Liknande trådar

G
Foder & Strö Bättre sent än aldrig...första gången vi analyserat vårt hö och jag behöver därför er hjälp med en vettig foderstat till min häst...
Svar
5
· Visningar
875
Senast: Glad67
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp