Analyser-när?

C

Circe

När började detta med analyser komma egentligen? Jag har de senaste åren flitigt analyserat mitt hö, men kan inte riktigt kommer ihåg exakt NÄR jag började...
När jag hade ponny, långt tillbaka, analyserade vi aldrig. Det fanns lixom inte då, likaså undrar jag om dom verkligen analyserar sitt hö i alla andra länder? I sådana fall vilka?
Har läst i ett par engelska och amerikanska tidningar där de rekommenderar kraftfodergiva men ej (dvs. aldrig någonsin) nämnder någonting om höanalys?
 
man kan ju undra vem som tjänar på det hela. Om man ser på vildhästarna eller på våra lyckliga hästar som är på sommarbete, dom mår väl helt ok. utan analys! Jag tror att vi krånglar till det för mycket och lägger ut alldeles för mycket pengar på helt onödvändiga saker.
Alldeles för många "ponnyföräldrar" krånglar till det när det gäller fodret.
Hur gjorde bönderna förr??? inte fasen skickade dom iväg en tuss hö för analys. :banana:
 
Jaa du, bönderna förr... Ser man riktigt långt tillbaka när Sverige var ett fattigt land så var det inte ovanligt att höet tog slut innan sommaren kom, så att kon fick lyftas ut ur ladugården på bete för att den var så svag och undernärd.

Ser man till lite modernare tider så är det bara att jämföra vad korna mjölkar nu med vad de mjölkade för femtio år sedan. Det är knappast bara avel som har gjort det. Mesta mjölkmängd för billigast foder. Det hade knappast bonden förr i tiden tackat nej till heller...

Personligen sparar jag 500 kronor i månaden på att inte testa förra årets foderstat och hoppas att det stämmer. Det tack vare en analys för 300 kronor och lite enkel matematik. Onödiga pengar, eller? Mina hästar har enklaste möjliga foderstat, de får bara hö, jag vet att de bara behöver det för det har analysen talat om för mig. Låter den foderstaten tillkrånglad?

Och visst, hästar är lyckliga på sommarbete. Men det är inte sommar året runt. Inte ens för vildhästar. Vi har för den delen inte vildhästar, vi har tama hästar som ska arbeta. Om vi låter dem göra som vildhästarna - äta sig riktigt feta på sommaren, och leva på det fettet och vissna växter hela den svenska vintern tills de halvt utmärglade möter våren igen (om de inte dött av svält) - så kan vi inte be dem om några som helst prestationer.

Personligen kan jag inte förstå hur man kan tycka att höanalyser är ONÖDIGT. Jag kan förstå att det finns folk som inte tycker att de har möjlighet att analysera. Men jag kan inte förstå folk som inte VILL analysera !?!

Det är ungefär samma logik som att tacka nej till penicillin när man får blodförgiftning i foten, amputerar man så mår man också helt ok sen och så gjorde de på farfars tid så penicillin är onödigt :confused:
 
I växande gräs har du ju inte problemet med att det är för lite näring precis, snarare det omvända, och MYCKET protein (ofta en kvot på 12-14). Betet är 3-4 månader per år, resten av året är ju hästen låst till vad vi bestämt att ge den. Råkar höt då vara av lägre näringsvärde måste man ju komplettera det om man vill ha en fräsh, hållbar och arbetsglad häst.

Varför chansa? Och förresten, har du SETT vildhästar? Jag skulle då aldrig tvinga en vildhäst att arbeta i det skick de oftast befinner sig i.
 
man kan ju undra vem som tjänar på det hela
Såg det här när jag redan klickat sänd förra gången.

JAG och HÄSTARNA tjänar på att analysera. Tack vare analys har jag haft minimala foderkostander de senaste åren. Bra näringsvärde och balans i grovfodret gör att jag kunnat minimera kraftfodergivan (kraftfoder = dyrt).

För flera år sen köpte jag ett hö som visade sig vara mycket lågt i protein. Jag är MYCKET glad att jag tog analys då, annars hade jag haft ett helvete att gissa på hur mycket mer foder hästarna behövde och var felet låg när de började falla ur i musklerna.

En analys kostar mindre än ett halvt par ridbyxor... det kan det väl vara värt?!
 
Jag har analyserat för första gången i år och det var inget roligt alls.
Fösrt kostade analysen 400kr och sedan talade den om för mig att jag måste köpa mera foder och annat dyrare foder :mad:
MEN utan analysen så hade min stackars häst blivit ännu smalare men nu så kan jag vända det iom att jag vet vad han får i sig....(hoppades dock på motsattsen!)
 
Ja, det tenderar alltid att gá samma linje när det gäller analys-trádar.....
Jag vet inte när analyserna kom, jag hörde inte om det för ens jag gick pá naturbruksgymnasium runt -93, kanske var det inte lika vanligt innan dess.... eller ocksá var jag bara en "bonnatös". ;)
Har kollat upp analyser i Belgien och Holland, folk skrattar när man nämner det och säger sedan att det är jätte dyrt. Ingen tycks veta vart man vänder sig heller....
Hörde inget om det i England heller och jag vet ännu sá länge ingen som räknar foderstat i nágon av ovan nämnda länder.
M V H Lotta
 
1994 gick min kompis på Strömsholm och då räknade de foderstater och höll på med analyser, och det var INTE nytt då, även om det var första gången JAG hörde om det.
 
Jag började räkna foderstater på analyserat hö 1991, för då så hade jag föl att föda upp. Jag hade sett analyser på höet där jag hade uppstallat några år tidigare. Men alltid fodrat med ögat. Men att fodra 15 hästar med ögat, skulle blivit mera tittande än jag skulle ha haft tid till.

Min stora foderbok är tryckt 1991 men har copywrite 1982, så den gavs väl ut första gången 1982. Min första foderbok gavs ut 1974 och i den står det rekommenendationer att låta analysera höet. Det är nästan 30 år sedan. Så inte är det särkilt nytt inte.

Men i min första faktabok om hästar, från 1970, så står det inget om analys av hö. Utan bara om hur man skall bedöma höets kvalitet utifrån växtblandning, skördetid och vallarnas gödsling. Så någon gång mellan 1970 och 1974 då.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 386
Senast: MayGrace
·
Hästvård Min 6-åring hade för 2 månader sedan en EVH-4 infektion, och stod isolerad i 2 månader. När hon fick det hade jag ändats haft henne i 1...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp