Hostar vid ridning

Moa092

Trådstartare
Min 6-åring hade för 2 månader sedan en EVH-4 infektion, och stod isolerad i 2 månader.
När hon fick det hade jag ändats haft henne i 1 månad och hade då hostat och varit trög vid ridning ( hon är en hopphäst med en väldigt fart ) och då när vi tog ut veterinären så fick hon diagnosen och sen så sa hon att vi 3 veckor efter sista symtom kunde börja sätta igång henne, för säkerhets skull väntade jag en extra vecka.
Nu när jag börjat sätta igång henne har hon återigen visat samma symtom, endast 2, lite tröttare än vanligt och hostar en gång i början av ridpassen och frustar 2 gånger efter det.

Vi köpte hö som vi började ge henne dagen hon kom och undrar om det kan ha varit något fel på det och så fort det kom mig så tog vi bort det ( stallvärden sa att det var analyserat fick dock aldrig analysen ) då hon även åt dåligt. ( detta är alltså för 3,5 månad sedan ) när vi bytte hö åt hon på jättebra och så men problemen i ridningen kvarstod.
Varit i kontakt med föregående ägare och hon blev helt shockad, denna hästen är liksom inte känd för att vara den lata.

Veterinären sa att hon hade en högre bakterie halt en hon någonsin sätt hos EHV-4 men hon trodde att det bara var för att hon var lågt gången.
Jag trodde även att dom här symtomen skulle släppa, att det kunde ligga kvar en liten infektion, men nu börjar jag känna att det inte alls vill ge sig😖

Veterinären kommer imorgon ( måndag ) men tänkte fråga här vad ni kan tro att det är som ligger och lurar, är det dåligt hö, infektionen som ligger kvar eller något annat??
 
Låter helt klart som infektionen ligger kvar, ansträng henne inte innan din veterinär varit där och kollat henne igen, hästar är löjligt svaga i kroppen i förhållande till sin storlek och utvecklar väldigt lätt kronisk hosta så vänta tills du vet att hon är helt fri från infektion.
 
@Moa092 förrutom det kloka råd du fått av @Novali01 så behöver det ju inte vara luftrören i sig som är orsak till din hästs trötthet/lojhet utifrån att den endast hostar en gång och frustar ett par gånger i början på ridpasset.

Försök se till att den veterinär som undersöker hästen kan göra en gedigen genomgång av hästens allmäntillstånd . Blodprover inklusive osv.

Huruvida det är luftrörsproblematik eller inte, EHV bakgrunden, grovfodret osv, är omöjligt att spekulera om som svar på din tråd. Jag tippar på att hästen är nedsatt utifrån EHV diagnosen tidigare och det kan ta mycket längre tid innan de är friska och pigga .

Lycka till med veterinärgenomgången på måndag 😄

Edit: ser att måndag var förra måndagen så hur har det gått ?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: mily
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 561
Senast: cewe
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
918
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp