Anatomi böcker?? (Brådskande)

Svartfot

Trådstartare
Vet nu inte om jag lägger denna tråden rätt.? :confused:

E det någon här som pluggar till veterinär/djurvädare eller likn. Men även läkare, sjuksköteska, eller sjukgymnast, massör. Jag skulle vilja ha lite litteratur tips.

Förresten kom på en sak till... Kan man hitta litteratur lista till veterinär programmet o djursjukvådar programmet nån stans??

Själv läser jag till hästmassör. Nu skulle jag vilja ha anatomiböcker. Eller hmm det var en dålig förklaring. Jag vill inte ha/behöver inte fler böcker om delarnas latinska namn o likn. Vad jag e ute efter är böcker som förklarar t.ex muskleranas uppbyggnad mer ingående. Exakt hur det fungerar i en muskelsammandragning osv. Alltså allmän muskel, ben, fog o led, inälvs lära osv... (men framför allt rörelseapparaten).

Boken får gärna vara på svenska eftersom min engelska inteär nått att skryta med.

det där var lite rörigt men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara mer ingående.
Just nu sitter jag o läser i en anatomibok som igentligen är för tandläkarstudenter. Då min fader pluggade till tandläkare... O även då var boken rätt gammalmodig så svenskan e väl inte den mest lättlästa. Dessutom så vet jag inte om synen på vissa saker inte har ändrats så jag e ute efter nått lite modernare.

Som sagt - är det någon som har tips på böcker som är bra?

Ohh nu nu kom jag på att jag vill ha fler tips... Veterinär böcker?? Där man lite nogrannare (kan man säga så) beskriver sjukdomar orsak, förlopp o vad man kan göra åt dom (ite mer ingående än böcker som t.ex håll hästen frisk). Inte sagt att jag skulle råda folk att göra själva eller jag skulle göra nått. Det e bara det att jag får mkt frågor. O vill öka min egna kunskap för att se helheten bättre.
 
Ups... det hade blivit lite fel där...
"Förresten kom på en sak till... Kan man hitta litteratur lista till veterinär programmet o djursjukvådar programmet nån stans??"

Skulle stå sisst....
 
Vill du veta hur en muskelsammandragning går till så ska du läsa i en FYSIOLOGIbok, inte anatomi. Studentlitteratur har en bra bok på svenska som heter Fysiologi och är skriven av J. Länngren; M. Ulfendahl; T.Lundeberg och H. Westerblad, ISBN: 91-44-00842-2

En anatomibok beskriver hur saker ser ut, en fysiologibok beskriver hur saker fungerar och en patologibok beskriver sjukdomar. Nu läser jag till läkare så någon patologibok som rör hästar kan jag inte hjälpa dig med, mitt råd är att du ringer till de ställen där utbildningen ges och frågar om du kan få tag i ngn litteraturlista, annars så tror att det finns minst två stycken här på Buke som läser till veterinär.
 
Det finns kompendier om hästens rörelseapparat, egentligen en dissektionshandledning. Jag vet inte om man kan köpa dem, men det är Inst. f. anatomi och fysiologi, vid SLU som har dem.
 
Ahhh Fyieologi.... tackar... Gissa om jag var förbannad i morse när jag inte kom på det... o brottom hade jag med.

Nu ska jag försöka presicera lite bättre vad det e jag e ute efter.
Jag skulle vilja ha böcker om hästens hela fysiologi men famför allt om rörelseapparatens fysiologi o fysiopatologi.
O dessutom tips om bra patologiböcker.
 
Ska du ha just rörelseapparatens patologi eller allmänt? "Adams lameness in horses" av Stashak, är den stora hältbibeln. Sen har jag för mig att det finns en bok som heter något med "Equine locomotion..." eller något liknande, men jag vet inte hur den är.

Problemet är att det finns ingen bok som innefattar "allt". Du kan ju satsa på en riktigt bra hästmedicinbok ,men då får du ta ett pris från 1500-4000 samt att de är på engelska. Själv har jag efter 5,5 års studier, böcker för över 25 000 i bokhyllan, och då har jag inte köpt all den rekommenderade litteraturen utan koncentrerat mig på grunderna samt stordjur.
Ska du ha en allmän patologibok så finns ju "Special veterinary pathology" men då får du alla organsystem på alla djurslag, alltså väldigt lite rörelseapparat.
 
Jag letar inte efter en bok som innerhåller allt. Utan flera olika tips. Att böckerna kostar vet jag alltför väl, men hittar jag böcker som jag vill ha så e det helt klart värt det.
Jag e intresserad av hela hästens fysiologi. Men som massör så e det ju rörelseapparaten fysiologi o fysiopatologi som är viktigast o det jag kommer att satsa först på (så det är dom brådskande tipsen).

Det finns ingen grundläggande bok på svenska?? :cry:
Min engelska e nämligen inte bara illa. utan näst intill obefintlig.. Som dyslektiker så har jag det svårt som det är med latinet... Jaja. Finns det inga på svenska så får jag fixa det på nått sätt...

Kan man låna böcker o studentarbeten från SLU utan att plugga där??
 
Du måste vara inskriven på universitetet för att få låna hem böcker, men gå till biblioteket däe kan ingen hindra dig. Det är som sagt de kompendier jag nämde i mitt första inlägg som finns på svenska annars är det engelska eller tyska som gäller om man ska ha en riktigt bra bok. Det skrivs väldigt få veterinärböcker i världen, marknaden i Sverige är inte tillräckligt stor (75 studenter/ år) för att översätta till Svenska.
 

Liknande trådar

Hästvård Lägger en tråd här med, med risk att bli lynschad. Tänkte att det e fler som passerar här o jag skulle verkeligen vilja ha tag i dethär...
Svar
17
· Visningar
1 513
Senast: Svartfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp