Bok tips??

Svartfot

Trådstartare
Lägger en tråd här med, med risk att bli lynschad. Tänkte att det e fler som passerar här o jag skulle verkeligen vilja ha tag i dethär (snarast):

E det någon här som pluggar till veterinär/djurvädare eller likn. Men även läkare, sjuksköteska, eller sjukgymnast, massör. Jag skulle vilja ha lite litteratur tips.



Själv läser jag till hästmassör. Nu skulle jag vilja ha anatomiböcker. Eller hmm det var en dålig förklaring. Jag vill inte ha/behöver inte fler böcker om delarnas latinska namn o likn. Vad jag e ute efter är böcker som förklarar t.ex muskleranas uppbyggnad mer ingående. Exakt hur det fungerar i en muskelsammandragning osv. Alltså allmän muskel, ben, fog o led, inälvs lära osv... (men framför allt rörelseapparaten).

Boken får gärna vara på svenska eftersom min engelska inteär nått att skryta med.

det där var lite rörigt men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara mer ingående.
Just nu sitter jag o läser i en anatomibok som igentligen är för tandläkarstudenter. Då min fader pluggade till tandläkare... O även då var boken rätt gammalmodig så svenskan e väl inte den mest lättlästa. Dessutom så vet jag inte om synen på vissa saker inte har ändrats så jag e ute efter nått lite modernare.

Som sagt - är det någon som har tips på böcker som är bra?

Ohh nu nu kom jag på att jag vill ha fler tips... Veterinär böcker?? Där man lite nogrannare (kan man säga så) beskriver sjukdomar orsak, förlopp o vad man kan göra åt dom (ite mer ingående än böcker som t.ex håll hästen frisk). Inte sagt att jag skulle råda folk att göra själva eller jag skulle göra nått. Det e bara det att jag får mkt frågor. O vill öka min egna kunskap för att se helheten bättre.

Förresten kom på en sak till... Kan man hitta litteratur lista till veterinär programmet o djursjukvådar programmet nån stans??
 
sök på optilas...dom har kurser och bra litteratur i hästens rörelseschema och vad olika muskler har för betydelse och vilka som samverkar med varandra....för jag antar att det är så du menade ;)
 
jo det oxå. men framförallt allmän fakta om både rörelseapparaten aktiva o passiva del. Vävnadernas olika uuppbyggnad o.s.v. fast det kanske jag kan finna där???
Jag ska kolla runt. tack för hjälpen.
 
hej
Horse Anatomy av Peter Goody
The horse Its Action & Anatomy av Lowes Dalbiac Luard
Physical Therapy and Massage for the Horse av Jean-Marie Denoix & Jean-Pierre Pailloux

Dessa tre är jättebra. Jag använder Peter Goodys som en uppslagsbok när jag är ute, den har bilder på ALLT! Peter Goody har förressten skrivit fler böcker som är intressanta. Om hältor t.ex och om rörelsemekanik.
The Horse... är en gammal bok med fantastiska teckningar av en konstnär som älskade hästar och studerade deras anatomi. varje muskel har olika färg och han visar tydligt var muskeln fäster på benet.
Physical Therapy har också mycket bra och instruktiva teckningar plus att den visar på lite olika behandlingar och vilka skador som "medföljer" olika discipliner.

Tyvärr är alla tre på engelska, men det är bara att bita ihop... De finns nog på Hästbokhandeln.
PS:
Var la du den andra tråden om böcker? Vill gärna följa med där också för att se om det kommer några andra fina tips. Jag älskar böcker!!
Good Luck!
/P
 
Ahhh nu fick jag ordet jag letade feter... Det som jag omöjligt kunde komma på imorse...

Fysiologibok e det som jag e ute efter...

Peter Goodys har jag... men då tycker jag att ABC of the hose e bättre..

(Utbildning ligger tråden på)
 
Oho jag gillar att skriva inägg till mig själv.. ;)
Men eftersom jag har varit ganska rörig så känns det som om det behövs....
Jag ska presicera ännu lite bättre vad det e jag e ute efter. jag vill ha tips på böker om hästens hela fysiologi men famför allt om rörelseapparatens fysiologi o
fysiopatologi.
O dessutom tips om bra patologiböcker för häst.

Ohooo jag tror jag lyckades till slut. :banana:
Jupps anna har haft en rätt pissig dag o e allmänt sur på sig själv.
 
jaha, det var ju synd att jag inte kunde vara till någon hjälp.
Vet du att SLU har en kurs i Hästens Rörelseapparat, den borde du gå, då får du se allting LIVE.
/P
 
Vadå inte till hjälp??
Dina boktips är nedskrivna o jag ska åka o kolla på hobbybokhandeln så fort jag får tid. Även om det inte var jusst det jag var ute efters jusst nu så e jag intresserad av alla boktips jag kan få.

Jupps jag vet. Fick reda på det lite sent bara.. så min anmälan kom försent in så jag fick reservplats 50.. :(
Så jag får la gå den nästa år.
Vet du om dom har någon fristående foderkurs??
 
Horse Structure And Movement av Smythe & Goody tycker jag är bra. Visserligen på engelska, men det är dom flesta böcker i ämnet.
Lycka till med hästmasageutbildningen! Läser du på Axelsson?
 
Tack för bra tips! Börjar nog med att beställa ABC... till mitt bibliotek. Men den där med färgbilder på musklerna som jag blev oerhört nyfiken på hittar jag inte! Det är väl aldrig så att Pialotta bor inom blädderavstånd för mig? :angel:

http://www.bibliotek.se/index.html
utökad sökning (meny uppe till höger)
klassifikation fysiologi ger flera titlar som jag tycker borde vara intressanta. Eftersom de flesta verkar finnas i Stockholm (och/eller Uppsala) borde du kunna provbläddra själv och låna det som ser spännande ut!
 
ABC of the horse av Pauli Grönberg e en grymt bra bok som jag rekomenderar till alla... Väger upp alla andra anatomi böcker jag sett. Den har otroligt tydliga färg bilder o visar i stort sett bara en muskel el skelett del i taget.
Brevid varje muskel så står vad muskeln heter, gör, har sitt fäste och ursprung både på latin och engelska.
Den tar upp olika muskelgrupper o deras varnligaste problem orsak o vad det leder till...

Boken e jäkligt dyr... Vågar inte änns kriva ut summan men den är helt oslagbar
 
Njae Lena, jag bor i stockholmstrakten. Köpte boken i en hästbokhandel i England. Ett nytryck i paperback, överkomligt för min skrala kassa.
ISBN 0 85131 645 X
/P
 
ABC-boken har jag tummat på, den är fin, men ack så dyr...

jag har gått kursen på SLU, jättebra. Intensiv och man måste skriva en liten uppsats och göra ett prov för att bli godkänd. Men dissektionerna kunde varit bättre, det tar tid att lära sig HUR man skall gå tillväga.
/P
 
MMM dissektionen... drara jag mig lite för.... det e jätte nyttigt, o jag vill göra det. men det drar ändå nånstans nere i magen
 
ja det var läskigt när vi började, när det ännu var en hel häst. Men jag vande mig lite och intresset, att stilla vetgirigheten, gör att man skär intensivt!
Vi fick ju se alla inre organ också, enormt intressant! Att SE den lilla magsäcken och den stora blindtarmen!
Men sen på slutet blev det äckligt igen, när köttet blev gammalt.
Det är märkligt att musklerna är så små, eller tunna, det tror man inte om ett så stort djur.
/P
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet nu inte om jag lägger denna tråden rätt.? :confused: E det någon här som pluggar till veterinär/djurvädare eller likn. Men även...
Svar
7
· Visningar
2 404
Senast: Krims
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp